2025.11.9. (vasárnap)

2010: Szolnoki úttörővasút

2010: Szolnoki úttörővasút

Dátum:

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár szeptember 15-i konferenciáján érdekes előadást tartott Szászi Gábor mérnök alezredes a magyarországi kisvasutakról. Tudományos beszámolójában érintette a Tisza-ligetben egykor közlekedő szolnoki úttörővasutat is, amiről azonban nagyon kevés információt lehet találni. Segítsenek!

uttorovasut-terkep1_400Emlékeimben halványan él egy kép, hogy a Tisza-ligeti strand mögött, valahol a csónakázó tó és a töltés között, egy nyitott vasúti kocsiban utazok a tesómmal és a nagyapámmal. Nem tudom felidézni, hogy ez pontosan mikor lehetett, de a családi események és a pontosabb emlékeim alapján úgy tippelem, hogy valamikor 1976-77 táján. A párom is úgy emlékszik, hogy még látta a szolnoki úttörővasút elhagyott sínjeit, talán a nyolcvanas évek elején. Abban egészen biztos vagyok, hogy 1985-ben már semmi nyoma nem volt a helyi úttörővasútnak.

Szászi Gábor mérnök alezredes, a szolnoki Levéltári Napon elhangzott előadásából tudható, hogy a keskeny nyomtávú vasutak – a köznyelvben: kisvasutak – első virágkorukat az 1930-as években, második nagy korszakukat pedig az ötvenes évek végétől élték. Kutatásai szerint a megyében több helyen is működött – mezőgazdasági és ipari céllal – ilyen kisvasút, sőt a második világháború előtt Szolnokon központja is volt a hálózatba szervezett kisvasutak egyikének.

uttorovasut-kep1ok_400Mint a Kisvasutak Magyarország közlekedési rendszerében című előadásában elhangzott, 1956 után olyan komolyan vették a kisvasutak fejlesztését, hogy 1962-ig szinte a teljes gördülőállományt – mozdonyokat, kocsikat – lecserélték. A jelszó akkoriban az volt: „Arccal a vasút felé”. A népgazdaságot szolgáló kisvasutak életében jelentős fordulatot hozott az 1968-as új közlekedési koncepció, ami lényegében halálra ítélte ezeket a keskeny – tehát 1000 mm-nél kisebb – nyomtávú vasutakat. (Lehet, hogy csak legenda, de valakitől azt hallottam, a kisvasutak halála a ZIL teherautók tömeges behozatalával függ össze.)

Valószínűsíthető, hogy az 1968-as koncepció alapján a megyéből teljesen eltűnő kisvasúthálózat valamelyike lett az alapja a szolnoki úttörővasútnak. Erre utal, hogy a ma Tiszakécskei Gyermekvasút néven üzemelő, hasonló kisvasutat 1970-ben, ugyancsak úttörővasútként, a selypi cukorgyár ipari vasútjának alkatrészeiből építették fel. Talán nem tévedünk, ha azt mondjuk, hogy a szolnoki is ekkortájt készülhetett. (Pontos adatokkal a kisvasut.hu sem rendelkezik.)

uttorovasut-terkep2_400Két térkép alapján rekonstruálható, hogy négy évtizeddel ezelőtt merre futott a szolnoki úttörővasút. Ha minden igaz, akkor valahol a Tisza-ligeti stadion és a „fagylaltos” szobor között volt az egyik végpontja, míg a másik a liget végében található gyermektáborban. Úgy tűnik – és nekem is ez rémlik emlékeimből -, hogy a kisvasútnak egy megállója lehetett valahol a strand mögött. Az interneten elérhető adatok alapján annyi tűnik biztosnak, hogy egy 1,6 kilométeres, egy vágányos pályáról lehetett szó.

A megszűnés körülményeiről se találtam eddig semmit. Nem világos, hogy miért kellett felszámolni Szolnokon az úttörővasutat. Ezért kérem, ha valakinek konkrét emléke, esetleg fotója van a szolnoki úttörővasútról, netán írásos dokumentumok állnak rendelkezésére, jelentkezzen, hogy közösen rekonstruálhassuk gyerekkorunk egy apró szeletét.

És derítsük ki, hogy a máshol ma turistákat vonzó kisvasút Szolnokról miért tűnt el

(A mellékelt térképek a www.kisvasut.hu oldalról, illetve a pécsi úttörővasút oldaláról valók.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Szolnok 900 (10.): Emlékkönyv (2.)

A Járműjavítót is lehetett mással össze nem téveszthető stílusban ábrázolni, miként az olajiparról is születhetett olyan grafika, amit többször kell megnézni. Az egykori Tabánt felfaló Kun Béla körúti lakótelep pedig jellegzetes ábrázolása annak, ami a Szolnok 900 márka alatt történt.

Utcasoroló (106.): A nagy palóc mesemondó

Biztosak lehetünk abban, hogy Mikszáth Kálmán többször is megfordult Szolnokon. Sőt, talán az sem kizárt, hogy a vonatról leszállva a belvárosban is szétnézett. És akár annak az utcának a végén is járhatott, ami ma a nevét viseli. Igaz, akkor Csuskó vagy Zacskó köz néven ismerték.

Papírgyártás egykor

"Találjátok ki, mit gyártanak ezek a gépsorok? Minden megfejtő nyer. - Írhatsz rá és vághatod, ide-oda hajthatod!" Valahogy így szólt a nyolcvanas évek egyik reklámja, ami arra akarta rávenni a fiatalokat, hogy tanuljanak papíripari szakmát. Aki Szolnok környékén hitt a reklámnak, az ma már mással foglalkozik.

Film, színház, reklám

Sirály csónakmotor a szolnoki Állami Áruházból vagy Krencsey Mariann a Szigligeti Színház Kis Színpadán? Esetleg "kitűnő likőrök" a Földművesszövetkezet italboltjából vagy a Csendes Don olasz filmfeldolgozása a szolnoki Millennium moziban? Egy forintos Műsorfüzet 1958 végéről.