2025.11.19. (szerda)

Matula bá örök

Matula bá örök

Dátum:

Kovács Lajos Matula bácsija legalább annyira jó, mint a négy évtizeddel ezelőtti, Bánhidi László által formált figura. Az új Tüskevárnak persze vannak hibái, ám ősszel is megajándékoz régi vakációk emlékeivel.

Remaket forgatni veszélyes vállalkozás. Nagy klasszikushoz nyúlni orosz rulett öt golyóval a hatlövetűben. Generációk, több részes, alapvető vakációs élményét kilencven perces moziba sűríteni pedig már maga a szemtelen önhittség. Olyan fokú arcátlanság, ami esélyes lehet arra, hogy akár még jól is elsülhet.

Tényként szögezhetjük le, hogy Fekete István Tüskevár című – emlékeim szerint könyvben nem túl élvezetes – művéből, ezúttal Balogh György által rendezett mozifilmet, a viszonylag gyenge reklám ellenére is komoly várakozás előzte meg. Legalábbis erre enged következtetni, hogy egy átlagos szombat délután a Tisza Mozi B terme majdnem félig volt. Ami valljunk be, a legnagyobb kasszasikernek ígérkező filmeknél is ritka, magyar alkotásoknál meg egyenesen a fehér holló kategóriába tartozó jelenség.

Ahogy a sötétben fel tudtam mérni, a nézők között épp úgy voltak gyerekkori élményüket a gyerekeikkel megosztani akaró apukák, mint szórakozásra vágyó tízen- és huszonéves párok, sőt még bőven nagymamakorú nénik is. Óhatatlanul hallgatózva az is kiderült, hogy az új Tüskevárnak nem mindenkit sikerült megérintenie. Akadt, aki felállt és a vége előtt jóval kiment. A többséget azonban – például e sorok szerzőjét is – kellőképpen megfogott a film.

Az új Tüskevárra szerintem csak úgy szabad beülni, ha az ember nem teszi fel sem előtte, sem közben magának azt a kérdést, hogy miről is szól ez a film. A Tüskevár – úgy az egykori fekete-fehér, mint a mostani színes – nem egy olyan történet, amelyik eljut valahonnan valahová. A Tüskevár a lelassult, lassan csordogáló, céltalan vakáció. Olyan, ami igaziban csak keveseknek adatott – adatik – meg, éppen ezért jó elmerülni benne. Ez a film egy utazás a lelkünkbe és a múltunkba. És ezt el kell fogadni, hogy élvezni tudjuk.

Persze, van min fennakadni. A honi filmgyártás betegségei ugyanis ebben a moziban is kiütköznek. Először az, hogy negyven éve nem látott vonaton utaznak a fiatalok, nádfedeles házban élnek a csizmás vidéki rokonok, miközben a srácok mai szandált és pólót hordanak. Aztán, hogy Pogány Juditnak senki nem fogta a kezét a forgatás alatt, ahogy a két főszereplő fiú alakítását is csak nagy jóindulattal nevezhetjük színészi játéknak. Prüszkölhetünk a Détári-Rékasi házaspár negédes felbukkanásán is, de hát kis ország, kisszerű sztárok. Szóval, a hosszú éveken át elnyúló forgatás közben nemcsak a pénz, de a független forgatókönyvíró, az önálló dramaturg és a színészeket instruálni tudó rendező is hiányzott a filmből.

Viszont ismét remek helyszínt, kiváló operatőrt, és zseniális Matula bácsit sikerült választani. Kovács Lajos Bánhidi Matulától teljesen különböző, önállóan felépített karaktert alkot, aki persze ugyanúgy szerethető, mint elődje. És, aki ugyanúgy elviszi a hátán az egész – egyébként megnézésre ajánlható – filmet.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Amiről beszélni kell

Az ausztráliai Anna Funder hét évvel a Berlini Fal leomlása után elkezdett kutakodni az NDK titkosrendőrsége, a Stasi után. Hat évvel később dokumentumregényt írt a megdöbbentő történetekből. A Stasiország csak 2014-ben jelent meg Magyarországon.

Történelmi játékfilm iskola

Azt mondják, a rendszerváltás óta nem sikerül vállalható, a magyar történelemről szóló mozifilmet készíteni a hazai filmiparnak. Szerintem megtört a jég. Az Eperjes Károly rendezésében és főszereplésével elkészült Magyar Passió példaértékű történelmi játékfilm lett. Szolnoki szállal.

Benne vagyunk a színházban

Mindenki szerelmes és mindenki boldogtalan. Gyönyörűen beszélnek és minden jól hallható. Mintha nemcsak három vendég játszana a darabban. A szokatlan helyen lévő színpadon kívül az egész terem játéktér. Székely Kriszta szolnoki Sirályát nem lehet csak nézni. Részévé válunk.

Van remény

Ha az ország megmentője aljasságok árán emelkedik magasba és zsarnokká lesz, magára marad, és buknia kell. Kereshetjük az okokat a sikeres férfi mögött álló nőben, a démonokban, de a végeredmény ugyanaz. Izgalmas Shakespeare előadás, remek alakításokkal Szolnokon.