– Mikor rendeztek Szolnokon először kerékpáros felvonulást az autómentes naphoz kapcsolódóan?
– A Civil Városmarketing Kerekasztal 2006-ban hívta először felvonulni a szolnoki bringásokat. Igaz, akkor csupán a Várkonyi téren, az egyetlen összefüggő kerékpárúton mentünk körbe-körbe, amivel leginkább a hiányzó utakra szerettük volna felhívni a figyelmet.
– Azóta épült jó pár kilométer belőlük. A felvonulás azonban most sem csak bicikliutakat érint. Miért?
– Az útvonal kijelölése részben kompromisszum eredménye, részben pedig demonstrálni akarja, hogy hol hiányoznak nagyon a kiépített kerékpárutak. A rendőrséggel egyeztettünk, és például a Szolnok Ispán és a Pólya Tibor utcák azért maradtak ki az útitervünkből, mert nem célunk fennakadást okozni a város közlekedésében, nem szeretnénk bosszantani az autósokat. A Baross utca viszont azért szerepel most is a programban, mert itt az egyik legsürgetőbb a biztonságos kerékpározás lehetőségének a megteremtése.
– Tavasszal, a Föld Napján rendezett bringás demonstráció előtt beszéltünk a városi kerékpárutak fejlesztését érintő pályázatról. Szűk fél évvel később, mit lehet erről tudni?
– A város a pályázatát benyújtotta, majd a kiíró által kért hiánypótlásnak is maradéktalanul eleget tett. Összesen mintegy 300 millió forintra pályázik Szolnok, amit a saját költségvetéséből további 50 millióval egészítene ki a pozitív döntés után. Úgy tudjuk, hogy a pályázatot még nem zárták le, így a döntésre is várni kell. Az azonban bizonyos, hogy az előzetesen kalkulálható pontok tekintetében jó esélye van a városnak a támogatás elnyerésére.
– Mi épülhet meg ebből a pénzből?
– Ez egy nagyon jó pályázati kiírás volt, hiszen nemcsak új utak kialakítását támogatja, de a meglévők felújítására, korszerű biciklitárolókra, sőt a gyalogos-autós-kerékpáros együttélés fejlesztését célzó kommunikációra is juthat belőle forrás. A civilek által is támogatott legfontosabb cél a meglévő kerékpárutak összekötése. Így például Várkonyi tértől a Ságvárin és a Szapáryn keresztül a Tiszavirág-hídig épülne kerékpárút, amibe a vasútállomástól a Baross úton át vezető másik bringaút is csatlakozna. De összekötnénk végre a Csokonai utcán meglévő kerékpárutat a Várkonyi térrel és a Zagyva-parton lévővel is. Aki ennél bővebben kíváncsi a várható fejlesztésekre, annak javasolom, hogy már a felvonulás előtt egy órával jöjjön ki a Kossuth térre, mert Nagy Dénes, a szolnoki kerékpárutak fejlesztését évtizedek óta tervező szakember, mindent elmesél majd.
– Hány kerekezőre számítanak szeptember 22-én délután?
– Tavaly 350-400-an tartottak velünk. Mivel úgy tűnik, hogy egyre többen kerékpároznak a városban, és az időjárás is kegyes lehet hozzánk, minimum ennyi bringásra számítunk idén is a szolnoki autómentes napon.