2025.12.1. (hétfő)

Terminál(l)

Terminál(l)

Dátum:

A belváros fölé magasodó, magára hagyott toronydaru mindig megmutatja, hogy legutóbb merről fújt a szél Szolnokon. A pártház egykori parkolójában épülő Agóra Terminál kitűzött átadása előtt öt héttel ez az egyetlen, amit haszonként elkönyvelhetünk.

Tavaly novemberben nagy hirtelen jelentették be, hogy az 1979-ben átadott Aba-Novák Kulturális Központ – leánykori nevén Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ – mellett, az egykori állampárt székházának parkolójában, Agóra Terminál néven új közösségi, kulturális tér épül. A terv korábban is létezett, ám csak 2011 végén vált biztossá, hogy az állam, uniós forrásból, mintegy 1,7 milliárd forintot biztosít a közel 2 milliárdos beruházás megvalósításához.

A bejelentést tettek sorozata követte. Először kiürítették a pártház parkolóját, majd a mellette lévő park egy részét OSB lapokkal kerítették körbe. Talán még a karácsony sem jött el, amikor az építkezési konténerek és az uniós támogatást hirdető tábla is a helyére került a Baross utca felőli oldalon. Néhány héttel később pedig az Aba-Novák Kulturális Központ is bezárt, mivel a beruházás révén a művelődési házban is kisebb-nagyobb átalakításokat hajtanának végre.

Február végéig úgy tűnt, a terv megvalósítását semmi sem akadályozza. Teherautók jöttek-mentek, munkások sertepertéltek a bekerített területen, sőt hamarosan a toronydaru is a helyére került. Bár szerintem már akkor se hitte senki, hogy egy ekkora beruházás nyolc hónap alatt elkészülhet, miként azt sem, hogy pár hét alatt leáll az építkezés.

Márciusban történt valami. Hogy mi, azt nem lehet pontosan tudni. A városlakó csak azt látják azóta, hogy a munkások szép lassan elmaradoztak a területről, a kiásott gödrök környékét felveri a gaz, és a biztonsági őr az egyetlen, aki a Terminál helyén a munkáját végzi. Közben kiderült, hogy az Aba-Novák átépítése sem úgy halad, amint tervezték, így egy-egy programot tavasszal visszaengedtek az épületbe.

Öt héttel az Új Széchenyi-terves táblára festett átadási határidő előtt a bekerített terület majdnem ugyanúgy néz ki, mint márciusban. Csak a hónapok múlása, az évszakok változása hagyott nyomot a magára hagyott építkezésen. Nem kell ahhoz építészi végzetség, hogy a terület szemlélője megállapítsa: itt maximum akkor áll augusztus 31-én egy új épület, ha a kínaiak gyorsépítési technológiáját kezdik alkalmazni. Erre azonban semmi esély. Így azt mondhatjuk, hogy ha holnap teljes gőzzel elkezdenék építeni az Agóra Terminált, a tél miatt, akkor is csak jövő tavasszal, vagy kora nyáron lehetne átadni. Ám ennek a „holnap teljes gőzzel” kitételnek is annyi az esélye, mint a kínaiak bekapcsolódásának.

Így a városlakók számára nem marad más, mint a találgatás és a pletyka. Például, hogy a nagy kapkodásban tervezési hibák sorozata csúszott be, így például a közművekkel sűrűn „aláaknázott” területen nem lehet alapozni. Meg, hogy a művházat mégsem olyan egyszerű szétbontani. És a terület is kisebb a kelleténél.

Az biztos, hogy nincs rondább, mint egy félbehagyott építkezés. Főleg a város közepén. Jelenleg azonban csak abban reménykedhetünk, hogy a 2013-ban lejáró uniós pénzügyi időszak, vagy a 2014-es választási év felpörgeti a Terminál kivitelezését. Mert, ha egyik sem, akkor nagy esélyünk van arra, hogy sok magyar településhez hasonlóan egy átgondolatlan, elrontott beruházás maradványai csúfítsák évekig vagy akár évtizedekig a városképet.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Hol járnak a buszok?

Az utóbbi időben ritkán ülök buszra Szolnokon. Nemcsak azért, mert a sok ülés után kell egy kis mozgás. Inkább a szubjektív érzetem miatt, hogy a belvárosból nézve egyre bizonytalanabb a tömegközlekedés. Az pedig álom, hogy valami kapcsolat legyen a vasút és a buszok között.

Hivatal a múltból

A hiba bennem van. Nem kellett volna elfelejteni parkolójegyet venni az egykori pártház mellett. És nem kellett volna a büntetésként kiváltott napijegyet, munkanapon, negyed négykor megpróbálni bemutatni a szolgáltató ügyfélszolgálatán. Mert akkor most nem bosszankodnék.

Csukás a nemzeti minimum

Évtizedek hangoztatják, hogy a magyarok közé ásott árkok betemetését bizonyos nemzeti minimumokkal, konszenzusokkal kellene kezdeni. Meg kellene állapodnunk olyan dolgokban, amelyek mindenki számára egyformán elfogadhatóak. Úgy tűnik, Csukás István halálával találtunk ilyet.

Ha? Elindul a vonat. A szívem!

Három évtized fejlődésére visszanézni maga a pánikroham, hisz ilyen tempóban a következő harminc év se ígér túl sok jót. Énekelhetjük Demjén Ferenc örökbecsűjét, csak éppen a szívünk nem a búcsú, hanem a valóság miatt szakad meg. Korlátozni kellene a tapasztalást, hogy jó vasutunk legyen.