2025.10.14. (kedd)

Szolnoki házak (13.): A Tisza Szálló (1.)

Szolnoki házak (13.): A Tisza Szálló (1.)

Dátum:

Ha a szolnokiakat arra kérnénk, nevezzék meg a város legismertebb épületeit, biztos, dobogós lenne. A három klasszikus szálloda épületünk közül a legfiatalabb, még kilencven éves sincs. Építésének története azonban legalább annyira érdekes, mint maga az épület.

Képzeljük magunkat a húszas évek közepén Szolnokra. A város lassan kiheverte az első világháborút, illetve a Tanácsköztársaság idejének, valószínűleg legkegyetlenebb ostromát. Az 1912-ben átadott szépséges Tisza-hidat már rendbe tették, a város megpróbál napirendre térni a háborús veszteségek felett, úgy ahogy integrálja az elcsatolt területekről érkezőket, éledezik az ipar, a kereskedelem. Körülbelül 30-35 ezren élnek Szolnokon, ami egyértelműen az Alföld legfontosabb vízi, vasúti és szárazföldi közlekedési csomópontja.

Állunk a Gróf Apponyi Albert utca végén, balra a még mindig romos színház, jobbra a lassan félszáz éves fiú gimnázium, előttünk pedig az elhanyagolt disznópiac, a híd felé meg a búzapiac, és azt olvassuk a helyi lapban: ide szálloda, fürdő és gyönyörű park épül majd. Vagy lelkesek vagyunk, vagy értetlenkedünk, hogy mindez minek és főleg miből. (Ahogy 2012-ben is bármi hasonló hallatán.)

 

Minek?

A mából nézve meghajolhatunk azon városvezetők előtt, akik valamikor a XIX. század végén a mai Verseghy-park környékét – ha nem is mai formájában, de a maival azonos elvek mentén – megálmodták. Ez a környék akkoriban a tiszai szállítás rakodóhelye – sóházak, malmok, raktárak – volt. Ám valakinek eszébe jutott, hogy a városközpont mögött, a torkolattól lefelé úgy terjeszkedhetnek a megyeszékhely, ahogy az egy modern városhoz illik. Így aztán ide került a város első gimnáziuma, az új református templom, a zsinagóga, és lényegében az új megyeháza is. Ahogy pár évvel később itt jelölték ki a város első kőszínházának a helyét is.

Mondhatnánk, nincs ebben semmi különös. De akkor megfeledkeznénk azokról a korabeli tervekről, amely szerint akár a Tisza partján is futhatnának a Debrecen felé tartó sínek. Avagy eszünkbe se jutna, hogy akár bérházak vagy villák is sorakozhatnának a parton, kizárva azt a közösségi funkciót, amit ma a terület betölt.

Szóval az első világháború után a város vezetői csak ott folytatták, ahol elődeik abbahagyták. Ráadásul a megyeháza mögötti területnek, illetve a Tisza szálló telkének egy korábbi kontratus révén ekkor már tulajdonosa a város, így világos volt, hogy ezzel kezdeni is kellene valamit.

A városról fellelhető leírásokban két okot találni arra vonatkozóan, hogy miért is indult el a park kiépítése és a szálloda tervezése.

Kaposvári Gyula más témában írt dolgozatából tudható, hogy a megyeháza mögötti rész parkosításának, illetve a partfal megerősítésének ötlete már a XIX. század végén is felmerült. A háború miatt persze lekerült a napirendről. Zombory Lajos festőművész azonban 1925-ben egy olyan rendezési javaslatot tett lesz a városvezetők asztalára, amely nemcsak a megyeháza bővítését, de a hatalmas franciapark tervét és egy leendő szálloda helyét is tartalmazta. Mindezt ráadásul a város magáévá is tette.

Persze felmerülhet a kérdés: minek kellett újabb szálloda, hiszen a kicsit elavult, főtéri Magyar Király mellett a viszonylag modern, 33 szobás Szapáry utcai Nemzeti is működött. Vajon volt újabb 26 szobára reális igény?

Nem tudom, hogy készültek-e erre vonatkozó számítások. Két dolgot azonban nem szabad elfelejteni. Az egyik a korabeli közlekedés lassúsága. Azaz a ma akár fél nap alatt megtehető út, akkoriban akár két napot is igénybe vehetett. A másik – ami nyomósabb ok lehetett -, hogy az új határok közé szorított ország sok hagyományos üdülőhelyét elveszítette. Ráadásul úgy, hogy azokat még útlevéllel se nagyon lehetett felkeresni. Elég csak a lillafüredi Palota Szálló építésére gondolni, hogy megértsük: a húszas évek végén az elveszett üdülőhelyek pótlása is elindult. Amiből talán Szolnok sem akart kimaradni.

 

Miből?

A szálloda és a park építésének a terve évtizedekig nem került volna elő – és ez Zombory fellépése mellett a másik, jóval nyomósabb oka a megvalósulásnak -, ha nem nyílik meg Szolnok előtt is a könnyű pénzszerzés lehetősége.

Az ország konszolidációjának és nemzetközi visszaintegrálódásának egyik komoly jele volt, hogy a háború után ismét nemzetközi kölcsönökhöz juthatott. Ezek egyike volt az 1925-ben elfogadott, az amerikai Speyer bankház által nyújtott, mintegy 4,5 millió dolláros kölcsön. A hitelt húsz város között osztotta szét a Bethlen-kormány, elsősorban azért, hogy a világháború, az új határok és a gazdaság lassú beindulása miatt szinte tetszhalott városok fejlődésnek induljanak. A legnagyobb összegű kölcsönöket természetesen a nagyvárosok kapták. A legtöbbet Debrecen (450 ezer dollár), Győr, Szeged és Miskolc, ahol közműveket, városi cégeket, bérlakásokat, kórházakat építettek a pénzből. Viszonylag sokat kapott Baja is (160 ezer dollár), míg a többi város jóval százezer alatt részesült a hitelből.

Még mielőtt az építkezésre és magára az épületre áttérnénk, érdemes a hitel későbbi sorsáról is pár szót ejteni. A nagyvárosok ugyanis még a második világháború alatt is a Speyer-kölcsön visszafizetésével voltak elfoglalva. Miskolcnak például 1943-ra szinte mindene emiatt volt jelzálog alatt. A szolnoki köztudatban viszont az él, hogy a mi városunk a kirobbanó világgazdasági válság miatt meggyengülő dollár-hitelt szinte fillérekből tudta megváltani. (Amennyiben ez igaz, akkor ugyancsak fejet hajthatunk azon városvezetők előtt, akik annak idején időben kapcsoltak és fizettek!)

 

Kikkel?

A Tisza Szállót, a szálló és a hídfő közötti hatalmas parkot, illetve a városháza mögött álló bérházat tehát az úgynevezett Speyer-hitelből tudta megvalósítani a város. Ráadásul úgy, hogy rögzítették: a tervezésen kívül lehetőleg minden munkát – még az utolsó segédmunkát is – helyiekkel kell elvégeztetni. Ez akkoriban nemcsak üres propagandafogás volt, hanem olyan lépés, ami forrást juttatott a helyi iparosoknak, akik valószínűleg a hasznukat is Szolnokon költötték el, ezzel újabb kereskedőket juttatva bevételhez.

A park tervezésével a Szolnokon nem ismeretlen Rerrich Bélát bízták meg. Rerrich alig másfél évtizeddel ezelőtt már letette névjegyét a városban, hiszen a zsinagóga szomszédságában álló leányiskola a tervei alapján készült. Ekkoriban éppen élete fő művén, a szegedi Fogadalmi templomot körülvevő egyetemi épületegyüttesen dolgozott. Mivel azonban eddigre nemcsak építészként volt ismert, hanem a hazai tájépítészet úttörőjeként is számon tartották, Szolnok a legjobb szakemberre bízta a park építését.

A Tisza Szálló esetében sem nyúlt mellé a város azzal, hogy Hegedűs Árminra bízta a tervezést. Hegedűs ugyanis egyik építésze volt az 1918-ra elkészült fővárosi Gellért Szállónak, illetve előttünk Kiskunfélegyházán teljesített hasonló megbízást. Mondhatjuk, hogy a húszas évek fürdő- és szállodaépítési lázának egyik sztárja volt, hiszen a két említett mellett Békéscsabán és Egerben is találunk hasonló funkciójú épületét.

Szolnokon 1927-ben kezdett dolgozni. Ma már tudjuk, hogy tervei csak részben valósultak meg.

(A követező rész már tényleg a szálloda épületéről fog szólni.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Utcasoroló (49.): Eltűnt a Család is

Szolnoknak jó pár olyan része van, amelyek az elmúlt fél évszázadban gyökeresen átalakultak. Nemcsak régi házak tűntek el, hogy újak nőjenek ki a helyükön a földből, hanem egész utcák is nyomtalanul törlődtek a térképről. Például az állomás környékén.

Szolnok és Trianon

A cím alapján nem nehéz kitalálni, hogy mi a közös a szolnoki Kassai és Kolozsvári utcákban, avagy az egykori Bábaképző, a Tisza szálló és az Evangélikus templom épületében. Az a történelmi esemény köti össze őket, amely egy új Magyarországot rajzolt 98 éve.

Szolnok 900 (10.): Emlékkönyv (2.)

A Járműjavítót is lehetett mással össze nem téveszthető stílusban ábrázolni, miként az olajiparról is születhetett olyan grafika, amit többször kell megnézni. Az egykori Tabánt felfaló Kun Béla körúti lakótelep pedig jellegzetes ábrázolása annak, ami a Szolnok 900 márka alatt történt.

Utcasoroló (126.): Az újraépített Liget utca

A Jubileumi teret és a Thököly utcát összekötő mai Liget utcának talán csak a nyomvonala egyezik meg azzal az azonos nevű közterülettel, ami 1944 előtt ugyanezen a helyen volt. A szövetségesek bombázásai lényegében eltüntették a korábbi házakat, amelyek helyén ma egy intézményutca fut.