2025.12.1. (hétfő)

Csetepaté a sikerért

Csetepaté a sikerért

Dátum:

Nyíltszíni taps, hosszú nevetések, a végén pedig elkapott mondatok a ruhatárnál: "ez jó volt". A színpadon szinte folyamatos hangoskodás, veszekedés, ütődöttség és intrika. A történet szerint egészen egyszerű emberek a XVIII. századi Itáliában. Vagy itt és most?

Annak ellenére, hogy a Chioggiai csetepaté szereposztásban csak a tizenkettedik helyen szerepel Isidoro, törvényszéki jegyző, a tapsrendnél teljes joggal állt középen az őt alakító Horváth Gábor. És nem azért, mert bár csak a második felvonásban jelenik meg, és szerepe nélkülözhetetlen a történet továbblendítéséhez és befejezéséhez. Hanem mert az általában mellékszerepekben foglalkoztatott színész parádésan hozza a megvesztegethető, a szavak szintjén csélcsap, ám mégis szégyenlős, a ravasz helybéliektől epeömlést kapó tisztviselőt. Aki lehetne egy szürke emberke is a színpadon, amikor a többiek mindent kihoznak a maguk szerepeiből, ám Horváth Gábor karakteres figurát, mondhatni főszereplőt épít Isidoroból.

Pedig ezúttal komoly verseny folyik a szolnoki színészek között, hogy ki hozza ki a legtöbbet az itáliai szerző lassan negyed évezrede játszott klasszikusának alakjaiból. Különösen a második felvonásban. A vallomástételt süketséggel megúszó Radó Denise terhes asszonysága, a szépségét fegyverként használó Molnár Nikolett fruskája, a korabeli szingli létbe percenként belepusztuló Kertész Marcella huszonhat évese olyan stílusgyakorlatok, amiket nyugodtan lehetne oktatni a különböző színi tanodákban. Mészáros István játéka a puha székkel, illetve a végig használt hadarásának lelassítása a jegyző előtt olyan produkció, ami miatt többen törölgették a szemeiket – bocsánat a kifejezésért – a hasfájdító röhögés miatt. És ismét nem feledkezhetünk meg a Sárga liliomban már emlékezeteset alakító Tárnai Attiláról sem, aki a Kiss József rendezte szolnoki Cihioggiai csetepatéban újabb okot szolgáltat arra, hogy a Gobbi Hilda által a legjobb mellékszereplők számára alapított Aase-díjra idén felterjesszék.

Mondhatnánk, hogy ez a darab nem szól semmiről, egy könnyű komédia, biztos siker két és fél évszázada. Pedig nem. Carlo Goldoni műve a szerelemről, a szeretni akarásról, a házasság intézményéről, a férfiak és nők örök harcáról, az egyszerű emberek életéről, életüket megborsozó csetepatéikról szól. És bár a díszlet meg a ruhák miatt a szolnoki színpadon is az eredeti olasz helyszín jelenik meg, nincs kétségem afelől, hogy ez ma, bármelyik kis közösségben játszódhatna. Itt Szolnokon vagy valamelyik környékbeli faluban. Talán erre is akar utalni a szereplők beszédmódja.

Azt nem mondhatjuk, hogy egy csendes, elmélyülésre alkalmas eladást kapunk a Szigligeti újabb bemutatójával. Rettenetesen harsány és hangos ez a csetepaté. Amitől a konfliktusok is olykor velőnkig hatolnak. Tehát, aki nyugalomra, halk szavakra, nem nyílt veszekedésre, hanem elfojtott konfliktusokra vágyik, az nem itt találja majd meg a szórakozását. Viszont, aki nem bája, ha a temperamentumos szereplők hangjukkal szétfeszítik akár a nézőtér falait is, miközben kacagtatóan egyszerűek, az kiválóan fog szórakozni. Mert jó a darab, kiválóak a színészek, és a történet is becsületesen el lett mesélve.

(A fotók a színház oldaláról valók.)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Megkérdőjeleződő szavak

Kell-e bizonyítanom, hogy ez a recenzió az Eső legfrissebb számáról nem mesterséges, hanem hagyományos, azaz saját intelligenciával készült? Számít, hogy ki az írója egy jó irodalmi szövegnek? Elbizonytalanodtam. De talán Csukás István szövegeit még Csukás István írta.

Lengyel-magyar párhuzam?

Készülhet még valaha olyan amerikai-magyar koprodukciós film, amiben mondjuk, egy Magyarországról elhurcolt, haláltábort megjárt, majd a háború utáni alföldi pogromok után végleg elmenekülő túlélő unokái minden borzalom ellenére itt keresik és akarják megérteni a gyökereiket?

Nézőképző

Akkor kezdtem felfedezni a szolnoki színházat, amikor Mucsi Zoltán volt itt az egyik vezető színész, akár azt is mondhatnám, a nyolcvanas évek közepének helyi sztárja. Éppen ezért örültem, hogy a XXII. Szolnoki Zenei Fesztiválra meghívták. Fergeteges volt a színháznéző képzésem.

Hop on hop off 100 éve

Szolnokra is van utalás Benedek Szabolcs Vörös, mint a vér című, alig egy hónapja megjelent regényében. A szolnoki kötődésű író új könyve egy különleges időutazás az éppen száz évvel ezelőtti Magyarországon, ahol olyan történelemből ismert alakok bukkannak fel, mint Korvin vagy Szamuely.