2025.10.14. (kedd)

Angelland-i gitárok

Angelland-i gitárok

Dátum:

Hogy mi a múzeum és mi nem, arról épp oly remek vitákat folytathatnánk, mint arról, mi a rock és mi nem. Így az Angyalföldön megnyitott magyar Rockmúzeumot is nehéz pontosan definiálni. Ám vitathatatlan, hogy szórakoztatható órát tölthetünk a régi tárgyak között.

A magam részéről a XX. századi magyar történelem egyik fontos fejezetének tartom a hazai könnyűzene – rock, pop és a többi – történetét. Nemcsak a kultúrára és a ma már részben nagypapa korú ifjúságra gyakorolt hatása miatt, de társadalom- és politikatörténeti szempontból is. A puhuló és pusztuló Kádár-kor nehezen érthető meg a hazai könnyűzene nélkül. Megfigyelések, besúgások, sorok között énekelt üzenetek, tiltások, tűrések és támogatások, farmer, hajviselet, klubok és rádióműsorok. Mind olyan fontos részei a közelmúltnak, mint például a téeszesítés, a pártkongresszusok vagy éppen az ellenzéki mozgalmak. Ugyanakkor miközben az utóbbiaknak már komoly történészi feldolgozása, sőt múzeumi nyomai vannak, a magyar könnyűzene ezen a téren mostohagyereknek tekinthető.

És ezen a néhány hete Angyalföldön – Budapest XIII. kerületében -, a RAM-ban – Radnóti Művelődési Központ – megnyitott kiállítás sem segít. Ám azt el kell ismerni, hogy minden hiányossága ellenére hiánypótló látványtárról van szó. Ráadásul érdemes azt is megjegyezni, hogy az egykori lakótelepi művház a Román Sándor féle Experidance befogadása után újabb olyan produkciót fogadott a falai közé, amely kiemeli a helyüket kereső szürke kultúrházak sorából. A magyar Rockmúzeum befogadásával ugyanis felkerült a különleges fővárosi múzeumok térképére, ami miatt olyan látogatókat vonzhat – mint például én -, akik egyébként nem nagyon mennének az intézmény környékére.

A múzeumnak nevezett gyűjtemény egyébként egy plakátmásolatokkal díszített térben indul. Ahol a legnagyobb attrakciónak a hajdani zenekari klubokat térképen megjelenítő eszközt tekintik, holott a plakátokon vannak az igazi csemegék. Ugyanis a hatvanas-hetvenes években még a P. Mobil sem koncertet adott egy vidéki művelődési házban, hanem hangversenyt. Illetve a Hobó sem blues band-ként jelent meg a reklámokban, hanem mint tánczenekar. Arról nem is beszélve, hogy igazi csemegék a különböző nemzeti ünnepekhez, mozgalmi akciókhoz kapcsolódó plakátok, amelyeknek általában csak az alján szerepel a zenekarok koncertje, míg feljebb tanácselnökök, párttitkárok és más korabeli funkcionáriusok nevei olvashatóak.

A múzeum legnagyobb kiállítóterébe egy olyan folyosón keresztül juthatunk be, amelynek plafonját hírességek neon aláírásai díszítik, ami csak egy picit ciki. A tornacsarnoknyi nagyterem viszont elsőre lenyűgöző: hangszerek, erősítők, zongorák és mindenféle kellékek tömegei mellett a Magyarock Hírességek Csarnokát is itt találjuk. Azaz a honi rockzene szereplőinek portré festményeit nézegethetjük. Igaz, arra nem tudtam rájönni, hogy pontosan milyen logika szerint kerültek ide az arcok, ugyanis van, aki többször is szerepel, míg sokan fájóan hiányoznak.

Vitathatatlanul szórakoztató az egykori gitárokat nézegetni. A látottak alapján biztosak lehetünk abban, hogy a magyar könnyűzene a fiatalok leleményessége miatt születhetett meg. Akik a WC-ülőkétől kezdve bármiből képesek voltak gitárt fabrikálni, ha már nem tudták megvásárolni, mondjuk a Szegedi Ládagyár hangszereit. Ahogy a házilag összedobott füstgépek, erősítők és keverők is a hiánygazdaságban szocializálódó ifjúság leleményességét dicsérik.

Ami a negyven-ötven év alatt azért megkopott. Legalábbis, ami a Rockmúzeum nevű, magánkezdeményezésre létrejött intézményt illeti. Mert attól, hogy régi dolgokat összehordunk egy nagy térben, még nem beszélhetünk múzeumról. Miként attól, hogy ritkán látható fotók, plakátok, eszközök vannak egymás közelében, még kiállítás sem jön létre. Maradjunk annyiban, hogy ez egy nagyszerű látványtár, ami leginkább a magyar könnyűzene születésére próbál koncentrálni. Kicsit eklektikusan, ám szórakoztatóan.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Milyen jól kijöttek, ha bementek

Sebők Nándor, Konzum, Hatvanas, Alföldi, Munkás, Szövetség, Skála Tiszavidék, Sarudi, Koxi - nevek amelyek mentén a kiskereskedelem huszadik századi szolnoki története is elmesélhető. Alapvető változást jelentett a pénztárgép, a bevásárlókosár és a hűtőpult, de a maszek és a butik is.

Szellemi és asztali örömök

Három nap, három színházi előadás, három parádés étterem tündéri kiszolgálással, és végre a vártemplom felújítása is elkészült. Odafelé kicsit lassú, visszafelé viszont viccesnek tűnt, hogy Marosvásárhely belvárosából egykor indultunk és háromnegyed öt előtt megérkeztem a szolnoki állomásra.

Masterclass másodszor

A Szolnoki Szimfonikus zenekar idén is megrendezi Masterclass, nemzetközi karmester kurzusát. A nagyközönség számára a program a Reutlingeni Filharmonikus Zenekar koncertjével indul és a szolnokiak Nyárváró komolyzenei koncertjével zárul a fővárosi MOMKultban.

Cinema múltunk

Egyre inkább azt gondolom, minél kisebb egy település, annál nagyobb kincseket rejthet a közelmúltunkból. Talán azért, mert sem a pályázatírók, sem a kivitelezők, sem a politikusok fantáziáját nem mozgatják meg a beruházásaik. Így eddig megúszták a múltromboló átépítéseket is.