2025.12.1. (hétfő)

Női szakasz

Női szakasz

Dátum:

Valljuk be, minket, férfiakat mindig izgat, hogy miről diskurálhatnak a hölgyek, amikor úgy igazán egymás között vannak, magukat adhatják, mert nem kell egyetlen pasas közelsége miatt sem a nőt játszaniuk. Ilyen helyzetbe csöppenünk a Szín-Mű-Hely édes-bús komédiájában.

Radó Denise immár legalább fél évtizede állít színpadra Szolnokon olyan komédiákat, amelyek szereplői szinte kizárólag nők, akik a szebbik nem problémáit feszegetik széles életkori skálán, ám miközben kacagtatnak, drámai módon szólnak mindannyiunkról, meg arról a bizonyos színházról, amiben szereplő minden férfi és nő. Látszólag könnyed, felhőtlen szórakozást ígérnek az általa rendezett kortárs vígjátékok, amelyekről a nézőtéren ülve azonban mindig pillanatokon belül kiderül, hogy nem a B kategóriás amerikai, családi vígjátékok szintjén akarnak hatni. Ilyen volt a Szépségszalon, a Csupa ballába vagy éppen most az Öt nő az esőben.

A rendező tehetsége szerintem ott kezdődik, hogy milyen darabot választ. Márpedig a Magyarországon még alig játszott, az amerikai Mark Dunn által írt, és Sebők Péter remek fordításában előadható komédia kitűnő választás Radó Denise női sorozatához. Ami ismét egy olyan intimitást, közelséget igénylő produkció, ami szobaszínházi körülmények között működik a legjobban. Az Öt nő az esőben szolnoki előadása tényleg olyan, mintha hatodikként lennénk ott annak a banknak a pihenőszobájában.

Természetesen nem elevenedhetne meg élvezetesen a szövegkönyv, ha nem lennének hozzá megfelelő színésznők. Akiknek a kiválasztása legalább annyira dicsérik a rendezőt, mint a darabválasztás. Azzal együtt, hogy nem érdemtelenül osztott magára szerepet. A darab, a színésznők és a helyszín remek alapot teremtett ahhoz, hogy Radó Denise ismét emlékezeteset alkosson.

Színésznőként is. Hiszen a férjét a szeretője karjai között egy tragédia során elvesztő Delores, a banki csapat tyúkanyójaként, a darab egyik mozgatója. Aki miközben minden reggel hatalmas szatyrokkal érkezik – telitalálat a magas sarkú lerúgások -, és olykor fura ruhákat visel, komoly utat jár be az elhunyt férjével, illetve a mindig másokkal törődő énjével kapcsolatban. Ami más okból kifolyólag, természetesen kolléganőire is igaz.

A sokkal több és nagyobb szerepekre érdemes Lugosi Claudia, miközben lubickol a minden nap más pasival ágyba bújó Betina alakjában, mértéktartóan épít remek karikatúrát a közönséges és alpári nőből, közben első osztályú módon bont ki egy kilátástalan szingli drámát. Nevetteti az idióta pasasokról szóló sztorijaival a nézőteret, de ha akarná, egy fél mondattal könnyes csendet tudna varázsolni a térbe. Amit persze nem tesz meg, mert az egész darab finoman egyensúlyoz a könnyes vígjáték és a könnyes dráma mezsgyéjén.

Jankovics Anna kisfőnökségig törtető, magányos hölgye is hatalmas utat tesz meg a történet szerinti egy hét alatt. Csak éppen az általa megformált Lorene Lugosi Betinájával ellentétes úton haladva akar eljutni – pontosan ugyanoda. Ahogy Molnár Nikolett butácska, kihasznált Jennyje és a Szolnokon ritkán játszó Román Judit Twylaja is. Mert miközben ez az öt nő a pasasok nélküli térben görbe tükröt tartva gúnyolja – persze nem érdemtelenül – a férfiakat, azért az igazi mozgatórugó mindnyájuk életében ugyanaz. Egy normális fickó mellett szeretnének lehorgonyozni.

Ami nem könnyű. Ezért is születhet belőle egy olyan komédia, aminek a végén rádöbbenünk, hogy amint az élet, ez sem volt csak móka, kacagás. Ám épp ezért kihagyhatatlan.

(A fotók a Szigligeti Színház honlapjáról valók.)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Feminista férfiimádók

A három sárkány szolnoki adaptációjának vannak vitathatatlan erényei és érthetetlen gyengeségei. Ezekkel együtt a második felvonás okán az idei évad legfontosabb darabja. A négy főszereplő nő, Radó, Gombos, Császár, Lugosi pedig ismét nyomatékosítják, hogy Szolnokon színház működik.

A szürke valódi árnyalatai

Tudom, a többség a hülyeség szürke árnyalataira lesz kíváncsi a következő hetekben. Aminek csak azért örülök, mert arra a vállalhatatlan filmre kifizetett milliók is kellenek, hogy a Gerő Marcellhez hasonló rendezők, Káin gyermekei színvonalú filmjeit láthassuk. Az igazi szürkeség árnyalatait.

Az irodalom reklámja

Az Eső legutóbbi, őszi száma után Jenei Gyula, a lapot életben tartó szerkesztő feltette nekem a kérdést, hogy mikor fogok rosszat írni a megye és a város irodalmi folyóiratáról. Hát, töredelmesen be kell vallanom, hogy ez a pillanat sem most jön el.

Játsszunk együtt!

A szolnoki Shakespeare Összes Röviden egyrészt tökéletes kikapcsolódás, másrészt jó alkalom arra, hogy a jövő színházi nézőit megfertőzze. Mert szobaszínházi körülmények között sok mindent megmutat a színjátszás lehetőségeiből, miközben nemcsak nézők, de játszótársak is vagyunk.