2025.08.27. (szerda)

A neonparádé romjai

A neonparádé romjai

Dátum:

(VAKÁCIÓ) Szolnokon is a hetvenes években élték fénykorukat a neonreklámok, amelyek mára szinte teljesen eltűntek. A belvárosban egy-két tartószerkezetet vagy azok romjait még felfedezhetünk, de többségükre, mára csak régi képek emlékeztetnek.

(Nyári ismétlés. Ez a cikk először 2015. február 12-én jelent meg.)

Visszagondolva gyerekkoromra, úgy tűnik, mintha Szolnok tele lett volna klasszikus neon- illetve fényreklámokkal. A falara szerelt üzletfeliratokon túl számtalan olyanra is emlékezhetünk, amelyek az épületek síkjaiból kiemelkedve hirdettek termékeket, szolgáltatásokat vagy éppen csak üzleteket. A Kossuth téri irodaház tetején a hatalmas zöld OTP hirdetésről, a vele szemben forgó kerekes Casco-reklámról már többször írtam, de érdemes megemlíteni a Sztár áruház vagy az útbaigazító Május 1. Ruhagyár hirdetéseit is. Legendás volt a mai Baross és Szapáry kereszteződésében a ház tetején lévő figurás TOMI hirdetés, illetve vele szemben a Centrum-sarok Állami Biztosítós reklámja. A hiánygazdaságra építő szocializmusra gondolva, ezek a fényes hirdetések kicsit anakronisztikusnak tűnnek, ám hogy hozzátartoztak a városképhez, az biztos.

Persze nem véletlen, hogy a neon- és fényreklámok a hatvanas évek végétől kezdtek Szolnokon is szaporodni. A reklámeszköz alapját képező találmány persze jóval régebbi, valamikor a XIX. század második felére datálható. Az első neongázzal töltött, gázkisülésen alapuló fénycsövet az 1910-es párizsi autókiállításon mutatták be, majd nem sokkal később, szintén a Szajna partján jelent meg először üzletfeliratként, egy fodrászat bejárata felett. Természetesen Magyarországon is hamarosan népszerű lett, így a második világháború előtti Budapestről számtalan olyan képet ismerünk, amelyeken ezek a modern reklámeszközök láthatók. Azt sajnos nem tudom, hogy Szolnokon mikor és hol jelent meg az első, hajlított fénycsövekből írt reklám, ha tippelnem kellene, akkor az említett Állami Biztosító hirdetésre tennék.

A második világháború után, a Rákosi- és a korai Kádár-korban visszaszorultak az ilyen hirdetések, ám az 1968-ban meghirdetett „új gazdasági mechanizmus” komoly lökést adott a neon- és fényreklámok gyártásának. Oly annyira, hogy abban az évben meghirdették a fővárosban a „neonosítási-programot”, aminek eredményeként 1972-ig 19 ezer ilyen fényreklámot szereltek fel Budapesten, 33 millió akkori forint értékben. Sőt, a Lenin születésének 100. és Magyarország felszabadulásának 25. évfordulóján rendezett állampárti kongresszus is fény-kampányt hirdetett 1970-ben. Amit nem lehetett volna megvalósítani a Fővárosi Neonberendezéseket Gyártó Vállalat nélkül. Aminek először a javítások, majd a kapacitáshiány miatt vidéki leányvállalatai is lettek később. És itt sajnos azt is be kell vallanom, hogy a cég bármiféle szolnoki lerakatának eddig nem bukkantam a nyomára

Pedig valaminek lennie kellett, hiszen az átépítés lázában élő városban nem nyílt bolt fényreklám nélkül. Ezek többsége pedig a 8-10 ezer üzemórát is kibíró, nemcsak piros fényt adó neonnal töltött, 1-2 centi átmérőjű cső volt, hanem más gázok és porok révén akár 30 féle színt is produkálni tudó reklámeszköz. Amelyek közül a legkülönlegesebbek a már említett, épületek síkjából kiemelkedők, az extrák pedig a mozgást imitálók voltak. Mivel a csövek hajlítását soha nem tudták gépesíteni, készítésüket sokan a mai napig iparművészeti munkának tekintik. Még a nagyjából egyformának tűnő, folyóbetűs feliratok sem voltak soha azonosak. Pedig ezek voltak az egyszerűbb és olcsóbb megoldások, mert a már említett OTP reklámot, vagy a Sportbolt fényeit betűkitöltős – tehát sokkal több fénycsövet használó – megoldással gyártották. Elfogult vagyok, de szerintem az ország egyik legkülönlegesebb és legszebb ilyen berendezése a Kossuth téri Casco-reklám volt.

A neonreklámok fénykorának a takarékoskodás vethetett véget. A bonyolult, hajlított fénycsöveket lassan felváltották a hátulról megvilágított táblák, és az egyéb olcsó, például sima égősorokkal próbálkozó megoldások. A rendszerváltás után pedig úgy tűnt, mintha a múlt kidobandó emlékei lennének ezek a reklámok, és szép lassan kezdtek tönkremenni és eltűnni. Az eredeti megrendelők, akik a működésüket és a karbantartásukat is finanszírozták, átalakultak vagy csődbe mentek, így az eszközök többsége magára maradt.

Sokat az adott épület renoválásakor szereltek le: a TOMI-t, a Casco-t, az OTP-t, a Néplapot, a Szigligeti Színház feliratot vagy éppen a Szapáry úti OTP bejárata fölöttit. Volt, amit egyszerűen hátra hagytak, hogy bajlódjon vele az a lakóközösség, amelyiknek anno – feltételezem, megkérdezése nélkül – a házára szerelték. Ilyen például a Magyar utca torkolatánál lévő ruhabolt reklám, aminek mára csak a tartószerkezete maradt, vagy éppen az Ady Endre úton, a piaccal szembeni Patyolaté, amiből meg csak a falból kibonthatatlan vasdarabok maradtak. Eltűnt a Jólét ABC-ről a hatalmas ÁFÉSZ jelvény, a Skáláról a cég logója, viszont a szandai Bőség zöld betűi pár éve még a helyükön voltak, és a Tallinn filmszínház romjait is fel lehetett még nemrégiben fedezni.

Újrahasznosításról vagy megmentésről egyetlen esetben tudok. A valamikori Sztár áruház reklámjának tartószerkezetét jó pár éve egy autós cég használja, egykor talán még világított is. Biztos, hogy jobb megoldás, mint rozsdásodni hagyni, vagy félig-meddig elbontani ezeket az egyébként elég stabil szerkezeteket. Arról meg persze nem is álmodozom, hogy Szolnokon valaha még újra megjelennek ezek az egyébként szép és különleges reklámeszközök.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Meglepő séták

Nem tudok Szolnokon úgy sétálni, hogy ne fedezzek fel valami meglepőt és érdekeset. Ezek többsége lehet, hogy sokak számára nem tartogat semmi újdonságot, mégis azt gondolom: nem menjünk el mellettük szó nélkül. Egy gyönyörű 85 éves ház, egy különleges lépcsőház, valami fura építmény, zászlórúd dísz.

Szolnoki ingatlanpazarlás

A város szövetében az ingatlanok nem önálló elemek. A rajtuk végrehajtott változások nemcsak a szomszédokat befolyásolhatják, de akár egész Szolnokot is. És mivel az építkezések nem a máról szólnak, hatásaik is hosszú távúak. József Attila A számokról című versét kellene olvasgatni.

Június közepén virágzás!

Új helyszínek és új fellépők is lesznek az idei Tiszavirág Fesztiválon, ahol természetesen a jól bevált programokra - borok utcája, Maláta tér, Hídi vásár, szabadtéri mozi - is számíthatunk. Az előkészületekről Kovács Ákost, a fesztivál kitalálóját és szervezőjét kérdeztük.

60 gyertya

Hossza 189,14, szélessége 14 méter. Elvileg az első állandó Tisza-híd elkészülte után 400 évvel avatták fel, a valóságban a jubileumi esztendő után 13 nappal. A harmadik vasbeton szerkezetű műtárgy ezen a helyen, elődei 33 és 16 évet éltek meg. A neve nincs szolnoki, belvárosi híd éppen 60 éves.