2025.08.27. (szerda)

A hazugság operettje

A hazugság operettje

Dátum:

Aki válogatás nélkül szereti az operettet és nem bánja, hogy azt hagyományos módon állítják színpadra, ráadásul kedvét leli abban, ha sokan vannak a színpadon szép jelmezekben, az elégedett lehet a szolnoki Luxemburg grófjával. A többiek meg kihagyhatják.

A Luxemburg grófja nem az operett irodalom csúcsa. Inkább a maga korában tisztességes iparos munkával megírt, tucat mű, amit azért az elmúlt évtizedek minden évadában legalább egy vidéki színházunk színpadra állít. Az alaptörténete kellően szirupos, de a dallamok nem fülbemászóak, és a karakterei sem emlékezetesek. A magyar operett rendezés hagyományos iskolájában csak arra alkalmas, hogy a vidéki színházak őszülő törzsközönségét egy estés, felejthető módon kiszolgálja. A fiatalabbakat, a jövő színházba járóit viszont vagy elijeszti, vagy távol tartja.

Megértem, hogy a színház egy hatalmas üzem, ahol a munkavállalókra is tekintettel kell lenni. Azaz az évad során elegendő szerepet kell biztosítani a társulat valamennyi tagjának, nem is beszélve a bedolgozó zenészekről, énekkarról, plusz a komoly háttérszemélyzetről. Tisztelendő és becsülendő törekvés, hiszen az ilyen darabok is kellenek ahhoz, hogy évad közben be lehessen mutatni Sztárcsinálók vagy Öt nő az esőben szintű produkciókat. Elfogadom, hogy ez egy kötelező gyakorlat, amit persze nézői igényekkel is alá lehet támasztani. Még akkor is, ha ez csak a ma színháza, amire maximum úgy lehet építkezni, hogy ez kell a jövőt jelentő jelenlegi életben maradáshoz.

Mindehhez azonban kicsit drága mulatság. Nem ismerem a pontos számokat, csak saccolgatok. Szerintem a premier napjáig legalább 30-40 millió elment a szolnoki Luxemburg grófjára. És ez nem egy olyan befektetés, ami estéről estére majd megtérül, inkább olyan kiadás, ami a huszonöt-harminc előadással talán meg is duplázódik. Aminek persze meg van a fedezete a színház éves költségvetésében. Igaz, annak forrása jelentős részben különböző állami és helyi támogatás, illetve átengedett adóbevétel. De a kultúra már csak ilyen. Pénzbe kerül. A ráfordított pénz hasznosulása pedig azok felelőssége, akik adják, és akik költik. A néző és a kívülálló meg maximum véleményt mondhat, hogy jó helyre került az a pénz, vagy sem. A Luxemburg grófja esetében csak a fentebb leírtak miatt vagyok megengedő.

Mert magában az előadásban a színészi igyekezet az egyetlen, ami értékelhető. Nem a főszereplőké, mert ők az hazai operett játszás legrosszabb hagyományait követve színészi teljesítmény nélkül csak jelen vannak a színpadon. Hallani se nagyon lehet őket, így nekem inkább a dallamok, sem mint a szövegek maradtak meg. Viszont Harna Péter ismét igazi komikusként próbálta a legtöbbet kihozni az egészből. A Barabás Boton, Horváth Gábor, Ónodi Gábor trió is igyekezett saját színdarabot művelni, miként Mészáros István és Lugosi Claudia is mindent megtett azért, hogy a jelenésükkor az operetten túli világ kedvelői is jól érezhessék magukat.

Miattuk sajnálom, hogy a megszokott szirupba ragadt a szolnoki Luxemburg grófja. Holott ez egy hatalmas hazugságtörténet, amiből olyan kortalan karikatúrát lehetne rittyenteni, hogy az őszülő törzsközönség sírva szaladna szét, még a fiatalabbak és a leendő színházba járók tolonganának a gondolkodtató röhögésért.

De nem vagyunk egyformák. Ez a Luxemburg grófja most nem nekünk szól.

(A fotók a színház honlapjáról valók.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A tudósítónő vallomásai

Al Ghaoui Hesna Háborúk földjén című könyvét elsősorban azért ajánlom, mert néha nem árt szembesülni azzal, milyen jó helyen élünk. Másrészt pedig arról se nagyon szabadna megfeledkezzünk, hogy a világ közepe nem a Kárpát-medencében van. Olvasmányos, szórakoztató, olykor pedig megrázó a fiatal riporternő első könyve.

Hab torta nélkül

Kerekes Vica különleges szépségére egész estés mozit építeni nemcsak bátorság, de hatalmas tévedés is. És bár a kisgyerek általában sok mindent megment, Lakos Nóra első játékfilmjén az elmúlt harminc év legjobb gyerekszereplője sem segít. A Hab olyan, mint egy tortadísz torta nélkül.

Jövőre, velük, ugyanitt!

Nagyjából kétezer ember vastapssal követelte a ráadást január 6-án este a Tiszaligeti Sportcsarnokban. És akkor Masahiro mester intésére ismét zengett a Carmina Burana legismertebb részlete, a Magyar Állami Népi Együttes táncosai pedig megelevenítették a zenét.

Anya, lánya apáért

A Tisza mozi - jó ideje Szolnok kulturális központja - ismét különleges programmal csalogatott. Ezúttal sem film, hanem színház, avagy inkább az a jó értelemben vett régi irodalmi est volt a műsoron. Nagy Anna és Huszárik Kata Lázár Ervin írásait idézték a mozi nagytermében.