2025.12.1. (hétfő)

Vegyenek belőle!

Vegyenek belőle!

Dátum:

Tévénézésre még soha sem ösztönöztem, de a Kossuthkifli harmadik része után úgy döntöttem, megpróbálom rávenni az olvasóimat, hogy vasárnap este kapcsoljanak a Dunára. A Fehér Béla nagyszerű regényéből Rudolf Péter által rendezett hatrészes sorozatnak ugyanis sok erénye van.

Miközben a Kossuthkifli 1849-ben játszódik, annyira mai és annyira rólunk szól, hogy a fal adja a másikat. Aki látta a harmadik epizódot, annak biztosan megvan az a jelenet, amikor a főspiont alakító Reviczky Gábor az útszélén álló jobbágyokkal beszél. Először elhiteti velük, hogy ő a császár, aztán fél perc alatt bebizonyítja, hogy az egyszerű emberek éppúgy tudnak a forradalom hívei lenni, mint annak az ellenzői. Csak tessék körülnézni az ismerőseik kormánypárti vagy kormányellenes Facebook bejegyzései között, és már lehet is sírva röhögni a jeleneten. Ahogy a főszereplők között legjobb alakítást nyújtó Kőszegi Ákoson is, aki miközben egy halottaskocsi koporsójában fekszik, a besúgó szakma elszürkülésén lamentáló Recivzkynek felteszi a kérdést, hogy talán a császár oldaláról átállhatnának Kossuthéra. Hát ezt az elmúlt 166 évben néhányan gondolkodás nélkül megtették.

Az említett jobbágyos jelenetben egy egymondatos szerep erejéig Fehér Béla is feltűnik, akinek regénye csordultig van ilyen utalásokkal. Ha túljutnak az első öt-hat oldalon, és megszokják a szerző által tökéjre fejlesztett nyelvezetet, nem fogják tudni letenni a könyvet. Nemcsak azért, mert lendületes és szórakoztató, hanem mert olyan ki nem beszélt kérdéseket is feszeget, amilyen például a Kossuth vagy Görgey vita. Ráadásul tele van fesztelenül jó helyen elsütött irodalmi utalásokkal. Amiket egyébként a filmes adaptációból sem gyomláltak ki.

Ahogy a történet, a karakterek, a nyelvezet és a poénok is mind bennmaradtak Rudolf Péter alkotásában. Ami így természetesen nem lett egy Barátok közt vagy Éden hotel szellemi színvonalán élvezhető sorozat. A Kossuthkiflit ugyanis csak úgy szabad megnézni, ha az epizódonkénti ötven percben csak a tévére koncentrál az ember. Nemcsak a nyelvezet miatt, hanem a párhuzamosan futó szálak okán is. El kell fogadni, hogy nemcsak befogadóként, hanem játszótársként számítanak ránk az alkotók. Ami tudom, hogy egyre ritkább a televíziózásban és a filmgyártásban, de azért nem ördögtől való gondolat.

Vannak persze a Kossuthkiflinek olyan erényei is, amelyek biztos, csak engem hoznak lázba. Én ugyanis imádok filmnézés közben azon gondolkodni, hogy egy-egy jelenetet hol vehettek fel. Márpedig Rudolf Péter Kossuthkiflije ebből a szempontból remek csemege, ami miatt azt is el kell ismernem, hogy zseniális rendezői munka. A film ugyanis tele van olyan jelenetekkel, amelyek mondjuk, Kőszegen indulnak, de a következő vágásban már a Szentendrei Skanzenben vannak, hogy egy stúdióban vagy valami házbelsőben záruljanak. És miközben ezeket több nap különbséggel vehették fel, minden a helyén van és stimmel. Hihetetlenül profi munka, ami nemcsak a rendezőt, de a külföldi rendezők által gombokért foglalkoztatott egész magyar filmipari szakmunkásgárdát dicséri.

Akik valóban képesek lennének hasonló sorozatok gyártására szakmányban. Ám a Kossuthkifli körül ez az egyetlen bibi, ami miatt fáj a szívem. Rudolf Péter sorozatát ugyanis úgy harangozták be, hogy ez lesz a nyitánya a haza tévéfilmgyártás feléledésének, és innentől kezdve folyamatosan készülnek majd magyar tévéjátékok és hasonló sorozatok. Ami ugye a kortárs írókon nem múlna, gondoljunk csak Benedek Szabolcs filmvászonért kiáltó Focialista forradalomjára. Be kell azonban látnunk, hogy a Kossuthkifli erényei ellenére szó sincs a honi tévéfilmgyártás reneszánszának hajnaláról. A Fehér Béla regény adaptációjának előkészítését ugyanis már 2012-ben elkezdték, azaz ha a Kossuthkifli hatására ma nekiugranának a munkának, akkor is 2018-ban jönne a következő, hasonló sorozat. Ami pont annyira mai és magyar, mint amilyenekkel a Kossuthkiflit Fehér Béla és Rudolf Péter is teletöltötték.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Három főszerep

Nem gondolnám, hogy az Üvegcipő Molnár Ferenc legjobb színdarabja. Abban azonban biztos vagyok, hogy az Üvegcipőt műsorra tűzni már fél siker. Igaz, ha a színészek által hozzáadható másik fél nem jön össze, akkor bizony maga Molnár sem segíthet.

Van remény

Ha az ország megmentője aljasságok árán emelkedik magasba és zsarnokká lesz, magára marad, és buknia kell. Kereshetjük az okokat a sikeres férfi mögött álló nőben, a démonokban, de a végeredmény ugyanaz. Izgalmas Shakespeare előadás, remek alakításokkal Szolnokon.

Lukas, Svejk és a többiek

Méltó zárása az évadnak a Molnár László rendezésében bemutatott Svejk. Barabás Botond és Mészáros István párosa parádés, miközben mellettük a társulat szinte minden tagjának van alkalma remekelni. A kelet-európai kisember tragikus komédiája száz évvel a nagy háború után.

Rétes, haverok, Lóci

Hétre értem haza, de negyed nyolckor már a Maláta téren voltunk. A tizedik Szolnoki Tiszavirág Fesztivál első estéjének mérlege négy kiváló koncert, számtalan régen látott ismerős- köztük olyan, akivel negyedszázad után beszéltünk - és olyan rétes, amit eddig nem tudtam megfogalmazni.