2025.12.1. (hétfő)

Színház a fák alatt

Színház a fák alatt

Dátum:

A Szolnoki Művésztelep fái alatt színházi előadást nézni akkor is szórakoztató, ha a szereplők amatőrök vagy éppen profik. A városból pedig annyi lehet a tiéd, amennyit ismersz és használsz, ha pedig szerencséd van, élvezel. Az ArtJáró miatt újra sokunké lett a Művésztelep.

A Híd Senior Színház Übü a király című előadása után tényleg azt gondolom, hogy színházat bárhol, bárkikkel és bármilyen eszközökkel lehet csinálni. Mert a Szolnoki Művésztelep műteremlakásai előtti kis betonplacc, amit virágágyás választ el a gyeptől, pontosan olyan jól megfelel színpadnak, mint a fák alatti fű nézőtérnek. Ha valaki tényleg színházat csinálni, akkor az működik a tornác előtt is, miközben a nézőtérnek kinevezett kis térre olykor csodálkozó gyerekek toppannak be. Nem vagyok szakmabeli, de Rigó József rendezése után hinnem kell abban, hogy egy vérbeli rendező bárkit képes kibontani, hogy alkalmi színészt faragjon belőle.

Rigó Józsefék Übü a királya kapcsán konkrétan leesett az állam. Mert persze az eredeti darab és az átirata is zseniális, no meg fájdalmasan aktuális, de ez még nem garancia arra, hogy működjön. Néztem a senior korú szereplőket, és miközben simán elhittem nekik minden szavukat és szórakoztattak megannyi karakterben, azon gondolkodtam, hogy húsz-harminc éve, az élet színpadán, hol találkozhattam velük. A szandai buszon, valamelyik postahivatalban vagy ABC-ben? Hihetetlen, hogy most meg szépkorúként olyan amatőr színészek, akiknek az amatőrsége nem a bénázásban meg a szánalmas előadásban mutatkozik meg.

Persze lehet, hogy megengedően érkeztem az előadásra, hiszen a nyári, szabadtéri színház mindig kicsit lazább, és ha netán nem is annyira kerek, a szabadlevegő meg a környezet megment mindent. Igen, lehet, hogy az egész ArtJáróra úgy mentem ki, hogy egyszerűem szórakozva, kikapcsolódva akarok szolnoki lenni. Ám ettől még mélyen meg kell hajolnom a társulat és Rigó József előtt.

És persze Verebes Gyuriék, a művésztelep lakói és a köréjük gyűlő – szerintem egyre népesebb – alkotóközösség előtt. Akik évről-évre, valami hihetetlen módon, szeretetből összerakják ezt a hétvégét. Amiben mindenki talál neki tetsző csemegét.

Talán elnézik nekem, hogy mint említettem, bár nem vagyok szakmabeli, nekem a szombati színházi előadások jelentették a csemegét. Mert az Übü a király után olyasmit láthattam a Szolnoki Művésztelep kertjében, amit konkrétan két éve szeretnék valahol megnézni. És erre tessék, Verebes Gyuriék elhozzák, a kamu vártornyunk tövébe, Olt Tamás Hét randi című kortárs egyfelvonásosát. Ami legalább annyira rólunk szól, mint az Übü a király, és ami ugyanúgy nem működne önmagában, ha a rendező és a szereplők – Szűcs Kata, Vaszkó Bence – nem adták volna hozzá szívvel-lélekkel magukat.

Csak azt az egyet bánom, hogy ezzel lényegében Szolnokon véget ért a nyári színházi szezon. Pedig lenne közönség, színpadnak alkalmas helyszín sem kevés, és mégis szomszédolnunk kell majd hónapokig, ha a szabadban akarunk Thália papjain szórakozni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Klasszikus színház

Egy széles repertoárú színháznak időnként kötelező Csehovot játszania. Egy mára klasszikussá vált rendezőnek pedig jogában áll úgy dönteni, hogy a Cseresznyéskertet hagyományos színházi keretek között állítja színpadra. Szerethető és kötelező a szolnoki előadás.

Ki a bolond?

Hónapokkal a bemutató után ültem be az Egy bolond százat csinál című darab szolnoki előadására. Semmi egyebet nem akartam, csak egy kis péntek esti kikapcsolódást. A teltházas nézőtéren ezt meg is kaptam. Ennyi és nem több. De miért baj az, ha a színház erről is szól?

Fától az erdő

Letehetetlen, megrázó, elgondolkodtató, kemény gyomrosokat osztó. Leginkább azonban abban segít az Eső legfrissebb száma, hogy láthassuk a fától az erdőt. Vagyis a magunkat korlátozó szubjektumunktól az erdőn túli országot. Azaz Erdélyt, aminek az Eső az idei utolsó számot szenteli.

De Niro nagypapa

Nem egy családbarát, inkább feminista film. Tulajdonképpen vígjáték, mivel azonban nem az a gatyaletolós fajta, vannak benne drámai részek is. Az alapötlet remek, a feszegetett társadalmi problémák jók, csak kár, hogy a vágó gyáva volt. Robert De Niro viszont zseniális.