2025.10.13. (hétfő)

Pusztuló szolnoki szecesszió

Pusztuló szolnoki szecesszió

Dátum:

Az egykori Kádár-cukrászda, a hajdani Mezőgazdasági Takarékpénztár vagy a Szapáry úti valamikori HNF székház a szecesszió legszebb megmaradt emlékei Szolnokon. Az egykori Kereskedelmi Bank pedig talán a legtöbbet emlegetett az elpusztultak közül. Holott a lista nem teljes.

(Évzáró ismétlés: ez a cikk 2015. szeptember 21-én jelent meg először.)

Akár történelmi szükségszerűségnek is tekinthetjük, hogy Szolnokot sem kerülte el szecesszió. Vagyis az a művészeti irányzat, amely a XIX. század végén szakítani igyekezett a historizmussal, a neobarokkal, az emlékműszobrászattal és a hivatalos igényeket kielégítő akadémizmussal. És amit a szögletes, szabályos formák helyett inkább a vonalasan burjánzó ornamentika, a hallatlan méretű stilizálás és a dekoratív színfelületek jellemzik. Az építészetben pedig azt tartják róla, hogy megszabadította a tervezést a történeti formák és az eklektika idején akadémikussá merevült szabályok kötöttségeitől, így képessé tette, hogy a rendeltetésből, a tényleges használatból kiindulva jobban megfeleljen az akkor korszerű követelményeknek. Ha csak néhány épülettel szeretnénk beazonosítani a szecessziót, akkor gondoljunk a kecskeméti Cifrapalotára vagy a Marosvásárhelyi Kultúrpalotára, esetleg a bécsi Secession-ra vagyis a Joseph Maria Olbrich tervezte Szecesszió házára.

Ez a modern és szerintem abban a korban megdöbbentően szabados és cifra építészeti irányzat éppen Szolnok első aranykorának idején érte el a várost. Vagyis akkor, amikor fejlődött a helyi ipar, jelentős közlekedési csomópont lettünk, duzzadt a lélekszám és sorra épülhettek azok a házak, amelyek Szolnokon ma a „régit” képviselik. Többségük természetesen a historizmus és a neobarokk stílusában – gondoljunk a Megyeházára vagy a Városházára -, ám a XIX. század végén megjelent a szecesszió is. Első és talán legnagyobb hatású épülete az Arany János utca sarkán ma is álló Mezőgazdasági Takarékbank, Komor Marcell és Jakab Dezső munkája volt. Aztán következett a Szapáry utcát lezáró Kereskedelmi Bank épülete, amit mire az ötvenes években elbontottak díszítésében már alig, inkább csak formájában emlékeztetett egykori önmagára. Szolnok talán legismertebb ma is álló szecessziós épülete a Jánszky Béla és Falus Elek által kibővített Kádár-cukrászda (1. kép), illetve a Szapáry út 19. szám alatti palota, de ide tartozott a Spiegel Frigyes és Englerth Károly tervei alapján 1912-ben átadott első kőszínházunk is.

Úgy gondolom azonban, hogy a szolnoki szecesszió ennél jóval gazdagabb. Mert szerintem ilyen stílusban épülhetett az Arany János utca 1. szám alatti egyemeletes ház (3. kép), pontosan a Mezőgazdasági Takarékpénztár mögött. Homlokzata kritikán aluli állapotban van, ám a tetőzet alatti és az ablakok körüli maradványok a szecesszió hatására utalnak. Ugyancsak ilyennek érzem az emeleti erkély gyönyörű vasrácsának formavilágát, illetve az ide nyíló ablakokat. Bizonyos, hogy a szomszédjához képest kevésbé volt díszes, de kiemelkedően szép homlokzatú ház lehetett egykor.

Miként a Szapáry 20. szám alatt található, Budapestet és Bécset idéző bérház is (4. kép). A stilizált tornyok az utcára néz kis belső udvar két oldalán a maguk hosszú ablakaival, az udvarkát a másik oldalról sarokpontozó erkélyek a vaskorlátaikkal, az ablakok és az oromzat díszei mind arra utalnak, hogy a kivitelező nemcsak bérházat akart maga után hagyni. Földszintje előtt bő egy éve fa alagút húzódik, ami jelzi, hogy ez az épület sincs a legjobb állapotban. Tetőszerkezetét, illetve hátsó frontját idén felújították, de talán nemcsak a benne élők érdeke lenne, hogy eredeti pompájában láthassuk ezt az ugyancsak a XX. század fordulóján épült házat.

Megengedve a tévedés lehetőségét, két további épületet vennék fel a pusztuló szolnoki szecesszió listájára, ráadásul mindkettő a város főutcáján, a Baross úton található. Az egyik a főposta Bauhaus stílusú épülete és a Madách utca sarkán álló, a maga nemében az egyik legszebb hatvanas évekbeli lakóház közé beszorítva áll (5. kép). Miután több helyen is hullik róla a rózsaszín vakolat, itt-ott előbukkan a korábbi díszítés. Amiket az erkély vasrácsa és a kiugró tornyocska mellé téve, talán megengedhető késői szecessziós háznak tippelni.

Ugyanez a helyzet az Ostor utca sarkán álló (6. kép), egykori Rodeó bolt épületével is. Ezt a tetőszerkezet ívessége, a kilátszó gerendák faragásai – a szív alakú szöghelyek – és az ablakok fölött még felfedezhető díszítősor teszi gyanússá. Sajnos erről az épületről sincs korabeli fotóm, így nem tudom megmondani, hogy a nyolcvanas években kapott vakolása alatt vagy előtt mit lehetett a falakon találni. Valahol azonban mintha utalnának erre a szolnoki házra, mint szecessziós épületre.

Nem tartom kizártnak, hogy a feltételezéseim nem mindenütt helytállóak. Többségében azonban igen, ám ezeket a régi, kivétel nélkül száz évnél idősebb szolnoki házakat nemcsak az köti össze, hogy én szecessziósnak gondolom őket. Hanem a pusztulás. Ami sajnos ugyanígy jellemzi a Mezőgazdasági Takarékpénztár és a Kádár-cukrászda épületét is. Pedig a város ékkövei, látványosságai lehetnének egytől egyig.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Rollerrend kellene Szolnokon (is)

Hol és hogyan helyezhető el egy használaton kívüli elektromos roller Szolnok közterületein? Erre az egyszerű kérdésre kellene egyértelmű helyi szabályozással felelni, majd azt szigorúan betartatni. Még azelőtt, hogy az egyébként hasznos "jószágok" valamelyike komolyabb bajt okoz.

Érdekes helyek (3.): Táncsics úti pengefal

A Táncsics utca 10. és 12. számú házak találkozásánál áll egy rendkívül érdekes építmény, amit a magam részéről köztéri műalkotásnak is szívesen tekintek. A több helyen is megalázott utcában azt a pontot jelöli ki számomra, ahol az aranykor és a szocialista építészete találkozik.

Ha sírni, ha nevetni

Ha nem ront ránk ilyen korán a tavasz, biztosan kevesebbet kujtorgok a városban, a Tiszavirág-híd környékén. Ha meg nem fejlődik ilyen szédületes tempóban a technika, nem lapul folyamatosan a zsebemben fényképezőgép. Hárítok! E két "ha" miatt született ez a kis galéria.

Nem lenne üröm, ha szólnának

Bolond, aki nem örül a városban zajló út- és járdaépítéseknek. De azért kerül némi üröm az örömbe. Például, amikor az ember nem tud kiállni a garázsából vagy bemenni az utcájába. És kideríthetetlen, hogy mikor, mit csinálnak, és meddig tart még a felfordulás. Nem rossz dolog a kommunikáció.