2025.12.1. (hétfő)

A ceglédi csoda

A ceglédi csoda

Dátum:

A lélegzetem elakadt, amikor beléptem a Cegléd főterén található Dobmúzeum kiállítóterébe. Ne csak akkor nézzék meg, ha arra járnak, hanem kifejezetten emiatt menjenek át Ceglédre! A Kossuth-szobor mögött találják az ajtót, amin túl olyasmit láthatnak, amit a világon sehol máshol.

Vessenek meg érte a hozzáértők és a dobosok, de mindeddig a lábgép számomra egy szimpla pedál volt, ami a lábdob megszólaltatásához kell. Soha bele nem gondoltam, hogy a mai modern dobfelszerelések miként születtek, és a lábdob lényegében a katonazenekarok földre rakott nagydobja, amit a lábgép segítségével, a kezek szabadon hagyása mellett lehet megszólaltatni. Ahogy a pergő és a lábcin is egy-egy külön hangszerből lett a mai dobfelszerelés része, mondjuk, 125 évvel ezelőtt. Szóval el nem tudtam képzelni, hogy ez az egyszerűnek tűnő hangszertartozék – mármint a lábgép -, hányféle lehet, micsoda kidolgozottságban készülhet, és nemcsak egy mechanikai, gépészeti csoda, de némelyik iparművészeti remek. Most, hogy két órát eltöltötten a ceglédi Dobmúzeumban, mindezt már tudom. Annak ellenére, hogy a 360 darabos lábgép kollekcióból csak alig néhányat volt alkalmam szemügyre venni.

Mert annyi látnivaló van az egykori nyomda helyén berendezett, kétszáz négyzetméteres magángyűjteményben.

Például rá kellett csodálkoznom a hazai dobkészítő mesterek emlékeire. Akik annak idején egyedi darabként, mesterműként készítették azokat a hangszereket, amelyek helyett jó ideje tucatárukat importálunk a Távol-Keletről. Ahogy tátva maradt a szám a nagy világmárkák ritkaságai láttán is, amelyek között olyanokat is találni, ami magának a gyártó cégnek sincs meg a saját gyűjteményében. De mondhatnám a Leonardo da Vinci rajza alapján rekonstruált dobgépet, netán az Edda első dobfelszerelését vagy éppen azt a 24 karátos arannyal futtatott pergődobot, amit a gyűjteményt létrehozó Kármán Sándornak, névre szólóan gyártottak. Részben talán azért, mert Kármán Sándor gyűjteményében 200 különböző pergő van, elképesztő mennyiségű dobverő, nyolc üstdob, kettő vibrafon, ja és például 14-15 ezer hangszerkatalógus, ami a világ 64 ütőhangszer gyártójának az elmúlt 40 évét öleli fel. És persze ez a felsorolásom nem teljes.

Igen, erre mondják, hogy eldobom az agyam, ilyen nincs.

És mégis van. Mert az egyébként a szolnoki Gépipariban érettségizett, Cegléden élő Kármán Sándor lényegében 1971 óta építgeti gyűjteményét. Amit először 1992-ben, szülei garázsában mutatott meg a nagyközönségnek, hogy aztán 2000-ben a mai helyére – Cegléd, Szabadság tér 5. – költözzön. Amit persze már alaposan kinőtt, hiszen Nyugaton egy ilyen darabszámú gyűjteménynek ezer négyzetméteres kiállítóteret építenének könyvtárral, kutatóhelyekkel és restaurátorműhellyel, meg persze koncertteremmel, jó nagy étteremmel és boltokkal. Mert, ami a világon egyedülálló, azt egyedülállóan kell megmutatni.

Igaz, Kármán Sándor kiállítóterméről így is sok állami fenntartású múzeumunk példát vehetne. Az egyre szűkösebbnek tűnő térben ugyanis nemcsak a hangszerek és tartozékaik ritkák és különlegesek, de az installációk, a fotók és a számtalan kiegészítő is. A dekoratőr végzettségű, megszállott, éppen ezért tisztelendő gyűjtő például az egyik falra megépítette a fővárosi Sternberg hangszerbolt Rákóczi úti portáljának hiteles másolatát, hogy a legrégebbi dobok lényegében a kirakat mögött legyenek. Minden olyan precíz, alapos és minőségi, ami tényleg csak akkor születhet, ha valakinek ez az élete.

Ha van egy-két szabad órájuk, vegyék az irányt Cegléd felé. A mindenhonnan látható nagytemplomot vegyék célba, mert a tövében álló Kossuth Lajos szobor háta mögött megtalálják a Magyar Ütőhangszer Kultúráért Alapítvány, azaz Kármán Sándor által működtetett Dobmúzeumot. Amit, ha maga a gyűjtő mutat be, olyan dobprodukcióval zárul a tárlatvezetés, hogy attól körülbelül úgy áll el a szavuk, mint a kiállítótér első megpillantásától.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Követendő Emlékgép

A veszprémiek Európa Kulturális Fővárosa címe Szolnokon is hasznosulhatna, ha nemcsak lekoppintanánk, de meg is haladnánk az ottani új, helytörténeti állandókiállítását. Az Emlékgép egyszerre négy kiállítás, amely nemcsak Veszprémet mutatja be, de veszprémiek előtt is tiszteleg.

Negyedik tánckoncert: Világcirkusz

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar immár negyedik alkalommal kezdi az új évet nagyszabású tánckoncerttel. A 2015. január 10-ei produkciót Világcirkusz címmel mutatják be a Nagyvárad Táncegyüttes, a Budapest Táncszínház táncosaival és több énekkarral közösen a Sportcsarnokban.

Átírni a Mamát?

Arányérzék és lépték címmel január végéig látható a Tisza moziban a megyei építészkamara és az építész egylet kiállítása az úgynevezett Településkép Arculati Kézikönyvekről. A helyi építészet követendő példáit népszerűsítő tárlatot megnyitóján elhangzott gondolatok.

Egy évszázad anzikszai

A képeslapok különleges forrásai egy város történelmének. Egyrészt eltűnt házakat, tereket, hangulatokat őriznek, miközben arról is mesélnek, kik és mikor kezdték a várost fotózni, aztán a képeiket árusítani. Persze az anzikszok hátoldala is érdekes, hiszen személyes történeteket őriznek.