2025.08.27. (szerda)

Különös viszonyok

Különös viszonyok

Dátum:

Eltelhet ötven vagy majdnem száz év, változhat a kor és a környezet, a férfi és a nő rejtelmes viszonya örök marad. Két egyfelvonásos, két különös helyzet, két külön térben a Szín-Mű-Helyben, amiket a rendező és Mihályi Győző kötnek össze. Gondolkodtatva kapcsolnak ki.

Szeretem, ha olykor szokatlan helyen mutatnak be színdarabokat. Talán mert egyszer, Németországban, egy felhagyott kenyérgyárban úgy láthattam az Operaház átírt fantomját, hogy a színészekkel együtt, a padlástól a pincéig bejártuk a különös épületet. Ha jól emlékszem, vagy nyolc éve, a Gőzben című előadással volt utoljára ilyen élményem Szolnokon, amit annak idején a Tisza szálló fürdőjében játszottak. Meg is lepődtem, amikor a Szín-Mű-Hely idei második bemutatójára megérkezve azonnal a játéktérben találtam magam. A Szigligeti Színházban szinte minden évadban vendégeskedő Málnay Levente ugyanis úgy döntött, hogy Karinthy Ferenc Dunakanyar című egyfelvonásosát a kicsit átalakított szobaszínházi büfében játszatja el Kertész Marcellával és Mihályi Győzővel.

Be kell vallanom, azzal is nagyon le tudnak venni a lábamról, ha egy előadás nem azzal kezdődik, hogy felmegy a függöny vagy belépnek a szereplők a színre. Nekem kell a ráhangolódás. Márpedig, ha engedjük, Málnay Dunakanyarja jóval az előadás előtt elkezdődik. Részben a nyíltszíni díszlet miatt, amin érdemes kicsit kalandozni: Márka üdítő reklám, Omnia kávéfőző gép, Éva vermut. Nagyjából jelzik, hogy időben hol járunk majd. És, ha ez nem lenne elég, fülelni is érdemes. A hatvanas évek derekának slágerei szólnak diszkréten Szécsi Páltól Kovács Katiig. Szóval mire megjelenik a színen Kertész Marcella, az eszpresszós hölgy és Mihályi Győző, a kalandot kereső férfi, már térben és időben is nagyon jól el vagyunk helyezve.

Így közel egy órán keresztül nyugodtan beleveszhetünk e furcsa pár végtelenül egyszerűnek tűnő, mégis zseniális beszélgetésébe, civódásába, egymásra találásába. Ott lehetünk két ember külön is zajló, mégis egymáshoz érő életében. Karinthy Ferencnek – a nagy Karinthy fiának, a ma színházat vivő Márton apukájának – köszönhetően úgy, hogy miközben két konkrét személy pörgeti előttünk a mindennapjait, sokszor, sokakra ráismerhetünk. Függetlenül attól, hogy ez egy bő ötven éves történet, aminek egy-két momentumát – például a káderezést, a disszidálást – a fiatalabbaknak talán el kellene magyarázni. Egyszerűen azért, mert vannak helyzetek, férfi és női viszonyok, amik öröknek tűnnek, amikről ráadásul nem lehet sms-ben vagy közösségi oldalakon így beszélni. Ehhez színház kell. Jó színház, aminek az alapját az örökérvényű darab, felépítményét az ötletes környezet, malterját a vagány rendező, szépségét pedig a színészi játék adja meg. Úgy repült el az az egy óra, hogy majdnem a szereplők után kiáltottam: hé, beszélgessenek még! Még, mert ez nekem jó.

Persze, volt némi vigasz. A második egyfelvonásos, ami már a Szín-Mű-Hely „színpadára” került. Molnár rajongóként, az egyik legjobbnak tartott Molnár Ferenc darab láttán mégis azt mondom, ezen az estén Karinthy Ferenc viszi a pálmát. Nem azért, mintha a Marsall nem lenne egy fordulatos, szívmelengetően megírt darab. Esetleg a gyönyörű báróné, Molnár Nikolett, a hidegen visszafogott báró, Mihályi Győző vagy a tenyérbe mászó színész, Dósa Mátyás nem lenne szórakoztató. Az égvilágon semmi baj nincs ezzel a különös szerelmi háromszöggel, csak egyszerűen, ha egymás mellé kell raknom a Marsallt és a Dunakanyart, az utóbbi felé billen a mérleg.

Hozzátéve, hogy az este, a férfi és a nő különös kapcsolatában történő kalandozáshoz mindkét darab sokat hozzátett. Mit hozzátett? Gondolkodva kikapcsolt, partnerként szórakoztatott, olyan remek estét adott, amire csak a színház, csak egy jó szobaszínház képes. Addig próbálják megnézni, amíg nem késő!

(Az illusztrációk forrása a Szigligeti Színház honlapja)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Ismét győztünk

Az ágyúk dörögtek, a kisebb gyerekek sírtak, a riasztók vonyítottak. A Szapáry kereszteződése felől indított magyar roham végül ismét diadalmaskodott. Az osztrákok kénytelenek voltak feladni a szolnoki várat. Csak az a játék lehet szórakoztató, amit komolyan vesznek.

Látlelet

Nem szeretném magyarázni a Magyarázat mindenre című filmet. Azt viszont nagyon szeretném, ha Reisz Gábor új moziját sokan megnéznék. Mert talán hozzásegítene bennünket ahhoz, hogy egy kicsit jobb hely legyen ez az ország. Szerintem ugyanis benne van, hogy most miért nem az.

Kiürült pohár

Van egy nagyon kemény 5-6 perces jelenetsor Till Attila új filmjének az elején, ami hatásában a rendező Csicska című rövidfilmjéhez mérhető. Utána viszont következik még 70-80 perc céltalan bolyongás, aminek egyetlen üzenete, hogy a függőségből - legyen az film vagy pia - nincs kiút.

Gézára várva

Nem kell sok minden egy kellemes színházi estéhez. Szolnokon sem. Olykor elég egy jól megcsavart és megírt történet. Két remek színésznővel, akiket értő kezek vezetnek a színen. Mindez a Szín-Mű-Helyben azzal jár, hogy bár hetvenen ülünk a nézőtéren, de mintha csak hárman lennénk.