2025.08.27. (szerda)

Rácsodálkozás a 84 évvel ezelőtti Szolnokra

Rácsodálkozás a 84 évvel ezelőtti Szolnokra

Dátum:

Szolnok XX. századi történetének egyik sokat emlegetett "forrása" a Scheftsik György által szerkesztett és Kalotai László által kiadott Jász-Nagykun-Szolnok megye múltja és jelene című vaskos kötet. Leginkább azért, mert néhány fotóval és jóval több szóval képet ad a város 1934 körüli állapotáról is.

(NYÁRI ISMÉTLÉS: Ez az írás 2018. január 25-én jelent meg először.)

Biztos, sokan ismerik vitéz szolnoki Scheftsik György dr. vármegyei levéltáros által szerkesztett, közel 800 oldalas (!) megyei monográfiát. Bár a világhálón is elérhető a digitalizált változata, számomra mégis az jelentette az igazi örömöt, amikor néhány hónappal ezelőtt kölcsön kaptam egy kissé kopott, de lényegében hiánytalan példányát. Aminek először természetesen a 30 oldalas, fekete-fehér fotókból álló mellékletéhez lapoztam, ahol azonnal választ kaptam egy kérdésemre. Évek óta próbáltam ugyanis kideríteni, hogy mi lehet az a ma már tető nélküli, emeletes, ipari épület, ami a Kolozsvári úti felüljáró lábánál, a Véső úton áll. Azt sejtettem, hogy valamilyen élelmiszeripari egység, ám azt gondoltam, a szocializmus éveiben emelték. E, mából nézve is rendkívül izgalmas könyvből azonban kiderült: az ott a Bohn-gőzmalom, ami tehát már 1934-ben is állt. Az más kérdés, hogy a kötet közel 300 oldalas mellékleteként megjelent névmutatóban felbukkanó Bohn M. és Társa Gőztéglagyárnak, amit Bohn Mihály vezetett, van-e köze az épülethez.

Szolnokiként 2018-ban, az 1934-ben megjelent Jász-Nagykun-Szolnok megye múltja és jelene című könyvben a legizgalmasabbnak a Megyei városok című fejezetet nyitó, Szolnokról szóló, szűk 15 oldalt tartom. Csak részben azért, mert olyan helynevek olvashatók benne – pl. Mélyér, Nagyfenék, Paladics, Eresztőhalom, Papszék -, amelyeket ma már nemhogy nem használunk a mindennapokban, de alig van néhány olyan ember, aki pontosan meg tudná határozni a helyüket. Ennél sokkal érdekesebbek az olyan megjegyzések, miszerint Szolnok, az írás idején 1846 kataszteri hold – 1 kh 0,5755 hektár, azaz 5755 négyzetméter – terjedelmű belvárosában 4 híd volt található, továbbá öt tér, 252 utca és 6480 épület. Lakosainak száma pedig 38.746 fő, aminek több mint tizede a város külterületén élt. Ráadásul a nők száma majdnem másfélezerrel volt akkoriban magasabb, mint a férfiaké. (Később az is olvasható a dolgozatban, hogy 1860-ban 10.460, 1874-ben pedig 16.603 lakója volt a városnak.)

Meglepő, hogy a város arculatának leírásában – amiben a szerző szépen végigvezet gondolatban a vasútállomástól a Művésztelepig – a Nemzeti Szálló és a városháza építésének datálása hibás, pedig akkoriban még élhettek olyanok, akik látták azok felhúzását. Ám ennél izgalmasabb, hogy az egykori Magyar Király Szálló – ma múzeum – éppen egy banknak adott otthont, a büszkén említett Tisza szálló és a Református templom között pedig melegvízű szökőkút és játszótér működött. Ezekről sehol máshol nem olvastam még, és egyetlen képeslapon vagy fotón se látni ilyeneket, pedig a könyv komolysága miatt ne kételkedhetünk a létükben. Lehet, hogy a szerző a „békás” szökőkutakra utal, avagy a Verseghy gimivel szemben a háború előtt működött egy másik szökőkút? És milyen lehetett a játszótér? Ami ezek szerint Szolnok első ilyen jellegű, köztéri építménye volt.

És a rácsodálkozások itt még nem érnek véget. Végre tudom, hogy a megyeháza mellett álló, a város legnagyobb, budapesti méretekkel bíró bérháza Szende-bérpalota néven volt akkor ismert. Miként azt is, hogy az egyébként a belterületeken csatornázott és burkolt utakkal rendelkező város a vízigényét artézi kutakból elégítette ki, áramszükségletét pedig a salgótarjáni „centrálből” – jelentsen ez bármi is. És, ha már érdekességek. Varga Sándor Frigyes tanár, a Szolnokról szóló fejezet szerzője megemlíti, hogy a város csak a Tisza jobb partján terül el, a híd túloldalán, a Móricz-ligetben csupán az evezősöknek van háza. Viszont, „napjainkban indult a Tisza túlpartján a nyaralótelep kiépítése”. Hogy ebből mi lett? Gyanítom, a háború akadályozta meg a terv kibontakozását. Azt azonban érdemes rögzíteni, hogy ezek szerint a hobbik kialakításának ötlete is a szocializmus előtti időkből való.

Nehéz abbahagyni a mából nézve is fontos és érdekes tények szemezgetését. Pár évvel a zsidótörvények előtt a kötet összeállítói nemcsak a zsinagógánkról írnak büszkeséggel, de azt is megemlítik, hogy a város első zsidó lakosa Hay Ignác tímármester volt, aki 1841-ben költözött ide Abonyból. Az első rabbi, Weiser Mór személyében pedig 1846-ban nyert „lakásjogot”.

És tényleg egy utolsó sztori, amit csak azért nem tudok kihagyni, mert erről is sokszor hallottam már, de most először látom leírva. Azt a bizonyos Speyer-kölcsönt, amiből a Tisza szálló, a Verseghy-park, a Táncsics utcai városi bérház és számtalan kisebb beruházás valósult meg, a gazdasági válság idején, a dollár bedőlése után a város 25%-os áron vásárolta vissza. Mint a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegye múltja és jelene című könyv Szolnokról szóló fejezetében olvasható, a várost majdnem teljesen tehermentesítő akciót azt tette lehetővé, hogy az elektromos árammal való ellátást előnyös feltételek mellett bérbe adták, azaz valaki előre fizetett a szolgáltatási koncesszióért.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Utcasoroló (34.): Városmajor út

Tekinthetjük a város leghosszabb zsákutcájának, hiszen a vasút felőli vége lényegében zárt. De ez igazságtalan lenne Szolnok egyik városrészének közlekedési és építészeti tengelyével szemben. Még akkor is, ha száz éves sincs az első hivatalos neve.

Évtizedes szeptemberek

Bár hat évtizede hivatalosan megnyílt a Szandaszőlősi Művelődési Ház, használni 1961 szeptemberében sem lehetett. A város óvodái 1971 őszén komoly helyhiánnyal küzdöttek, ami tíz évvel később már nem volt probléma. A Magyar utcai sörpalackozó viszont 1981-ben elköltözött. Múltidézés.

OT Szolnok (3.): Autók a városban ötven-hatvan éve

BMW Isetta, Opel Record, Renault Dauphine sőt egy háború előttről származó Mercedes 170-es is közlekedhetett Szolnokon 1962-ben és 1972-ben. Legalábbis erről tanúskodnak a korabeli napilap apróhirdetései akkor, amikor elkészült az első "tükör benzinkút" és épült a helyi Volán-telep is.

Szálloda a Tabán helyén

A történelem nem ismeri a "ha" szót. Ugyanakkor érdekes eljátszani a gondolattal, mi lett volna, "ha" valami másként történik. Például Szolnok esetében megvalósulnak azok a tizenöt éves tervek, amelyeket 1960-ban ismertettek. És a Tabán helyére nem új házak, hanem egy szálloda épül.