2025.12.1. (hétfő)

Versenyhátrány

Versenyhátrány

Dátum:

Tegnap egy Szolnokon gyártott új, intercity kocsiban valaki rágyújtott a vécében, ami beindította a vagon riasztóját. És azt negyven kilométeren át nem lehetett kikapcsolni, sőt a végére az ajtók is felmondták a szolgálatot. Mindennaposak az egyre bosszantóbb vasúti kalandjaim.

Előre kell bocsájtanom, hogy lassan tíz éve mindennapjaim része a Magyar Államvasutak. Ezért foglalkozok talán a kelleténél is többet a céggel, a szolgáltatásaival, az eszközeivel. És tudom, néha már annyira vasúti szakértőnek képzelem magam, mint mások focihoz értőnek vagy éppen oktatási szakembernek. Vegyük úgy, hogy csupán tapasztalataimból kiindulva, talán józan paraszti eszemet használva próbálok gondolkodni. Mint most is, amikor újra a vasútról fogok írni.

Még egy dolgot szeretnék jelezni. Gyerekkorom meghatározó városa Szolnok, ahol nemcsak középiskolás éveimet töltöttem, de néhány évig dolgoztam is, majd egyetemistaként ide jártam haza. Aztán elmentem, fővárosi, főváros környéki lettem, de lassan egy évtizede úgy döntöttünk, hogy „hazaköltözünk”. Mert úgy éreztük, Szolnokon minden – sőt annál is több – megvan ahhoz, hogy komfortosan, sőt kényelmesen élhessünk. A szinte mindenki által hülyeségként aposztrofált döntésnél azt is figyelembe vettük, hogy majd ingáznom kell Szolnok és a főváros között. És itt kell elismernem bizonyos fokú naivságomat: megingathatatlanul hittem a fejlődésben, ami előbb-utóbb a vasutat is eléri.

Az elmúlt hetek bosszúságai azonban a maradék illúzióimat is lerombolták, és elkeseredettségemben azt kell mondanom: ez tarthatatlan.

A Magyar Államvasutak megbízhatatlan. Az csak apró vicc, hogy a Szolnokra érkező intercity járatokat nagyjából akkor mondják be – azaz bolondítanak ki a peronra -, amikor azok még Törökszentmiklósnál vagy Ceglédnél járnak. Az is csak pici bosszúság, hogy mozdonyvezető függő, hol áll meg a szerelvény. Ugyancsak megszokott, hogy a vagon belső hőmérséklete és józanész között nincs összefüggés, az első osztályú kocsik klozetjei sokszor bűzlenek, és nem lehetünk biztosak abban, nyílik-e majd az ajtó. Egy idő után, bár gondol az ember a nagyjából fél évente bemutatott, Szolnokon készülő, gyönyörű Patyomkin vagonokra, tűr, és nyugtatja magát, hogy legalább haladunk.

Már, ha haladunk. Mert hiába érkezik meg Debrecenből Szolnokra pontosan a járat, szinte biztosak lehetünk abban, hogy a Nyugatiig összeszed minimum tíz, de inkább több perc késést. És ez még a jobbik eset. Mert egyre gyakrabban nem sikerül tartani semmiféle menetrendet, se fölfelé, se lefelé. A legszebb pedig az, hogy a késésről, annak okairól, a várható érkezésről vagy alternatív megoldásokról azok a vasutasok tudnak a legkevesebbet – pontosabban semmit -, akikkel találkozhat az elkeseredett utas. Nagyjából úgy áll a dolog, hogy együtt sírunk, együtt zokogunk. A legszebb, amikor mozdonyvezetők ragadnak a véletlenszerű menetrend alapján közlekedő vonatokon, és kétségbeesetten telefonálgatnak, hogy hol vagy hol nem tudják átvenni a vonataikat, amik így legalább érthető okokból késnek majd.

Nem jövök azzal a szocialista időkből való élcelődéssel, hogy a japán vasutak vezetője hány perc késés után követett el öngyilkosságot. Ezen az alapon ugyanis nálunk önkezekkel végrehajtott népirtás következne be.

Végtelen elkeseredettségemben és tehetetlen dühömben azonban ki kell mondanom, hogy mindaz, amit a MÁV művel Szolnokot hozza versenyhátrányba. Mert bár a szolnoki Kossuth téren nagyívben tesznek azokra az ingázókra, akik azért az adójukat ide fizetik, a máshol megkeresett jövedelmüket jórészt itt költik el, a város hírét viszik vagy éppen kívülről is képesek nézni mindazt, ami idehaza történik, azért szögezzük le, nem kevesen vannak, vagyunk ingázók. Akik vagy nem érnek be pontosan a munkahelyükre, vagy kiszámíthatatlan, hogy mikor érnek haza, vagy a harminc-negyven perc késéssel kalkulálva mernek bármilyen találkozót megbeszélni. Amire előbb-utóbb ráun az ember.

Aki minderre azt válaszolja, hogy tessék autóval járni, az két dolgot nem vesz figyelembe. Egy: a környezettudatosság nem erről szól. Kettő: a 4-es halálút pontosan olyan bizonytalan, mint a vasút. És pontosan olyan Patyomkin hírek hangoznak el a fejlesztéséről, mint a szebbnél szebb, új, Szolnokon készülő vasúti kocsikról.

De azzal a felvetéssel is nehezen tudnék vitatkozni, hogy nem kell ingázni, Szolnokon kell dolgozni. Bajban lenne a város, ha az ingázók így döntenének, és itthon szeretnének elhelyezkedni.

Két lehetőség kínálkozik. Ebből az egyikkel nem szeretnék élni, és nemcsak azért, mert akkor – néhányak örömére – abba kellene hagynom a blogSzolnokot. A másikban meg nem hiszek, de azért felvetem: így a választások környékén talán megérdemelnénk, hogy az értünk tenni akarók közül valaki a MÁV asztalára csapjon, és kimondaná: az a kupleráj, ami az állami cégnél mindennapos lett, Szolnok versenyképességét és a szolnokiak lehetőségeit rontja.

Kár, hogy egyre kevésbé hiszek a mesékben és mind kevésbé vagyok naiv. Így már abban sem hiszek, hogy egyszer olyan lesz a magyar vasút, mint a cikk illusztrációjaként használt, Nyugat-Európában készült képeken.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Munkára a voksomért!

Tessék nekem ígérni és megmutatni, hogy eddig mit tetszettek csinálni! Nem a választások előtt néhány héttel, hanem az addig hátralévő öt-hat hónapban. Mert felelősséggel akarom eldönteni, hogy kire, kikre bízzam a város irányítását.

Sütő közi tanya

Nincs azon mit szépíteni, ha az ember fényes nappal, Szolnok belvárosában, önmaga számára is váratlanul hanyatt esik. Elsőre mást nem tehet: felugrik, körülnéz, hogy ki látta a produkciót, rendbe szedi a ruházatot, majd elhagyja a helyszínt. A sebek nyalogatása és az okok keresése később kezdődik.

A szolnoki állomás paradoxonjai

Az utóbbi évek hírei okán bennem úgy él Szolnok, mint a honi vonatgyártás és a magyar vasút fellegvára. És bár párszor már megfogadtam, hogy többé nem köszörülöm a nyelvemet a MÁV-on, az iménti mondatom okán nem tudom megállni. A szolnoki állomás olykor a vasút paródiája.

Közös nevező keresés

Ennek a történetnek három fő- és két mellékszereplője van. Igaz, a szereplők nem konkrét személyek, hanem eltérő érdekű csoportok. Ez nehezítheti az együttműködést. Pedig a közös nevezőt meg kellene találni a belvárosi szórakozóhelyek működése és vendégeik viselt dolgai miatt.