2025.12.1. (hétfő)

Boldogabb új életet!

Boldogabb új életet!

Dátum:

Goda Kriszta új filmje minden fanyalgás, remakezés, címadási vita ellenére nemcsak remek év végi vígjáték, hanem olyan tanulságos dráma is, amiben az operatőr, a rendező és színészek is elsőrangú munkát végeztek. A BÚÉK feloldása más is lehetne, de ezt döntse el mindenki a mozikban.

Senki nem szeretné véka alá rejteni, hogy Divinyi Réka – Veszettek, Kaméleon, Csak szex és más semmi – új forgatókönyve egy korábbi olasz film alapján készült. Ami nemcsak nálunk van így, hanem szerte a világban. Azaz a december elején a magyar mozikba került BÚÉK nem más, mint egy remake. Amihez azért érdemes mindjárt hozzátenni, hogy a magyar remake mozik posványából toronymagasan kiemelkedik, elég csak a vállalhatatlan Hippolytot vagy a Meseautót megemlíteni. Inkább szögezzük le, hogy a profi – márpedig Divinyi a Pappa pia és a Valami Amerika 3 botlásai ellenére is az egyik legjobb kortárs forgatókönyvíró – hozott anyagból is képes újat és vállalhatót alkotni. A BÚÉK ugyanis éppen annyira magyar, mint nemzetközi.

A filmet látva azon sem szeretnék fanyalogni, hogy hasonló címmel már a hetvenes években is készült magyar filmvígjáték (Szörény Rezső 1978-as alkotása). Részben azért, mert vannak népszerű címek, amiket képtelenek a gyártók és a forgalmazók elengedni. Másrészt pedig amiatt, hogy úgy álltam fel a Tisza mozi nézőteréről a premier estéjén, hogy a BÚÉK-ot teljesen máshogy is fel tudom oldani. Ez a filmcím – minden spoilerezés nélkül – a Boldog Új Élet Kezdete rövidítése is simán lehetne.

Nem tekinthetünk el attól sem, hogy maga a történet elsőre sok mindenre alkalmas, kivéve film készítésére.

Mert nem tűnik vizuálisan túl erős patronnak, hogy szilveszter estéjén hét ismerős egy asztal körül ül, vacsoráznak és közben a telefonjukkal szórakoznak. És Goda Kriszta – akinek filmjei szinte pontosan ugyanazok, amiket Divinyinél soroltam – új 114 percesében is nagyjából 70-ben ülnek a székükön. Csakhogy Szecsanov Martin – nagybetűkkel jegyezzük fel valahová ezt a nevet, hiszen ő Ujj Mészáros Károly pár hete bemutatott X – A rendszerből törölve című alkotásának is a remek operatőre – olyan képi világot teremt, hogy leesik az ember álla. Ilyen gyönyörű képeket Budapestről régen láttam. Ennyire pazar fényekben úszó lakásbelsőt meg talán még soha. Egyszerűen nem tudok ebben az esetben sem mást mondani, mint az X-nél: az operatőri munka legalább annyit tesz hozzá a sikerhez, mint a rendező, a forgatókönyv és a színészek.

Merthogy ez utóbbiak egytől egyik kiválóak. Nincs főszereplő vagy mind a heten azok. Mészáros Béla szerelmes dokija, Szávai Viktória megzuhant negyvenese, Lengyel Tamás ék egyszerű macsója, Törőcsik Franciska naiv lánya nemcsak hiteles és szerethető, hanem olyan színészi játék, ami után csak azt lehet kérdezni: miért nincsenek ők többet filmvásznon. És mindezt valahogy fokoznom kellene. Bata Éva – egyébként A mi kis falunk Tecája – Saciként hatalmas drámai alakítást nyújt. Elek Ferenc kötött kardigános kémia tanára – a pontos sztori felérne sok poén meggyilkolásával – talán az év filmes alakítása. Hevér Gábor megcsalásra készülő férjére pedig egyszerűen nincsenek jó szavak. Hevér húsz év alatt az egyik legjobb magyar színésszé nőtte ki magát, akinek lassan nem hangkölcsönzőként kellene ismertnek lennie, hanem hangkölcsönzésre érdemes világsztárként.

Lehet, hogy elragadtattam magam? Igen. Mert végre egy olyan vállaltan szórakoztató, karácsonyi magyar filmre csábítottak be, amiről szép lassan kiderült, hogy nemcsak a térd önfeledt csapkodásáról szól. Hanem egy fájó, de alapos látlelet 2018 Magyarországáról. Amire lehet, hogy nem vagyunk és leszünk büszkék, de attól még a tény tény marad. Magunkon (is) szórakozhatunk.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Szente Vajk megmutatta

Hogy miként kell egy félévszázados, operettbe hajló, korai musicalt 2016-ban úgy színpadra állítani, hogy az arra kíváncsiak az eredeti bájt láthassák benne, miközben a fiatalabbak egy szemtelen, friss játékot élvezhessenek. A könnyedség mögött persze felsejlik a tiszteletet parancsoló gépezet.

Esős foci

Nem szeretem a focit. Soha nem láttam még focimérkőzést elejétől a végéig, sőt élő meccsen sem jártam soha. Viszont az utóbbi napokban nagyon megszerettem a focit. Legalábbis azt, amelyikről úgy esik szó, ahogyan a szolnoki Eső című folyóirat nyári számában olvasható.

Feltételes megálló

A Hild téren, a színes ajtók mögött a szolnoki vasút történetéről lehet érdekességeket olvasni. Az Aba-Novák főbejáratát Kondor Balázs vasúti magángyűjteménye torlaszolja el. Az Agóra kirakatában a Stadler terepasztalát nézegethetjük. Nem így képzeltük a tizedik, szolnoki vasútmodell kiállítást.

Az, amit ígér

Nem művészfilm. Nem fesztiválfilm. Lesz-e belőle karácsonyi kultfilm, amit minden ünnep környékén úgy vetítenek, mint a Reszkessetek betörőket, vagy megnézek, mint az Igazából szerelmet, azt az idő dönti el. Mindenesetre a Nagykarácsony annyi, amennyit vállal. Szórakoztató és szerethető.