2025.08.27. (szerda)

Itt mindenki hülye?

Itt mindenki hülye?

Dátum:

Az megvan, amikor az Üvegtigris harmadik részében, a büfé előtt Kamarás Iván azt kérdezi a lúzerektől, hogy "itt mindenki hülye"? Mire Reviczky Gábor azt feleli: "Itt? Itt, mindenki." Nagyjából ezzel az attitűddel érdemes beülni a Szigligeti mostani évadának ötödik darabjára.

Sorolom, hogy miket nem értek az Arzén és levendula kapcsán.

Nem értem például, hogy egy évadon belül miért kell két nagyon hasonló, angolszász, bűnügyi blődséget műsorra tűzni. Az előző bemutatót, a Nyolc nőt még próbáltam azzal magyarázni, hogy kellett valami a nagyszínpadra, amíg a társulat férfi tagjai a zseniálisra sikeredett Tizenkét dühös emberrel vannak elfoglalva a Szín-Mű-Helyben. Persze a korábbi évadok alapján – gondoljunk csak a Radó Denise által az elmúlt évtizedben, a stúdióban rendezett darabokra – sejthetjük, hogy a Nyolc nő helyett is lehetett volna mást választani. Vagy, ha már ahhoz ragaszkodott valaki, akkor miért kellett hathéttel később ezt a Joseph Kesselring komédiát elővenni?

Lapozzunk! A színház honlapján az szerepel, hogy az Arzén és levendula bohózat két részben. Mi indokolja a valóságban a három felvonást és a két szünetet? Egy olyan alig kétórás produkcióban, ami ugyanabban a térben játszódik, és kellékeket se kell mozgatni. Esküszöm, tovább tart kimenni, bemenni, leülni, belelendülni, mint egy teljes felvonás. Amelyek közül a harmadik ráadásul egy függöny-leeresztéssel van tagolva. Ki kellett tölteni a rendelkezésre álló időt? Órabérben fizetnek valakit?

Menjünk tovább! Három felvonásban látja a darabot a néző, ez szerepel a műsorfüzetben. A honlapon miért nem sikerül hetekkel a premier után sem kijavítani, hogy „bohózat két részben”? Ennyire mindegy? Mondjuk, az Arzén és levendula műsorfüzetét forgatva ezen sem csodálkozom. Tényleg nem értem, hogy ezt, így, miért kell csinálni? Szerződés volt a nyomdával, ezért ha bármivel is, de ki kellett tölteni a drága műnyomóra nyomott oldalakat? Mindössze kettő, a darabot indokolatlanul ajnározó írás olvasható a 450 forintos füzetben, meg pár régi fotó az amerikai feldolgozásokról, és a szolnoki előadás színes képei láthatóak benne. Semmit. Az égvilágon semmit nem tesz hozzá az előadáshoz, nem árul el az alkotókról, az alkotói szándékról, a színházról, netán a színház terveiről. Nem akarom újra citálni, hogy régen milyen műsorfüzetek voltak Szolnokon, de ha valaki ezeket egyszer egymás mellé helyezi, könnyen vázolhat fel lejtmenetet.

Mindezek mellett akár apróságnak is tekinthetjük, vagy rendezői szándéknak a jelmezeket és a díszleteket. De én akkor sem értem, hogy ez a már-már abszurdba hajló komédia miért igényelte ezt a súlyos színpadképet, meg a láthatóan drágán kivitelezett jelmezeket. Csak azért, mert a darab ősbemutatója nyolcvan éve volt, mert a második világháború idején játszódik, teljesen indokolatlan ez a XIX. századira hajazó vizualitás. Ráadásul Barabás Botond jelmezén kívül egyik ruha sem tesz hozzá semmit a karakterekhez vagy az előadáshoz. Attól népszínházi valami, hogy száz évvel ezelőtti a színpadképe?

Tudom, hogy nem lehet egy évadban nyolcszor megugrani a Tizenkét dühös ember színvonalát. (Bár, ha nem ez a cél, akkor talán nem is érdemes belekezdeni.) Elfogadom, hogy A dzsungel könyvéhez hasonló produkcióból is évente csak egy fér fel a Szigligeti színpadára. (Bár, ha bűnügyi komédiából lehet kettőt bemutatni egymás után, akkor a musical sem kizárt.) Látom, hogy a közönség egyre inkább a könnyed szórakozást igényli. (Bár nem vagyok biztos abban, hogy egy közpénzből fenntartott színháznak csak erre kell figyelemmel lennie.) Érzem, hogy egy-egy előadás megszületését nemcsak a művészi igény, a mondanivaló motiválja. (Bár minden előadásnál érezhető lenne, hogy akkor mi más a motiváció!) De egyre nehezebben tudom mindezt elfogadni. (Bár rajtam kívül ez meg kit érdekel?)

(A fotók a Szigligeti Színház honlapjáról valók)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Elragadó mozdulatok

Kevés olyan megyeszékhelye lehet az országnak, ahol rövid időn belül négy kortárs képzőművészeti kiállítás is nyílt. Félek, mégsem ez lehet az oka annak, hogy az egyébként elsőrangú Pribojszki Zsófia tárlaton vasárnap délután még teremőr sem volt az Agóra remek kiállítóterében.

Kórház- és helytörténet

Minden mérlegnek két serpenyője van. Esetünkben az egyikbe az kerül, hogy a Hetényi kórház 115 évét bemutató könyv egy megkerülhetetlen helytörténeti alkotás. A másikba viszont az, hogy ha már futotta egy ilyen kivitelű kötetre, ráfért volna egy alapos szöveggondozás és korrektúra.

Egy anya vagy egy család

Kifejezőbb vagy egyedibb címet is választhattak volna az elsőfilmes Szilágyi Zsófia mozijának. Amit vágni is lehetett volna kicsit bátrabban. Az Egy nap jól indult a nemzetközi fesztiválokon és a hazai mozikban is. Ezért érthetetlen, hogy lényegében lekerült a filmszínházak műsoráról.

Megidézett Czibulás

Minden könyv akkor új, amikor először a kezünkbe akad. A Czibulás emlékkönyv hiába jelent meg 2007-ben, most kaptam belőle egyet, és nem tudtam letenni. A Czibulás, Czibu, Czibulás Péter a Szolnoki Szigligeti Színház tagja 36 éven keresztül. Másfél évtizede másik színpadon áll.