2025.08.27. (szerda)

Kár, hogy csak a szemnek

Kár, hogy csak a szemnek

Dátum:

Mi lesz egy színházi jelmezzel, miután lekerül műsorról a darab, amihez készült? Ez a kérdés az idén 25 éves szolnoki Jelmez-Art munkáit éppen csak felvillantó kiállítást nézegetve jutott eszembe. Egy túlzottan szerény és túlzottan rövid ideig látható kiállítás az Aba-Novák földszintjén.

Az Aba-Novák színházzá lett tömbjének földszintjén Vándor Attila A dzsungel könyvében viselt Ká jelmeze előtt állva azon töprengtem, vajon milyen a jó jelmez. Annyira egybeolvad a viselőjével, a színész által megformált karakterrel, hogy szinte észre sem vesszük, netán egészen megfeledkezünk róla? Avagy a kreativitása, a kivitelezése és az anyaga miatt már-már külön alkotásként jelenik meg a színen? A pár évvel ezelőtt Radó Denise rendezésében életre kelt musical többi szereplőjének a jelmezére alig emlékszem, Ká a kígyó hosszú uszályos, csillogó frakkja viszont nagyon megmaradt bennem, talán mert sokat hozzátett Vándor Attila remek alakításához.

A plafon fényeit visszaverő, csillogó műkövön, mint egy divatház kirakatában vagy kifutóján, úgy sorakoznak a Jelmez-Art nemcsak szolnoki előadásokhoz készített jelmezei. Amelyekkel a legnagyobb bajom, hogy nem szabad hozzájuk érni. Mert esküszöm, a próbababákra helyezett pazar ruhák között sétálva alig bírtam megállni, hogy ne tapintsam, simítsam meg őket, mert annyira érdekelne, miből is készültek. Hiszen a rég letűnt korokat vagy soha se volt világokat keltik életre, és olyan jó lenne tudni, érezni, miből is dolgoztak a varázslók, netán hol van a trükk, amitől a takarásban gyorsan fel- vagy levehetők.

Nemcsak varázslatos ruhák, de fotók, tervek és oklevelek is próbálják megidézni a szolnoki Jelmez-Art elmúlt negyedszázadát. Túlzott szerénységgel. Mert szerintem így alig derül ki, hogy Szolnok egyik világ, de minimum Európa hírű vállalkozásáról van szó. Ami annak idején a színház jelmezes részlegéből, kicsit kényszer hatására lett önálló vállalkozás, és nemhogy erényt kovácsolt a szükségből, meg aztán a jég hátán is megélt, de tényleg csodát csinált. Nyugodtan kimondhatjuk, a Jelmez-Art és a nem tudom hány dolgozója azok a névtelen szereplők (hősök), akik sajnos soha nem kerülnek fel a színlapokra, nem hajolhatnak meg a függönyök előtt, pedig nélkülük meztelen lenne a színészkirály is. De talán éppen az ezen a kiállításon is megjelenő szerénység és alázat teszi naggyá Debreczeni Ildikót és csapatát.

Egy délutáni színházi előadás nézői között beslisszanva tudtam megnézni a Jelmez-Art túlzottan rövid ideig tartó, és azalatt is kevésszer nyitva lévő kiállítását az Aba-Novák földszintjén. Pedig, ha van valami, amit „kitehetnénk a kirakatba”, akkor ez a cég és ezek a munkák. Amiket nézegetve tényleg először merült fel bennem a kérdés, vajon mi történik egy eszméletlenül jól kitalált, gyönyörűen kivitelezett és emlékezetes alakításokban használt jelmezzel az adott darab eltemetése után? Vagy min múlik, hogy egy-egy jelmez megmaradhat így, ahogy november 12-ig még látható néhány Jelmez-Art-os munka? Színháztörténet. Ipartörténet. Helytörténet. Divattörténet. Biztos, hogy csak negyedszázadonként lehet ezt nekünk nem színpadokon látnunk? Nem lehet, hogy ha már egy ilyen különleges cég működik Szolnokon, és minden város keresi az egyedi turisztikai attrakciókat, akkor a Jelmez-Art kincseire alapozva egy egyedülálló jelmez és divat múzeumot kellene alapítanunk? Ez lehetne a szolnoki Jelmez-ház.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Számvetés ismerőssel

Egy képzőművészeti album legalább annyi mindenre tud rácáfolni, mint amennyi gondolatot felébreszt. Azt hittem, ismerem Pogány Gábor Benő munkásságát. Rádöbbentem, milyen sok szobrához van személyes kötődésem. És belém nyílalt: kicsit igazságtalanok vagyunk a szobrászokkal.

Kísér a múlt

A Rossz versek nem egy pörgős történet. Sőt, még azt se mondanám, hogy egyáltalán van sztorija. Inkább egy halom apró, egymáshoz kapcsolható mozaik, amelyek a szakítását feldolgozni próbáló főhős fejéből potyognak elénk. Generációs film? Melyik generációé? Ahányan nézzük annyiféle.

Félbehagyott történet

Még mindig keveset beszélünk arról, hogy a második világháborút Magyarország vesztesként fejezte be, aminek súlyos, személyes sorsokat érintő következményei lettek. És sajnos a kevésnél is kevesebbszer esik szó azokról a történésekről, amelyek a határon túlra került magyarokat érintették.

A miért, a köldök és a művészfilm

Gyomorforgatóan naturalista, dermesztően aljas és nyomasztó. Szász János új játékfilmje rettentő nehéz 110 perc. A három főszereplő, a hentes, a kurva és a félszemű kamaradarabja, tele rengeteg jó jelenettel. Ám mégsem tudom megmagyarázni és megérteni, hogy miről szól ez az egész.