2025.12.1. (hétfő)

Humorvasút

Humorvasút

Dátum:

A nyolcvanas évek hangulatát idéző, nosztalgia IC-t indít a Magyar Államvasutak Budapestről a Balatonhoz. A keleti országrész egy-két vonalához és az itt közlekedő szerelvényéhez képest ezt akár az időben történő előre ugrásként is hirdethetnék. Nem tudok nevetni a humorukon.

Az első, utasokat szállító vonatszerelvény 1847. szeptember 1-jén 3 óra 15 perc alatt tette meg a Budapest-Szolnok távolságot úgy, hogy közben kilenc közbenső állomást is érintett a tizenhat kocsiból álló szerelvény. Ugyanezt a távolságot 2020. május 19-én – tehát valamivel több mint 174 évvel később – a négy-öt kocsiból álló Inter City vonat 4 perc híján 2 óra alatt teljesíti úgy, hogy közben csak öt közbenső állomáson áll meg. Nem nehéz kiszámolni, hogy közel kétszáz év alatt mindössze 79 percet sikerült fejlődni, azaz a nagy MÁV időutazás évenként alig fél percben mérhető. De mint a Budapest-Szolnok viszonylatban, leginkább a végtelenül legatyásodott szolnoki állomáson az utasok között el szokott hangozni: legalább jár valami. (Apró örömök az életben!)

A Magyar Államvasutak évtizedek óta PR-ral próbálja pótolni mindazt, ami fejlődés és szervezés terén egyszerűen nem megy. A legújabb ötlet – ami miután a Magyar Távirati Irodánál senki nem kezdett rajta röhögni, simán körbefuthatott rengeteg hazai sajtóterméken -, hogy a balatoni turizmus fellendítése érdekében a nyolcvanas évek hangulatát idéző, nosztalgia IC-k indulnak a főváros és a tó viszonylatában. Sőt, azon a vonaton még étkezőkocsi is lesz, ahol gulyáslevest és csoki roládot is fognak árusítani. (Még szerencse, hogy Hofi annak idején belűről zárta be a bolondokházát.)

Viszonylag sokat vonatoztam a nyolcvanas években, dehogy nosztalgiát nem érzek az akkori műbőrös, ragacsos, büdös klozetes, huzattal légkondicionált vonatok iránt, az biztos. Ahogy a koszos fehér köpenyben kétes kosárkát hordozó Utasellátós figurák és a vállalhatatlanul drága, hideg vagy romlott kaját kínáló, részeg sorkatonákkal kitömött étkezőkocsik iránt sem. Lehet, hogy azért, mert a nyolcvanas években közlekedő kocsik közül nagyon sok még felbukkan a keleti országrészben, a büfé kocsik meg úgy tűntek el, mint a sorkatonák.

Egyébként, ha a nyolcvanas évek megidézése a trend a MÁV okosainál, akkor gyorsan jelezzük nekik, hogy Szolnok induló, a hetvenes éveket idéző nosztalgia szerelvényeket kellene hirdetni. Ez nem is igényelne túl nagy szervezést, elég lenne néhány éjszakai vagy zsúfolt időszakban használt régi kocsit összerakni, V43-as mozdonyból meg van elég. A menetrenden sem kell változtatni – hacsak nem vissza akarnak térni a hetvenes évek gyorsaságához -, a szolnoki vasútállomás pedig maga a konzervált múlt. Mutogathatnánk a hetvenes évekből való kukákat, padokat, itt-ott még felbukkanó festéknyomokat, a rozsdásodó peronokat, az olykor vízben álló aluljárót és az 1975 óta önmagát kereső állomásépületet. Minimális befektetéssel hatalmas PR. (Lehet, hogy nem ingyen, hanem valami milliós MÁV-os állásban kellene szórnom ezeket az ötleteket?)

Persze lehet, hogy valaki csak humor bonbont evett a MÁV-nál, vagy néhányaknak elgurult a gyógyszere, esetleg kikapcsolt a realitásérzéke. Ugyanakkor nemcsak lelkesedni nem tudok az így világgá kürtölt hülyeségért, de már röhögni sem. Mert csak sírni lehet a MÁV állapotán, szolnokiként meg a szolnoki vasútállomás egy évtizede hirdetett felújításának elmaradásán. Nem tehetek róla, de a MÁV esetében én már csak akkor szeretnénk nosztalgiázni, és időben visszarepülni, ha a hétköznapokat már sikerül 21. századi, európai módon teljesíteni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Egy régi ház

A ház 1762 óta áll a svájci hegyekben. Két és fél évszázada ugyanazzal foglalkoznak a lakói. Szolnokon talán egyetlen ilyen ház sem akad. Erre mondják: vannak nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű helyek.

Senki földjei a városban

Nem fogok jogászkodni, mert hiányosak az ismereteim. Tehát csak találgatok, hogy a belvárosi házak utcai falai és az autóutak közötti kisebb-nagyobb zöld vagy szürke területek kihez is tartoznak. Mert meg szeretném tudni, azoknak a gondozása kinek lenne a dolga.

Vissza a múltunkba

Ha Marty McFly ma véletlenül Szolnokra érkezik, akkor biztosak lehetünk abban, hogy Doki időgépét valaki megbuherálta, mert nemcsak időben, de térben is ugrott. Persze, ha ez előfordul, cseppet sem fogok csodálkozni, ha Marty nem egy DeLoreannel, hanem egy Skoda Rapiddal érkezik.

Klímaváltozás Szolnokon

Mondhatunk bármit, a klímaváltozás Szolnokot is érinteni fogja. Avagy már érinti. Néhány elektromos autó és pár sárga zsák viszont csak a propagandára meg a lelkiismeretünk becsapására elegendő. A várost és a szolnokiakat veszélyezteti az, aki nem képes hosszútávon gondolkodni.