2025.12.1. (hétfő)

Megosztó akció

Megosztó akció

Dátum:

Húsvét előtt Szolnok azzal került be a hírfolyamokba, hogy a megyei rendőr-főkapitányság drónt alkalmazva fülelte le a Bercsényi és a József Attila út kereszteződésében lévő Stop-táblát figyelmen kívül hagyó autósokat. A kommentek alapján sem ez volt a rendőrség legjobb ötlete.

Azt a vitát ezen a helyen nem szeretném megnyitni, hogy a Stop-táblánál meg kell-e állni vagy sem, hiszen a jogszabály egyértelműen fogalmaz. Azzal is teljesen egyetértek, hogy a jogszabályok betartatása egy jogállam működésének az alapja. Tehát olyan nincs – vagy legalábbis nem lehetne -, hogy az egyik helyen érvényes egy szabály, a másik helyen meg nem, mert mondjuk, egy adott helyen számtalan érvet tudunk felhozni ellene. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a valóban „szolgáló” rendőrségnek – pláne, ha mindez gondolkodással is párosul – számtalan esetben lehetősége van (lenne) mérlegelésre, például abban a tekintetben, hol akciózik és hol nem. Sőt, javaslatokat is tehet(ne), hogy bizonyos helyeken, például a KRESZ-táblák által évtizedekkel korábban meghatározott szabályokat napjainkhoz igazítsák. Már csak azért is, mert például baleseti, szabálysértési statisztikák, és rengeteg személyes tapasztalat áll a rendelkezésre. És ezekből esetleg kiderülhet, hogy a szolnoki Bercsényi és József Attila út kereszteződése – ahol egyébként helyesen van kint a Stop-tábla – nem a legveszélyesebb baleseti gócpont a városban.

Persze nem feledkezhetünk meg napjaink alapállásáról, miszerint nem akkor végzed jól a munkádat, ha valóban jól dolgozol, hanem, ha a tevékenységedet a közösségi felületeken minél látványosabban bemutatod. Őszintén megmondom, imádom a police.hu „pofátlanítás” sorozatát, mert miközben nézem az egyes részeket, általában azt érzem, azokban a szituációkban tesznek rendet, amiknek szabálykövetőként az elszenvedője vagyok. Legyen szó buszsáv használatáról, szabálytalan előzésről, leállósávon haladásról, közlekedési lámpák letojásáról. Azonban az április 11-ei szolnoki akció, amikor egy óra alatt 11 Stop-táblánál meg nem állót büntettek meg a tűzoltóság előtt várakozó járőrök, a police.hu sorozatok legrosszabb darabja. Olcsó PR fogásnak, szimpla parasztvakításnak, értelmetlen időtöltésnek tartom. Ráadásul, ha kiszámolnánk az akcióban résztvevő rendőrök munkadíját, a drón óradíját, plusz a kommunikáció bekerülési költségét, ezen az akción még buktak is az adófizetők. (Bár nem ez az elsődleges szempont.)

Mindezt azért is írom le, mert szerintem nem ez a Stop-tábla Szolnok közlekedésének a legnagyobb problémája. Már többször jeleztem, hogy szívesen látnék traffipaxot a Baross és a Templom utca közötti egyirányú utcákban, ahol a 30-as táblát a legtöbben maximum születésnapi jókívánságnak tekintik. De befizetném a rendőreinket egy óra kávézásra a Black Cat teraszára is, hogy a közelben lévő Szapáry utcai buszmegálló előtt és után tilosban megállókat szabad szemmel észrevegyék. És ugyanez vonatkozik a Tiszai hajósok terének végére, ahol se a gyalogosok, se a bringások felfestett sávja nem számít lassan egy évtizede. Ne vegyék sértésnek, de a mostani akciónál sokkal szívesebben látnám, amikor a járőrök például a Baross úton, a járda mellett nyugodtan megálló luxusautókat vegzálják, netán a megállni tilos táblák, illetve az aszfaltra festett X-jelek értelmezésében segítenének jogosítvánnyal rendelkező szolnokiaknak. Ezek szerintem többek közérzetét javítaná, mint ez a drónos mókázás.

De a sebességmérésről, egyben a városon belüli sebességkorlátozásokról is érdemes lenne egyszer szolgálók és szolgálandók, azaz a rendőrség és a lakosság, a szolnoki autósok között diskurzust kezdeményezni. Mert értem én, hogy a Debreceni úton, a Holt-Tisza végénél, a gátőrházzal szemben jó helye van a bemérő autónak, csak éppen amerre onnan mérni lehet, lényegében „lakott területen kívüli” útszakasz, és simán lehetne gyorsforgalmi 70-es táblával. Hasonlóan a 442-es út helikopter és sportreptér közötti szakaszához, ahol ugye már minden szolnoki többször találkozott traffival. Az 50-es táblákhoz igazított statisztika biztosan alátámasztja az ezeken a helyeken adóforintokból elkövetett időpocsékolást, miként a városon belüli véletlenszerű igazoltatásokat is. Miközben gyalogos járőr olyan régen érintette Szolnok talaját, hogy ez első ilyet talán még meg is koszorúznánk.

Mindenki a munkáját végzi. A szabályok és a képességei alapján.

Nekem erre futotta. Nem kell egyetérteni. Én csak gondolkodtam.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A csapos előre szól

Az elmúlt hét évben soha nem szóltam előre, igaz, nem is háborgott miatta senki. Mondhatom, ennyi idő alatt hagyománnyá lett, hogy évente kétszer, hosszabb-rövidebb ideig nem új anyagok jelennek meg a blogSzolnokon, hanem csak válogatás az előző időszakból. Itt is indul a nyár.

Mesterek siratása

Ki fog nekem tíz év múlva öltönyt jó szemmel eladni? Ki fogja öt év múlva a régi autómat szeretettel bütykölni? Arról nem is beszélve, hogy egy házfelújításhoz képest pitiáner tetőjavítás okán holnap ki jön ki hozzám? Soha ennyien nem dolgoztak, és nem tűntek el a szakemberek.

Szemét lett(em)

Szolnokiként Szolnokon szemetelek. Még akkor is, ha eredetileg nem is akartam volna. Erről persze nem Szolnok tehet, de ettől még a szemetem Szolnokon marad. A környezettudatosság, az ökológiai lábnyom csökkentése meg egy nagy kamu. Vagy szinte lehetetlen.

A város napjához méltatlan

A vasút nélkül Szolnokból soha sem válik megyeszékhely, és az elmúlt 175 évben is sok minden máshogy alakul. A vasút tette le e többször elpusztult kisváros maradékain a modern Szolnok alapjait. Kár, hogy közben a magyar vasút lemaradt mindarról, amit ez a fogalom Európában jelent.