2025.12.1. (hétfő)

Tessék továbbhaladni!

Tessék továbbhaladni!

Dátum:

A szolnoki parkolás terén, a nyáron annyi történt, hogy épült, de eddig nem nyílt meg két új parkoló nagyjából negyven férőhellyel, a közgyűlés döntött a parkolódíjak emeléséről, és valami felmérés kezdődik a belvárosi, elvileg parkolást tiltó X-ek jogosságáról. A koncepció a régi. Vagy nincs.

Szolnok két „látványos” nyári beruházása volt a Jubileum téri – a Szolnok ABC előtti – és a tabáni parkolók építése. Mindkettőnek még júniusban fogtak neki, de augusztus végéig egyiket sem adták át hivatalosan. Holott szemmel láthatóan mindkettő hosszú hetek óta kész, bár tény, hogy a parkolóórák egyik helyen sem állnak. Hogy miért csúszik az átadás – már „gusztus húsz, kotmányunk ünnepe” is elmúlt -, arra persze lehetne magyarázatokat kérni és mellébeszéléseket hallgatni meg PR videókat nézegetni, csak éppen mindez teljesen felesleges lenne, nem változtatna semmin.

A minimum 40-60 millió városi forint úgy lett ezekre az immár legalább másfél hónapja üresen álló – bár a Jubileum téren egyre többször döntik le a korlátokat az autósok – parkolókra elköltve, hogy ez a pénz a bankban is többet hozott volna a város konyhájára, mint így. A nagyjából 40 helyről, 30 parkolási napon körülbelül 2-3 millió forint folyhatott volna be megfelelő tervezés és felelős gazdálkodás mellett. De akkor se sértődött volna meg senki, ha a parkolóórák felállításáig a város lakói – lásd még az Értelmező kéziszótárban: adófizetők, választópolgárok – ingyen használhatták volna a közös területeken épült parkolókat. Sőt, szerintem a városlakók azt is simán elfogadnák, hogy a be nem fizethető parkolási díjakat a rosszul tervező cég vezetői fizessék be helyettük a város kasszájába, mintegy példamutató felelősségvállalásként.

A két árválkodó parkoló egyébként parádésan igazolja, hogy az ezzel foglalkozóknak a koncepciójuk a látványberuházásokkal szegélyezett tűzoltáson kívül semmi egyébre nem terjed ki. A hosszú távú tervezésnek pedig immár évek óta a legapróbb jeleit sem tudják felmutatni, kompetenciák híján pedig csak álmokat kergetnek.

A Jubileum tér parkolási gondjait tizenegy parkolóhely nem fogja megoldani. Már sokszor leírtam, hogy mindaddig, amíg az ottani férőhelyeket a vonattal ingázók P+R-nek használják, a taxidrosztok száma indokolatlanul magas, és Szolnok képtelen megbirkózni az idősávos várakozással, addig akár a Jubileum tér minden zöld felületét le lehet viacolorozni, a helyzet nem fog javulni. De ez is kevés lesz, ha nem sikerül a MÁV-val megállapodni arról, hogy a tulajdonában lévő területeken valódi P+R parkolók épüljenek, hasonlóan a budapesti vonalak mellett fekvő sok településhez.

A Tabán hidakhoz közeli végére épített 29 parkolóhely is alapvető tévedés. Az ott lévő vadparkolót ugyanis elsősorban azok az ingázók használták, akik nem szerettek volna napközben az autóik tárolásáért fizetni. És mivel a környéken leginkább lakások vannak, nem irodák vagy üzletek, nem vagyok biztos abban, hogy ezentúl pénzért is oda fognak állni. Ráadásul az amúgy is kritikus közlekedési csomópont közelébe, ahol mindkét irányból torlódást okozhat a parkolóba való be- és kiállás, nem tűnik jó ötletnek a parkolóépítés. Azt pedig csak halkan jegyezzük meg: az itteni autóparkolók kialakítása egyben annak a beismerése, hogy a hosszú évek óta vajúdó várprojekt mégsem fog annyi turistát vonzani, hogy ide buszparkolót kelljen építeni.

A nyár legjobb ötlete a parkolási díjak felemelése volt. Komoly városi parkolási, autós, gyalogos és közösségi közlekedési koncepció nélkül ugyanis ez az egyetlen eszköz, amivel vissza lehetne szorítani az autók áradatát, és le lehetne szoktatni a szolnokiakat meg a környékbelieket, hogy mindenhová autóval járjanak. Miközben kisváros vagyunk, egész jó kerékpárút és autóbusz hálózatunk van. A környezettudatosság meg nem az, hogy a közösségi oldalakon erről szóló posztokat osztogatunk tovább. Vessenek meg érte: tovább emelném a szolnoki parkolási díjakat, és kiterjeszteném a zónákat is, mert például nonszensz, hogy a Tiszaliget jelenleg a város P+R parkolója. Hozzátéve, hogy a befolyó plusz bevételeket kizárólag Szolnok közlekedési rendszerének a fejlesztésére fordítanám.

Aminek nem része az idei nyár szenzációs ötlete, a belvárosban lévő, elvileg a parkolást tiltó, fehér X felfestések felülvizsgálata. Nem hittem a szememnek, amikor erről olvastam. Ilyen X-eket lehet magánakcióban is felfesteni Szolnokon? Mert ha igen, akkor tényleg nem tudom, mire valók a közterületesek meg a parkolási díjat szedő cég emberei – hiszen a gerilla X a város zsebéből vesz ki pénzt -, hogy a KRESZ szabályok fölött őrködő rendőröket már ne is citáljam. Meg voltam róla győződve, hogy ilyen tiltások csak jól átgondoltan, ezer engedély után, hivatalosan festhetők fel a házak elé. Igaz, kicsit elbizonytalanodtam, amikor előttünk pont azt a felfestést marta fel valaki, ami a szűk utcában a biztonságos ki- és beállást, továbbá két sikátor között a gyalogosok biztonságos átkelését szolgálta. A X-ek felülvizsgálatára vonatkozó bejelentés is csak azt példázza, hogy a városi közlekedés kapcsán csak rögtönzés és politikai PR van, koncepció és tervezés viszont nincs.

De nincs is semmi látnivaló. Értünk, a mi pénzünkből csinálják. Tessék továbbhaladni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Ez a hajó elment (6): Megváltozott világ

Nem azért lett bulizóktól kevésbé hangos Szolnok belvárosa, mert a négy és fél évvel ezelőtti közmeghallgatás előtti felvetésem megértő füleket talált, hanem mert kiürül, elöregedik a város, ráadásul megváltoztak a szórakozási szokások is. Lehet, hogy most kellene felkészülni a jövőre?

Rendszerváltó év Szolnokon: 1989. február

Egy kívülálló számára úgy tűnhetett, hogy az MSZMP megyei pártértekezlet tartotta izgalomba a szolnokiakat harminc évvel ezelőtt, hiszen 1989 februárjában erről írt legtöbbet a megyei napilap. Miközben döntöttek a szovjet csapatok kivonásáról és nem állt le az új Tisza-híd tervezés sem.

Olykor szabálytalanul

Igyekszem a KRESZ előírásait betartva autózni Szolnokon, de van néhány hely, ahol praktikus okokból egyszerűen szabálytalankodnom kell. Meg néhány olyan is, ahol mindig nagyon remélem, hogy mások nem megszokásból közlekednek. Vajon lehetne néhol finomítani a renden?

Rendszerváltó év Szolnokon: 1989. június

Harminc év távlatából a pekingi események nemcsak megrázóak, de jól mutatják: nálunk is alakulhatott volna máshogy a történelem. Főleg, hogy az állampárt 1989 júniusában még 3 éves tudományos felmérést indított. Viszont 2 darab új Ikarusz beszerzése is hír volt Szolnokon.