2025.12.1. (hétfő)

OT Szolnok (4.): Vízügyes Hofherr

OT Szolnok (4.): Vízügyes Hofherr

Dátum:

Kétütemű, dízel, 7600 köbcentis, nagyjából hetvenéves és működik. Szolnok egyetlen "Hofherr körmös" traktorját a KÖTIVIZIG Műszaki Biztonsági Szolgálat telephelyén nemcsak felújították, de immár tető alatt is őrzik. A 60-70 literes tankkal szerelt gép bármikor megtekinthető.

Talán sokan emlékeznek arra, hogy a Milléren lévő vízügyi kiállítóhelyen hosszú évtizedeken keresztül árválkodott egy kékes-szürke színű „Hofherr körmös” traktor. Minden bizonnyal azért, mert az ötvenes évektől ezek a gépek nemcsak a szántóföldeken, de a gátakon is komoly segítséget jelentettek. Aztán a milléri traktor pár évvel ezelőtt eltűnt a helyéről, majd nem sokkal később a KÖTIVIZIG papírgyár mögötti, a gát felől megközelíthető telephelyén tűnt fel egy hasonló, de immár piros-zöld színű „körmös”. Mint akkor kiderült, nem ugyanarról a gépről van szó, hiszen a vízügyesek a milléri masinát elcserélték.

A cserepartner a világ legnagyobb Hofherr gyűjtője, a gyöngyösi Lédem 2000 Kft. volt, amelynek vezetője, Lévay Sándor a blogSzolnok kérdésére most elmondta: hálásak azért, hogy az egyetlen megmaradt HSCS K50-55 típusú traktort megkaphatták, felújíthatták, és így az immár a harmincdarabos gyűjteményük része. Hozzátette, hogy a Szolnokról elhozott, régi erőgépet közel fél éves munkával, nagyon sok alkatrész utángyártásával tették működőképessé, majd a bokori traktormajálison be is mutatták. A Szolnokra került cseretraktorral kapcsolatban pedig azt mondta, emlékei szerint eredetileg az abasári vagy a karácsondi termelőszövetkezet tulajdona volt, és leselejtezése után, sok társához hasonlóan, egy téesz-telephelyen, egy betontalapzaton kiállítva várta „jobb sorsát”. A Lédem 2000 Kft. vezetője elmondta azt is, hogy igyekeztek olyan állapotban átadni a traktort, hogy azt az új tulajdonosa is büszkén mutogathassa.

Így is történt, hiszen a Vörös Csepel traktorgyár által az ötvenes években gyártott GS 35 típusú traktor 2015-ben, talpakra helyezve lett kiállítva a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) telephelyén, ahol nemcsak a gátról, de akár közelről is meg lehetett tekinteni. (A mellékelt fotó az előző helyén mutatja a traktort – a szerk.) Két évvel ezelőtt azonban ez a traktor is eltűnt, de mint Fodorné Mészáros Tünde, a Műszaki Biztonsági Szolgálat munkatársa elmondta: csak a telephelyen elindított építkezés miatt kellett a gépnek elköltöznie. Viszont, ha már elmozdították, akkor a telephely dolgozói úgy döntöttek, fel is újítják a traktort a KÖTIVIZIG javítóműhelyében.

Katona Péter, a felújítás irányítója elmondta, hogy a kollégákkal – Törőcsik Tamás, Magyar László, Szendrei János – körülbelül 300 munkaórát dolgoztak a „Hofherr körmös” traktoron. Természetesen csak akkor, amikor más feladatuk nem volt, amolyan társadalmi munkában. Így a közel hetvenéves gép teljes „karosszéria”, azaz külső felújításon, festésen esett át. De cserélték például az adagolóját, a porlasztóját, a teljesen tönkre ment ülését, sőt a lámpákat is. A traktor működőképes maradt, így a kéthengeres, 7600 köbcentis dízelmotor bármikor beindítható, bár a kicsit sokat fogyaszthat a 60-70 literes tankkal szerelt erőgép. A KÖTIVIZIG persze nem szerette volna újra munkába állítani a messze veterán korú járművet.

A telep bejáratához kavicsozott aljú, tetővel ellátott tárolót építettek, ahová november első napjaiban kikerült a régi traktor. Mint Fodorné Mészáros Tünde elmondta, a traktor munkaidőben – amikor a kapu nyitva van – szabadon megtekinthető, hiszen a porta és a sorompó elé helyezték. De a KÖTIVIZIG munkatársa szerint azok az érdeklődők sem maradnak hoppon, akik munkaidő után vagy hétvégén érkeznek a telephez, vagy egyszerűen csak a gáton sétálva veszik észre a muzeális járművet. Ígéri, a portás csengetésre bárkinek szívesen kinyitja a kaput, hogy közelről is megnézhesse Szolnok megmentetett műszaki emlékét.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Meghívó hídavatóra

Másfél évtizedes álom vált valóra, amikor közel harminc év után, 1992. augusztus 18-án új Tisza-hidat avattak Szolnokon. A létesítményt Antall József akkori miniszterelnök adta át a forgalomnak. Az eseményre szóló meghívó azonban helyben készült, és az 1975-ös "kék szolnoki" is rákerült.

Évtizedes novemberek

A Tisza szálló gyógyfürdőjével már 1961-ben is gondok voltak. De eldőlt, hogy Szolnokon épül fel a MÁV kórház. Tíz évvel később elkészült a Vosztok ABC, és valahová hatalmas gyógyszertárat terveztek. Negyven éve a NOSZF helyett inkább a munkás-paraszt kormányra emlékeztek.

Emlék kilométerkövek

A kilométerköveket valószínűleg az ókori rómaiak találták fel, amikor még minden út Rómába vezetett. Természetesen nem több ezer éves, de azért a legtöbb épületünknél régebbi és még valóban kőből készült közúti távolságjelzőket Szolnokon is találhatunk. Talán megőrizni is érdemes lenne őket.

Utcasoroló (75.): A legnagyobb magyarról

Szolnok legfiatalabb és talán leghosszabb körútja, ahol a város lakóinak harmad naponta megfordul. Először neve sem volt, aztán egy kommunista miniszterelnökről keresztelték el, 1990 óta pedig a legnagyobb magyar nevét viseli. A Széchenyi lakótelep 2,2 kilométeres gyűjtőútja.