2025.08.27. (szerda)

Könyv, divatlap, családi album

Könyv, divatlap, családi album

Dátum:

És merész felvállalása, hogy azzal sincs semmi baj, ha valaki szingliként éli az életét. Már csak augusztus 25-ig látható a Nemzeti Múzeumban a Magyar menyasszony című kiállítás, ami ugyanannak a Simonovics Ildikó divattörténésznek köszönhető, aki pár éve Rotschild Klárát is bemutatta.

Még nem tudtam rájönni, minek volt köszönhető, hogy a Magyar menyasszony című kiállítás születéséről már megnyitása előtt évekkel tudtam. Nem azért, mintha bármi módon bennfentes lennék, hanem valószínűleg amiatt, hogy Simonovics Ildikó és csapata a kezdetektől – azaz vagy fél évtizeddel a megnyitás előtt – fontosnak tarthatta, hogy a házasságkötést, az ezzel összefüggő női szerepeket és viselkedésmintákat ne csak a tudomány és a múzeumi gyűjtemények nagyközönség számára unalmas nyelvén, hanem a kortárs látogatókhoz szólva mesélje el. Ennek köszönhetően, főleg a kiállítás harmadik traktusa olyan, mintha a nagy, magyar, családi fotóalbumot lapozgatnánk, amiben óhatatlanul ott vannak mindannyiunk esküvői fényképei is.

Ezt a kiállítás szerintem nemtől és életkortól függetlenül mindenkinek látnia kellene – csak remélni tudom, hogy a közelgő bezárás után az anyag valamilyen módon egyben marad -, hiszen ez az a téma, amiben mindenki, szüleik révén a végül szinglik is érintettek. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ez nem egy fél óra alatt, néhány szelfivel letudható kiállítás, vagy, ha igen, akkor a nem lesz több mint egy válással végződő futó kaland. A Magyar menyasszonynak ugyanis időt kell adni. Két-három óránál kevesebbet nem szabad rá szánni.

Különösen az első rész időigényes, ahol az elmúlt félezer év sokféle magyar menyasszonyának a története elevenedik meg, többnyire néhány képen, kevés tárggyal és sok-sok szöveggel.

Láb és szem kell a végig olvasásukhoz, meg olykor zsebkendő is, merthát a magyar történelem a párkapcsolatokat sem hagyta érintetlenül. Lenyűgöző anyag, amit nem is tudom, hogyan lehetne igazán jól kiállításon megmutatni, vagy éppen valóban forgatható, nem album méretű könyvben elérhetővé tenni.

Bár tegyük hozzá, hogy a kiállítás második részével az alkotók gondoskodtak némi jutalomról.

A felvonultatott, korban és stílusban elképesztően sokféle menyasszonyi ruha ugyanis férfi szemmel is szemet gyönyörködtető, még ha úgy is érzi magát az ember, mintha valami divatlap elevenedne meg a Magyar Nemzeti Múzeum falai között. A magam részéről persze nem a különleges anyagú, szabású vagy márkájú, hanem a megdöbbentő történetű ruhákat tudtam értékelni. Élvezni pedig azokat, amelyekre már én is emlékeztem gyerekkoromból, így például a színes vagy éppen egyszerű szabású, kalocsai mintás ruhákat. Elvitathatatlan érdemes a rendezőknek, hogy a témában nemcsak megtalálták, de rendkívül látványosan meg is mutatják azt, ami a legtöbbeket érdekelt, és még érdekel pár napig. De hát ez is hozzá tartozik a valóban a közönségre és nem a tudományos hivatkozásra gyúró kiállításrendezéshez.

A fentebb már említett harmadik blokk, a személyes rész nemcsak nagyon kortárs menyecskeruhákból, lagzikról szóló kisfilmekből és természetesen egy nagy fotóadatbázisból áll, hanem egy hatalmas, tényleg feldolgozhatatlan menyasszonyi fejdísz gyűjteményből is. Egykor ezeket különleges keretekben helyezték el, amelyeket olykor fotókkal, feliratokkal egészítettek ki. Azt hiszem, nem véletlen, hogy a népviseleti menyasszonyi ruhákat is itt, és nem a „modern”, általában fehér ruhák között helyezte el a kurátor. Ráadásul olyan ötletesen, hogy a hatalmas falra applikált több tucat ruha minden oldala jól látható, sőt legálisan a szoknyák alá ibe is lehet nézni, számolgatva az alsószoknyákat.

Őszintén megmondom, hogy a kiállítás elején, ahol tulajdonképpen a magyar házasságijog történelmi alakulásáról van egy hosszú tabló, kicsit megijedtem. Tartottam tőle, hogy elkerülendő az aktuális múzeumvezető bukását, valami nagyon NER kompatibilis, „családbarát” megközelítést fogok kapni. De vagy úgy gondolták a rendezők, hogy a kötelező kört megfutják az elején, vagy úgy, hogy a végére még az agyatlan szélsőségesek is elfáradnak. Nem az aktuális propagandát tolja ez a kiállítás. Sőt, a végén, a gyerekrajzpályázat mellett egy közel húsz éves fotósorozatot is elhelyeztek. Mégpedig Szabó Benke Róbert Hajadonok című fotósorozatát, amely 38 független, 25 év feletti, még nem házas hölgyről készült. És remekül ellenpontozza a kiállításnak azt a talán elvitathatatlan nyomasztását, hogy az a világ rendje, ha a lányból asszony lesz. Jól esett ezeket a képeket is nézegetni.

A legvégére hagyott lakodalmi terem, azaz egy videó és fény installáció pedig maga a kortárs, szórakoztató művészet, ami feledteti a hatalmas anyag fáradalmait, és üdítően és vidáman enged el. Tudom, hogy az utolsó pillanatban szólok – de hát ilyen ez a nyári leállás -, augusztus 25-ig még megnézhetik a Nemzeti Múzeum Magyar menyasszony című időszaki kiállítását. Nyárzáró programnak is remek lehet.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A víz az úr

Tanulni nem szégyen. Sőt, az okos, más kárán, tapasztalatán tanul. Bár nem kell hozzá nagy tudás, hogy belássuk: a jövőnk tényleg a víz tárolásán, okos felhasználásán múlik. Andalúziában ezt elég régóta tudhatják, nem véletlen, hogy minden tanyán ciszterna és folyón vízerőmű van.

Ő még csak most tizennégy

Adamis Annával ellentétben én a nevét is tudom, sőt a kezét is fogom, de azért az igaz "hogy ő még csak most tizennégy". Barta Tamás hangja helyett az enyémen szól, hogy ki vigyáz rá, és közösen énekeljük "nem tudja, mi vár rá". Tizennégy egykori írással és képpel fújom el a jelképes gyertyát.

Amszterdamban Tarr Bélával

Amszterdamban! Ahol ezen a tavaszon a magyar rendező előtt tisztelegnek a helyi filmpalotában. Ami olyan elképesztő épület, amilyenről nem is álmodhatunk. Annak ellenére, hogy a hasonlóan elvarázsolt Van Gogh múzeum időszaki kiállításán is bukkan fel magyar alkotó.

Ott, túl a rácson

A veszprémi Jókai utcában néhány éve még volt egy romos polgárház, közvetlenül a húsz éve kiürített, a néhai vár falába épült börtön alatt. A veszprémi Jókai utcában gyönyörűen felújították a Ruttner-házat, ahonnan lift visz fel az Ember a rács mögött című, világra szóló kiállításhoz. Ez EKF.