2025.08.27. (szerda)

Strand és utasszállító

Strand és utasszállító

Dátum:

Utasszállító repülő állt négy évtizede a Tiszaligeti strand bejárata előtt, a hátsó kerítése közelében pedig egy MIG vadászgép. Szolnok rekreációs területének beépítése és elnevezése alig hat évtizedes múltra tekint vissza, bár sok minden történt ott a 19. század végétől. Élő blogSzolnok előzetes.

Szerintem fontos rögzíteni, hogy a 19. század végén létrejött Móricz-liget és a hatvanas évek eleje óta Tiszaliget névvel jelölt terület nem ugyanaz és főleg nem ugyanakkora. Képek bizonyítják, hogy a mai Tiszaliget területének jelentős része – megkockáztatom, hogy 80-90%-a – egy sokszor fák nélküli, leginkább bokros, füves, talán mocsaras árterület volt az ötvenes évekig. Ahhoz, hogy a mai Tiszaliget megszülethessen, szükség volt arra a gátépítő munkára, ami valamikor az ötvenes évek végén indult, a hatvanas években újabb lendületet kapott, és a levonuló árvizek után újra és újra szükségessé vált, de közben megteremtette a „körgátat”, azaz kijelölte a liget határait.

Ugyanakkor elvitathatatlan tény, hogy a belvárosi Tisza-híd szandai hídfője közelében a 19. század végén elkezdett kiépülni a liget, amit leggyakrabban Móricz-liget néven emlegettek. Egyes leírások szerint legalább két vendéglő és az evezős egylet csónakháza működött a sétautakkal „szabdalt” fák árnyékában. Valószínű azonban, hogy mindezeket az 1919-es harcok, a román hadsereg ostromai elpusztították. Ám a Tisza bal partja a ligetnél a két háború között sem ürült ki, hiszen nemcsak a Tisza-híd lábánál, de lentebb, nagyjából a Tisza szállóval szemben is volt egy letisztított strand, amihez még kosaras stég is tartozott.

A liget újbóli „meghódítása” az ötvenes években indult, nagyjából ugyanúgy a szandai úthoz közel eső részen, mint a 20. század elején. Itt kapott helyet a szolnoki Vidámkert, ami általában csak hétvégente várta a vendégeket, és olyan „attrakciói” voltak, mint az átfordulós hajóhinta vagy a kerékpáros sergő. A nagy tervekből 1956-ig persze nem lett semmi, így álom maradt az akkor 80 millió forintosra tervezett beruházás, a Közlekedés Műszaki Egyetem szolnoki campusa, aminek elkészülte egészen más irányt adhatott volna a terület történetének. A mai Tiszaliget – kezdetben Tisza-liget – igazából csak 1956 után született meg, miután az ötvenes évek végén komoly tervek születtek a beépítésére.

A Tiszaliget „megszületése” szorosan összefügg a stranddal és a társadalmi munkával. Ez utóbbi nélkül valószínűleg létre sem jött volna, hiszen az első nagyobb beruházás, az úttörőtábor, de a terület megtervezése, a feltáró út megépítése, de még a körgát kialakítása is jórészt így történt. Aminek az egyik leglátványosabb következménye a vállalati üdülősor kialakítása lett a folyópart közelében. Saját üdülőház építésére ugyanis csak azok a szolnoki vállalatok kaptak lehetőséget, amelyeknek a dolgozói a legaktívabban vették ki a részüket a tiszaligeti társadalmi munkákból. Azaz nyugodtan kimondhatjuk, hogy a rendszerváltás után privatizált illetve elbontott üdülőkben is nagyon sok szolnoki verejtéke volt benne.

A strand pedig azért volt fontos, mert bár 1964-ben nem sikerült megnyitni, a következő évtől valóban feltette Szolnokot a magyarok és a baráti szocialista országok turisztikai térképére. Az 1965. május elsején megnyílt, és a nyolcvanas évekig folyamatosan fejlesztett strandfürdő miatt készült el a ma már nem létező camping, és nyílt meg a motel is, miként a Touring Hotel építését is motiválhatta a strandolók igénye. Az igazi fejlesztési boom a hetvenes években érte el a Tiszaligetet, amikor az Aranylakat után felépült az új stadion, a sportcsarnok, a Touring, a KRESZ-park, a pártiskola, és lényegében folyamatosan bővült az úttörőtábor és a KISZ-iskola is. A rendszerváltásig csak a gondnokok laktak a Tiszaligetben, és nem a kiszolgáláshoz kapcsolódó munkahelyeket is csak a KÖTIVIZG tartott fenn a területen. Egyébként tényleg a sport, a kikapcsolódás, a szórakozás, azaz a rekreáció helyszíne volt a liget.

Akiknek a rendszerváltás előttről vannak szolnoki emlékeik, azok biztos, tiszaligetit is fel tudnak idézni. A május 1-jei felvonulás itt ért véget, a Tiszaligeti Napok évtizedes múltra tekintettek vissza, de az árvizek vagy éppen az itt töltött iskolai vagy családi programok is sokaknál előjöhetnek. Engem a strandhoz fűznek a legjobb élmények, amelyek a nyolcvanas években mindig összekapcsolódtak a haditechnikai park felkeresésével és a fürdő bejárata előtt, nagyjából a mai Garden Hotel helyén álló utasszállító repülőgépbe való bemászással. A haditechnikai park a strand hátsó kerítése és a csónakázó tó között, a mai teniszpályák mögött volt, és a hetvenes évek elején már létezett, sőt 1974-ben a katonai főiskola KISZ-esei fel is újították. Hogy az utasszállító mikor került a Tiszaligetbe, arra eddig nem találtam utalásokat. Az azonban biztos, és ezt képpel is tudom bizonyítani, hogy még a nyolcvanas években is ott állt a buszok által is használt út mellett.

Talán lesznek majd olyanok az Élő blogSzolnok Anno december 2-ai előadásán a Tisza moziban, akik a repülő „megérkezésére” is választ tudnak adni. Ezeket a helytörténeti előadásokat ugyanis részben azért is tartom, mert a nézők között mindig akad, aki újabb érdekes adalékokkal tud szolgálni az általam elmondottakhoz. Volt, aki egy visszavont képeslap történetét tudta feleleveníteni, más az orosz laktanyák börtönében tett látogatását, vagy éppen a Fáklyavivő és a repülőtéri Fodor Ferenc klub összefüggését világította meg. Remélem, így lesz ez az Évek szállanak az árnyas fák alatt című, a Tiszaliget történetét bemutató előadásom után is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

OSZT-om

Egy hét Kánaán, színházrajongók ünnepe, helybe jött csodák. Elfogult színházrajongóként így tudom jellemezi az elmúlt hetemet, amikor 14 különböző produkciót nézhettem meg itt, Szolnokon. Lesz majd hivatalos díjátadó meg szakmai értékelés, ezt itt az én szubjektív díjkiosztóm.

Helló 14!

Szolgálati közlemény. Itt és most egy kis önünneplés és önfényezés következik, merthogy március első napjaiban a tizennegyedik évét kezdi a blogSzolnok, amit valamikor 2010. március 1-je környékén kezdtem írni és tölteni. Azóta pedig 13 év minden hétköznapjára jutott egy új bejegyzés.

Az 5. és 7. Zagyva-hidak között

Túrázzunk Szolnokon! A Széchenyi parkerdő után a Zagyva két partján tettünk egy kört a Malomszögi hídtól, a Gazdák-hídján át az M4-es elkerülőn épülő hetedik Zagyva-hídig. Nagyjából kilenc kilométert gyalogoltunk, kicsit több mint két óra alatt. És láttuk talán Szolnok legöregebb fűzfáját is.

Elfeledett első emberek

(NYÁR) Sok mindent elárul egy településről, hogy miként viszonyul korábbi vezetőihez. Szolnokot is jól jellemzi, hogy az elmúlt másfél évszázad polgármesterei közül ma egyetlen egy nevét viseli közterület, felsorolásuk nyilvános helyen pedig sehol sem látható. Pedig voltak, akiknek voltak érdemeik.