2025.10.13. (hétfő)

Miért hagyjuk?

Miért hagyjuk?

Dátum:

Elkeserítő, ahogy a Tisza mederpartjából napról napra többet lehet látni, miközben néhány hete még a füves területig ért a víz. A Zagyváról nem is beszélve, ami lassan állóvízzé vagy pocsolyává változik. Ha így haladunk, a "vizek városából" a kiszáradt medrek városa leszünk. De miért?

Nem először hozom példának a Sebes-Körös nagyváradi szakaszát, amelyik úgy tűnik, szinte egész évben ugyanakkora magasságú a városban. Ennek köszönhetően a partján, szinte a víz közelében gyalogút vezet, kicsit fentebb sétány halad, karnyújtásnyira pedig vendéglátóhelyek és rendezvényhelyszínek találhatóak. A Sebes-Körös valóban Nagyvárad része. Nem vagyok vízügyi szakember, nem ismerem az ottani vízjárást, csak azt látom, hogy a belvárosi szakaszon megépített medergátak remekül tartják a folyó szintjét. Ezek nem valami bonyolult műtárgyak, hanem olyan, a mederben keresztbe épített betonfalak, amelyeken a magasabb víz simán átbukik. Mondom, nem értek hozzá, gőzöm sincs a biológiai következményekről, nem tudom, hogyan viselkednek a halak, csak azt látom, hogy a folyó a várossal együtt létezik.

Ehhez képest Szolnoknál a Tisza és a Zagyva olyan szeszélyes vízjárású – vagy volt egykor, ma már inkább állandóan alacsony vízállású -, hogy a szélesen vett medrek és partok semmire sem alkalmasak. Ennek megfelelően mindkét folyót legfeljebb a horgászok használják, olykor felbukkannak rajtuk kishajók, de a többség számára nem sokat adnak hozzá a városi léthez. Biztos, hosszan tudnák sorolni a szakemberek, hogy Szolnoknál miért nem lehet valami állandó – vagy az év nagy részében állandó – vízszintet elérni. Már hallom a környezetvédőket is, hogy miért lenne hiba megbolygatni a folyómedret, és mennyivel előnyösebb az elképesztő vízszintingadozás, a part egyre nagyobb részének az előbukkanása. Sőt, biztosan olyanok is vannak, akik a folyó hajózhatóságát féltik, mert minden évben van pár nap, amikor elvileg egy uszály vagy egy kisebb turistahajó elevickél a Tiszán. Jól van ez így?

Tudom, hogy a Tisza nem hasonlítható össze sem a Sebes Körössel, sem a spanyolországi Toledot érintő Tajo folyóval, aminek vízszintjét ugyancsak medergátakkal próbálják viszonylag egyenletesen tartani. Ugyanakkor nem nagyon tudok azzal mit kezdeni, hogy nálunk minden ilyen vagy hasonló felvetésre csak az a válasz, hogy miért nem lehet megcsinálni. Miért nem lehet egyszer valaminek úgy nekiállni, hogy kifogások helyett megoldásokat keresünk azért, mert szempont, hogy mi lenne az országnak, a városnak, az embereknek a jó. Nem vagyok szakember, de paraszti eszemmel azt gondolom, sem Magyarországnak, sem Szolnoknak, sem nekem, szolnokinak nem jó, ami a Zagyvával és a Tiszával évek óta történik. Hogy csak átfolynak rajtunk. Hogy lassan kiszáradnak. Persze, tudom, globális felmelegedés. De máshol is van, ott mégsem pocsolyásodnak el a folyómedrek.

A sok álmom között van egy olyan is, amelyik a Zagyvát és a Tiszát érinti. A fentiek alapján nem nehéz kitalálni, mi van benne. A visszaduzzasztott folyók Szolnoknál az év nagy részében ugyanolyan magasságúak. Az értelmezhető vízmagasság miatt a folyók partja él, mint Nagyváradon vagy éppen Bázelben. Nem távolról nézik a szolnokiak a folyóikat, hanem szinte a partjukról, ahová lépcsők vezetnek le, amelyek ki vannak építve úgy, hogy az embert, a városlakót is szolgálják. Én azt se bánnám, ha Csongrádnál megépülne az újabb vízlépcső, hiszen a Tisza-tóba se halt bele senki, sőt fél évszázad után hálásak lehetünk, hogy annak idején megépítették.

Tudom, ehhez Szolnok kevés. Ez nemcsak Szolnok és a szolnokiak problémája. De számtalan olyan ügy van, ami nemcsak nekünk és itt fontos. És számtalan olyan ügy lehet, ami azért indul el a megoldás felé, mert a helyiek – akik adófizető és választó állampolgárok is egyben – akarják. A választottjaik pedig ezt megértik, hogy nem gombnyomogató nyugdíjkiegészítés vagy a pártközlöny végrehajtása a helyiek képviselete, hanem szolgálat. És beleállnak és kijárják, ami persze jóval macerásabb, bonyolultabb, mint egymást anyázni a közgyűlésben. De hát a feladatokhoz fel kell nőni, és nem a jelenleg elapadó Tisza vízszintjét kell követni, ami már tényleg a béka sejhaja alatt van! Ha netán Debrecenben beindulnak a hatalmas akkumulátorgyárak, és Szolnok határában is felépül néhány ilyen üzem, akkor még kevesebb víz marad a Tiszában. Tényleg nem értem, miért hagyjuk, hogy így legyen?

Előző cikk
Következő cikk

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Apró városrész titkai

Három közlekedési útvonal fogja közre Szolnoknak ezt az aprókertes területét, ami leginkább a laktanyáról és a strandról ismert, bár három évtizede még a szervízt is ide soroltuk volna. A talán nem túl szép Czakó-kert nemcsak sok titkot is rejt, amiket csak észre kell venni.

Múltról mesélő megállók

Kőolajkutató, BVM, ERDÉRT, Béke TSZ, Vegyiművek, Cukorgyár, Stella d'Oro. A szolnoki buszmenetrend megállónevei. Amelyek ma már nem létező, egykor nagynevű, sokakat foglalkoztató vállalatokra és így a múltunkra emlékeztetnek. Talán nem tűnnek el úgy, mint az MTH megálló.

Szolnoki fedeles kapuk?

Remélem, hogy ez egy létező építészeti jelenség! Szolnoki különlegesség? És akkor ezzel nagyjából mindent el is mondtam az általam "szolnoki fedeles kapunak" nevezett "dologról", amivel sokfelé találkozni a városban. De nehéz rendszerezni, megmagyarázni, megindokolni. Csak néhány kép.

Lesz mire emlékeznünk 2020-ban

Három megszállásunk végére is emlékezhetünk ebben az évben Szolnokon. Miként felidézhetjük az önkormányzatiság átalakulásának két évfordulóját, két nagy árvizünk emlékét, sőt a Szigligeti két meghatározó időszakának kezdete is kerek évfordulóval lenne ünnepelhető. Szolnoki múlt 2020-ban.