2025.10.14. (kedd)

Rémálom

Rémálom

Dátum:

Valamikor a hatvanas évek végén készült egy terv a Baross-Szapáry-Ady utcák által határolt terület beépítésére. A terv csak félig valósult meg. Szerencsére.

Valamikor a hatvanas évek végén készült egy terv a Baross-Szapáry-Ady utcák által határolt terület beépítésére. A terv csak félig valósult meg. Szerencsére.

A képen látható makettet valamikor a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején készítették. A hozzá kapcsolódó rövid leírásból ugyanis kiderül, hogy készítésekor a Szapáry és a Baross sarkán lévő pártház már állt, azaz azt adottnak kellett tekinteni. A többi épület – az SZTK tömbjének kivételével – azonban még nem, tehát a tervező fantáziája szabadon szárnyalhatott.

Ha jól megnézzük a makettről készült fotó alsó szélét, akkor könnyen azonosíthatjuk rajta a vízügyi székház és mellette a MOL irodaház tömbjeit, amelyek később megvalósultak. A kép bal alsó sarkánál lévő tömb a ma is álló pártház az egykori konferenciateremmel és garázzsal. A pártház és a vízügyi székház között ott a Centrum tömbje, igaz a toronyház takarásában nem látszik az Aba-Novák Kulturális Központ.

A MOL irodaház mögött látjuk az első érdekes eltérést. A Skála helyére ugyanis egy parkolót képzelt a tervező. Az áruház tömbje a Pelikán Szállóhoz közelebb csúszva, és jóval nagyobb méretben került a tervezőasztalra. Jól látható, hogy a hatalmas épület nemcsak a mai Skála helyének egy részét, de a Szolnok Pláza parkolóját, illetve derékszögben elkanyarodva az SZTK parkolóját is elfoglalta volna. Hogy ebbe mit terveztek a korabeli városépítők, nem tudom. Azt azonban láthatjuk, hogy a Pláza helyére ugyancsak parkoló került volna, míg Batthyány utcába modern, szocialista épületek. Az SZTK belső udvaros tömbje mögött jól látható négy épület terve, amelyek közül az Ady Endre utcához közelebb esők inkább lakóháznak vélhetők, míg az a Barosshoz közelebbiek inkább közintézménynek.

A legmegdöbbentőbb azonban nem ezeknek a házaknak a terve. Nézzék az SZTK bal alsó sarkát! A korabeli tervek szerint oda, ahol ma a Budapest Bank fiókja áll, illetve mögötte egy üres telek, továbbá a Pelikán-parkoló melletti öreg bérpalota, ugyanolyan toronyházakat álmodtak, mint a vízügyes és az olajos irodaház. Hogy ennyi irodába mi a fenét gondoltak elhelyezni, el nem tudom képzelni.

A Pelikán Szálló természetesen ezen a terven is szerepel. Mondhatjuk, hogy a 12 tervezett házból ez az ötödik, ami megvalósult. A hatodik pedig az a lakóház, amelyik teljesen érthetetlenül és magányosan ácsorog a Pláza parkolója és az Ady Endre utca között, és ami ezen a terven is szerepel.

Nem dózeroltatnám el a megvalósult épületeket, de azért nem bánom, hogy a rémálom elemeinek többsége tervasztalon maradt.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A Kossuth tér harmadik pillanata

Szolnok főtere valamikor 1962 kora nyarán, hétköznap délidőben. Ez a színes képeslap azonban nemcsak azért érdekes, mert megőrizte a tér egy pillanatát, hanem azért is, mert ez a harmadik olyan képeslappá lett fotó, amiről biztosan állíthatjuk, hogy ugyanonnan, ugyanazokban a percekben készült.

Üdvözlet Csehországba

Olyan jó lenne tudni, hogy 1921 augusztusában mi járatban lehetett Szolnokon az, aki akkor Csehországba küldött innen képeslapot. Vajon elmesélte-e utána, hogy a képen látható templom éppen nem így néz ki. Avagy szólt-e neki valaki, hogy Csehország akkor már nem létezett.

Ismét híd nélkül

A felvétel előterében látható apró parasztház miatt akadt meg a szemem ezen az 1911 júliusában postára adott szolnoki képeslapon. Aztán jobban megnézve rá kellett jönnöm, hogy különlegességét nem az adja, ami látható rajta, hanem ami éppen hiányzik. Egy újabb olyan képeslap, amiről ? igaz, csak részben - hiányzik a Tisza-híd.

A Csongrád Szolnoknál

A Csongrád nevet viselő gőzhajó nagyjából a Tisza szálló és a Tiszavirág-híd között horgonyozhatott 1961 nyarán, amikor ez a képeslappá lett fotó készült róla a szolnoki Tisza-parton. Egyébként ez az a hajó, amelyet a 1933-ban a Széchenyi-emlékhajóút alkalmával is használtak.