2025.08.27. (szerda)

Húsz éve még állt

Húsz éve még állt

Dátum:

A Szentháromság téren, körülbelül a Mária utca torkolatával szemben, nagyjából a mai a Cserkészház bejárata előtt húsz évvel ezelőtt még biztosan állt Kamotsay István különleges alkotása. A talán 1974-ben felállított "rozsdaszobor" az elmúlt két évtizedben tűnt el nyomtalanul.

A Szentháromság téren, körülbelül a Mária utca torkolatával szemben, nagyjából a mai a Cserkészház bejárata előtt húsz évvel ezelőtt még biztosan állt Kamotsay István különleges alkotása. A talán 1974-ben felállított „rozsdaszobor” az elmúlt két évtizedben tűnt el nyomtalanul.

Az emlékeimben úgy él az egykori kollégium előtt a kilencvenes évek első felében még biztosan álló műalkotás, mint Szolnok máig egyetlen street art kompozíciója. Ugyanis nem egyszerűen egy kétszer két méteres, különleges technikával készült szoborról, pontosabban önmagában is egy térplasztikáról volt szó. Hanem előtte és mögötte egy üveg ?talapzatról?, benne érdekes szövegekkel, amit sajátos megvilágítás is kiegészített. Szóval ez nem egy szobor volt, hanem valóban a térben elhelyezett, most már tudom, hogy legalább négy ember munkáját összegző alkotás.

A központi eleme természetesen Kamotsay István (1923-1994) szobrászművész acélszövetből hegesztett, sok száz vékony csőből készült tömbje volt, aminek középső, áttört üregében egy ugyanilyen anyagból készített leányalak volt látható. A fellelhető leírások alapján a művész az anyag és az ember egymásra találását, illetve az anyag és az élet bonyolult összefüggéseit akarta ábrázolni. Egy harmadik magyarázat szerint pedig a műszaki-technikai fejlődést szimbolizálta az alkotás.

Amit Szabó Erzsébet iparművész üvegmunkája egészített ki, kvázi talapzatként. Az üvegmunka különlegessége volt, hogy egy olyan vers volt belemarva, amelynek vastag betűi, az ugyancsak látható periódusos rendszer táblázatát körülvéve, fizikai és természettudományi alaptörvények képleteit adták ki. A feliratot Kaposvári Gyula Marx György akadémikus munkájának tartotta. Egy 1994-ben Kamotsay Istvánnal készült – és Tóth György Gyigyi bácsi által a Köztérképen publikált – interjúban azonban az olvasható, hogy a verset a szobrász kezdte el írni, amit fél év kínlódás után Marx György atomfizikus és Pákozdy Ferenc költő öntött végleges formába.

Az említett, eredetileg a Jászkun Krónikában megjelent interjúból tudható a legtöbb a szobor születéséről, aminek pontos felállítási dátumára azonban a szobrász sem emlékezett. Annyi tűnik biztosnak, hogy az akkori Képzőművészeti Lektorátus juttatta a megrendeléshez Kamotsay Istvánt, és a szobor valamint a felállítás költségeit a város fedezte. Címet azonban nem kapott az alkotás, mert a szobrász ezt a feladatot a szemlélőkre szerette volna bízni.

Akik egy idő után sajátságos címet adtak az alkotásnak: „rozsdaszobor” lett. Egyszerűen azért, mert a 20 évig magára hagyott acélelemek iszonyatosan elkezdtek rozsdásodni, ami nem tett jót a szobor küllemének. Ráadásul a majdnem a tér szintjében lévő üveglapok is megsérültek, így a kilencvenes évek elején már inkább ronda és problémás volt az alkotás, mintsem vállalható szobor. Ugyanakkor az említett interjúban az szerepel, hogy 1994-ben a város tervezte a helyreállítását.

Ami aztán nem történt meg. Sőt. A tér nagyjából másfél évtizeddel ezelőtti helyreállításakor végkép eltűnt a szobor alapja is. Amiről úgy tűnik, senki nem tudja, hogy maga az alkotás mikor lett leemelve. Pedig igazán nem volt semmiféle politikai üzenete, ráadásul emlékeim szerint megvilágítva kifejezetten jól nézett ki. Nem vagyok benne biztos, de úgy gondolom, macerás alkotás volt, amit egyszerűbb volt eltűntetni, mint megmenteni.

(A fekekete-fehér arhív kép a Szolnok képekben című könyvből, a színes pedig a Köztérkép.hu oldalról származik.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Verseghy Ferenc mellszobra

A Verseghy parkban 81 éve felállított Verseghy Ferenc szobor legalább két elsőséget is magáénak tudhat, amelyek azonban két érdekes kérdést is felvetnek. Mindezek mellett nyugodtan kijelenthetjük, hogy Borbereki Kovács Zoltán bronzszobrát egyedülállónak, szolnoki különlegességnek is tekinthetjük.

Építőipari emlék

Simon Ferenc 1970-ben alkotta meg azt a lemezdomborítást, ami aztán a Szolnok Megyei Állami Építőipari Vállalat (ÁÉV) frissen elkészült székházának homlokzatára került. A cég emblémájává is lett köztéri alkotás 1994-ben még a helyén volt. Ki tudja, mi lett a sorsa a 6 méteres alkotásnak?

Szoborrá lett zöld Bobónk

Szolnok immár azon egyetlen vidéki település Magyarországon, ahol két szoborrá lett mozdony is megtekinthető. Az idei Szolnok napján az 1856-ban alapított járműjavító mai főépülete előtt kapott helyet az M44 062 pályaszámú zöld mozdony. Emléket állítva a hazai ipar sikereinek.

Tánc a volt tánchelyen

Az egykori Szakszervezetek Művelődési Ház oldalsó bejárata fölött ma még ott van Andrássy Kurta János 1958-ban kihelyezett Tánc című domborműve. Bár az épület falai között sok tánc már nem lesz, bízzunk benne, hogy új funkciója mellett is a helyén maradhat ez a köztéri plasztika.