2025.08.27. (szerda)

Ez bizony Szolnok

Ez bizony Szolnok

Dátum:

Mégpedig Szolnok főtere. Azokban az időkben, amikor az adóhivatal épületében még mertek, vagy nyithattak üzletet a helyi vállalkozók. Amikor a Kossuth tér még piac is volt, ahonnan vállon átvetett rúdra akasztott vödrökben hordták az ivóvizet. A város Szentháromság-szobrának a tövéből.

Mégpedig Szolnok főtere. Azokban az időkben, amikor az adóhivatal épületében még mertek, vagy nyithattak üzletet a helyi vállalkozók. Amikor a Kossuth tér még piac is volt, ahonnan vállon átvetett rúdra akasztott vödrökben hordták az ivóvizet. A város Szentháromság-szobrának a tövéből.

Szolnokról Vácra indult ez a képeslap 1907. augusztus 8-án, egy bizonyos Fischmann Olgica kisasszonynak, aki valamiért azt feltételezte a nekünk ma már ismeretlen Jóskáról, hogy „rossz”. A másnap a Dunakanyarba érkező lapon Jóska csak annyit üzent, illetve állított magáról, hogy ő nem is annyira rossz, sőt: „jó vagyok”. És mivel csókot is küldött az őnagyságának is címzett hölgynek, talán joggal feltételezhetjük, hogy itt többről volt szó, mint szimpla ismeretségről, esetleg némi érzelem is lehetett e 112 éves sorok mögött. Aminek, ha mást nem is, de ennek a régi szolnoki fotónak a megmenekülését biztosan köszönhetjük.

Szolnok épített örökségét talán kicsit jobban kell ismerni ahhoz, hogy valaki e képeslap felirata nélkül is be tudja azonosítani a fotózás helyszínét. Leginkább azért, mert a képen látható három ház közül már csak egy őrzi az itt megörökített formáját, és a bal szélen álló szobor sem segít a helyszín beazonosításában. A fotóstól legtávolabb lévő épület a mai Damjanich Múzeum, ami e kép készítése előtt nagyjából fél évszázaddal készült el, és mint Magyar Király Szálloda szolgált. A mellette álló alacsonyabb épület a Tiszavidéki Takarékpénztár székháza, aminek a helyén a hetvenes évek eleje óta egy négyszintes társasház áll. A fentiekből következően pedig a kép nézőjéhez legközelebb álló épület a mai Verseghy Könyvtár.

Ami az 1890-es évek elején a Magyar Királyi Pénzügyigazgatóság – kis túlzással a korabeli adóhivatal – számára épült. Ami nem mentesítette attól a „hivatalt”, hogy a Szolnok főterére néző földszinti helyiségeiben üzleteket alakítsanak ki. Merthogy a korabeli gondolkodás szerint ezzel lehetett csökkenteni a beruházás adófizetőkre nehezedő terheit. Nem véltetlen, hogy a tér másik oldalán, a mai Városháza is hasonló megoldással épült. Azt hiszem, a második világháború után alakult ki az a „divat”, hogy egy hivatali épület – álljon az egy település legforgalmasabb terén vagy legdrágább telkén – csak irodáknak adhat otthon. Meg talán az is, hogy az adóhivataltól minden vállalkozónak jobb a tisztes távolságot megtartani.

Ezen a képen persze nemcsak a régi házak az érdekesek. Hanem a bal szélen látható szolnoki Szentháromság-szobor is, amelyről már oly sokszor megírtam, hogy az ötvenes évek elején még megvolt. Aztán az 1-es számú irodaház – ma a tér keleti oldalán áll, egykor a megyei napilap otthona volt, tetején a jellegzetes zöld bankreklámmal – felvonulási területének az eltakarítása után már nem állt a helyén. Hogy titkokban vagy üzenet jelleggel vitték a maradványait a Belvárosi Nagytemplom tövéhez, még ma sem tudom, pedig nagyon érdekelne. Hiszen, ha már az alsó harmadon álló négy szent szobrát elpusztították – ezek ugye nincsenek ott a Templom úti torzón -, akkor a többit miért őrizték meg?

Ez a titokban eltüntetett Szentháromság-szobor egyébként közel egy évszázadon keresztül a szolnoki főtér három köztéri „alkotásának” volt az egyike. A másik, a tér túloldalán a 68-as gyalogezred obeliszkje, amit a hatvanas évek elején telepítettek át az Eötvös téri víztorony tövébe. A harmadik pedig a díszes artézi kút, a város egyik legfontosabb ivóvíz-vevő helye volt, amit valamikor a második világháború után szüntettek meg. Hogy e fotó készítésekor működött, talán bizonyítja a kép közepe táján álló férfi, aki a vállán átvetett rúdon vödröket cipel. Nem hinném, hogy a Tiszáról vagy a Zagyváról hozta volna erre a vizet.

Egyébként a kép további értéke – és ezért képletes kézcsók Olgica néninek és a nem is annyira rossz Józsi bácsinak -, hogy szinte riportfotóként őrzi a múlt század elejének szolnoki viseletét. A jobb szélen álló esernyős – vagy napernyős – hölgy ruháját talán el is lehetne készíteni. Távolabb három fiatal lány és egy fejkendős asszonyság néz a kamerába. Majd következik a vízhordó férfi, rajta túl pedig – nekünk háttal – hosszú szoknyás, fejkendős, piacozó asszonyokat látunk. Akik nem piaci napon is ott árultak a Szentháromság-szobor tövében. Amiben semmi meglepő nem lehetett, hiszen a Kossuth tér a XIX. század közepétől a XX. század közepéig Szolnok éléskamrája, szinte állandóan „nyitva” lévő piaca volt. Tegyük hozzá: lekövezett térként!

Nézem ezt a száztizen évvel ezelőtti nyári pillanatot, és az jut eszembe, hogy gőzöm sincs, ki volt a kép készítésének pillanatában a város első embere, kik ültek a Városháza tanácstermében, ki képviselte a szolnokiakat az ország házában, vagy éppen ki felügyelte az akkori adóbeszedést és pénzügyeket. Pontosan annyit tudok róluk, mint Jóskáról, Olgicáról vagy éppen e képen megőrzött régi-régi szolnokiakról. Pedig biztos, hogy anno ők is nagyon fontosnak érezték magukat. A város meg élte az egyszerű, hétköznapi életét.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Két férfi a Zagyva-gáton

Két férfi sétál a Zagyva-gáton, a Tabán mögött, valamikor a hatvanas évek végén. Ha akarom, akkor ebből a fotóból egy falusi és egy városi képet is tudok vágni. Illetve mellé tehetek egy pár hónappal későbbi fotót is, amikor már gépek túrták az árteret.

Titkok a háborúban

Vajon mi lehetett az a Mariházi társulat? Honnan hozták és hová vitték az ifjú Macskásyt? Aki Szolnokig kényelmesen utazott, majd társaival bement a városba, hogy ott a korzózókat szemléljék. Három nap híján négy évvel az első világháború kitörése után.

Damjanich és az első világháború

Mit szólt volna Damjanich tábornok 1849 nyarán, ha valaki azt mondja neki, hogy halála után 65 évvel mi, magyarok még mindig az osztrákokkal összevarrva masírozunk egy minden addiginál nagyobb háborúba? A történelem nem ismer ilyen kérdéseket. De akkor mi köze a tábornoknak az első világháborúhoz?

Műromok és mosatás

A Szolnoki Művésztelepet meglehetősen új korában megörökítő képeslap birtokomban lévő példányának feladóját azt hiszem, nem nagyon érdekelte, mi van a fotón. Ráadásul ezt a képeslapot nem is Szolnokon adták fel 1908 kora tavaszán. Azaz inkább levelezőlap volt, mintsem üdvözlőlap.