2025.08.27. (szerda)

Jegyzet a jövőből

Jegyzet a jövőből

Dátum:

Elhiszem, hogy bizonyos országok féltve őrzik a titkot. Nem vitatom, hogy nálunk vannak a legzordabb telek. Tudomásul veszem, hogy itt évek óta mindenki rosszul van fizetve, és egyébként is minden, mindig más miatt van. De, hogy minden tavaszra elfogynak az útjaink?

11-uthiba2Rettentő büszkék vagyunk arra, hogy mi, magyarok milyen okosak vagyunk, mennyi találmány és nagyszerű felfedezés fűződik a nevünkhöz. Ami igaz. Ám ennek fényében még inkább elkeserítő, hogy a telet is túlélő aszfaltút építésének titkára még nem sikerült rájönnünk. Sőt, ellesni sem sikerült senkitől.

Nem mondok vele újdonságot, hogy érdemes szétnézni a nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban. Mondjuk a gaz svájciaknál. Abban a mediterrán, enyhe telű, alföldi jellegű országban, ha egyszer megépítenek egy utat, az akár évekig is ugyanolyan marad. Mi lehet a titkuk? Ja, persze, ha itt annyit keresne egy aszfaltkeverő, mint ott, akkor nálunk is olyan lenne az út, hogy még évek múlva se találnánk rajta hajszálrepedést.

Tudom, hogy a hazai felsőoktatás tulajdonképpen remek: Meg sok is van belőle, és hallgató is akad bőven, és költünk is rá rendesen. Elhiszem, hogy ennek fényében kicsit égő odamenni egy szintén telet nem ismerő osztrák útépítőhöz, hogy szakikám, árulja már el a titkot. Persze, neki is könnyű, hisz ha megfizetik az embert, nincs rákényszerítve arra, hogy eladjon pár talicska aszfaltot. (Tessék megnézni a környező kocsibeállókat és járdákat azokon a környékeken, ahol utat foltoztak!)

Évtizedek óta próbálkozunk a télálló aszfaltozás kikísérletezésével, de ezen a tavaszon is be kell látnunk, hogy ez nem megy. Tudom, hogy mérnöki csoda a Balaton melletti völgyhíd, meg világraszóló truváj a pécsi autópálya lankákat átszelő alagútrendszere, de hát az alapok akkor sincsenek meg.

11-uthibak4Tessék megpróbálni Szolnokról Jászberénybe eljutni a 32-es úton. Mi? A kamionok teszik tönkre. Mert Olaszországban még mindig szekereken hordják a cuccot. Több a lyuk, mint a folytonosság. És mi a megoldás? Kiteszünk egy hatvanas korlátozást, majd egy negyveneset, végül egy harmincasat, és ha a rendőrautó kereke még nem tört ki, akkor be is szólunk a szerveknek, hogy lehet kitelepülni nagy haszonnal kecsegtető fotózásra. Nem megjavítjuk az utat, kiszolgáljuk az adófizetőt, aki a benzinárak révén évtizedek óta finanszírozza ezt az útépítésnek csúfolt vircsaftot. Nem. Még bosszantjuk is.

Egyszerűen nem hiszem el, hogy a politikusokat – pártállástól függetlenül – fuvarozó Passat-okat és A8-asokat nem rázza szét, mondjuk a Szolnok és Abony közötti pár kilométer. Én elhiszem, hogy a Volgákban ez nem volt zavaró, hiszen azokat a tajgára tervezték, de lassan húsz éve nyúzza az elit a német csodákat, amiket utakra és nem kátyúkra építettek. Nem tűnik fel, hogy itt valami nem stimmel.

Soha senki nem tette fel magában a kérdést Szolnok és Jászladány között autózva, hogy miként folyhat el egy út, amit pár éve uniós forrásból építettek, majd nagy ünnepségek keretében adtak át? Elhiszem, hogy soha nem kujtorog a jászságban egyetlen uniós ellenőr sem, de mi van, ha holnap odatéved? Megmagyarázzuk neki, hogy lényegében az unió úgy rossz, ahogy van, és a vacak utakról is ők tehetnek? Mert nélkülük, persze mi, micsoda tüköraszfaltot rittyentenénk.

Lefogadom, hogy egy, kettő, sőt három év múlva, változtatás nélkül tehetem be a fenti sorokat a blogomba. Annak ellenére, hogy a következő években is milliárdokat fordítunk a hazai közúthálózat fejlesztésére és állapotának megőrzésére.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Emberi ürülék a belvárosban

Nemhogy irodalmi, de vállalható módját is nehéz találni annak leírására, ami szombaton reggel a belvárosban várt. Az üres üvegeken, a szétdobált ételcsomagolásokon, a halmokban álló csikkeken már túltettem magam. Az emberi ürülék azonban tényleg kiverte nálam a biztosítékot.

Végig a piros úton

Az elmúlt évek egyik legjobb szolnoki fejlesztése a kerékpárutak kiépítése. Igen, azokról a piros kővel kirakott utakról van szó, amelyek néhol a járdába, néhol az úttestbe lettek beépítve. És amelyek használata sokak számára komoly kihívást jelent. Úgy a járdán, mint a nyeregben.

Svájci csoki

Attól, hogy a villamossíneket felújítják, még jár a villamos. A busz oldalára meg nyugodtan kerülhet olyan matrica, ami nem reklámoz semmit, csak kedves és vidám. Persze, könnyű azoknak, akik már 540 éve ünneplik vásárral az ősz beköszöntét. Feljegyzések Svájcból - másodszor.

Pozitívnak lenni jobb

Egyébként jól hangzana, de ez most egy hülye mondat. Pedig igaz. Természetesen ne úgy legyünk pozitívak, és még véletlenül sem akarok a vírussal viccelődni. De a pozitív szót használni akarom. Mert így próbálok gondolkodni és hozzáállni ehhez az egész, fura helyzethez. Magamnak írogatok.