2025.12.1. (hétfő)

A múlt jelene

A múlt jelene

Dátum:

Nem régi tárgyak láthatóak augusztus végéig a Szolnoki Galériában, hanem évszázados minták alapján készült újak. Amiket akár mindennap használhatnánk is, ha nem féltenénk őket a mosogatógéptől, ha mindegyikről tudnánk, mire való. A múlt különleges jelene a fazekas triennálé.

Kétfüles kanta, vájdling, totyafazék, kanalas, fésűtartó, butella, köpülő, nyeles csupor, szilke. Hétköznapi használati tárgyak elnevezései, amelyekről pár évtizede még mindenki tudta, hogy mit is takarnak, ma meg értelmező szótár vagy egy jó kiállítás kell a megfejtésükhöz. Vájdlingot még a szüleim, a nagyszüleim is használtak – legalábbis sokszor elhangzott otthon ez a szó -, de gyanítom az nem fazekas munka volt. A köpülőt is be tudom azonosítani, bár nem azért, mert ezzel készült volna nálunk a vaj, hanem mert jó anyám is hódolt a hetvenes évek értelmiségi divatjának és gyűjtötte a régi, népi tárgyakat, így sokat zörögtem egy fából készült vajköpülővel. A kétfüles kantát, a butellát, a nyeles csuprot a Szolnoki Galériában látható XV. Alföldi Fazekas Triennálé díjazott munkái révén megfejtettem, viszont a totyafazék és a szilke így sem ment. A kanalas és a fésűtartó rendeltetésszerű használatával pedig körülbelül olyan bajban lennék, mint egy mediterrán étterem tengeri herkentyűkhöz adott szerszámaival. A könyv alakú butella – ami feltételezem, nem a régmúltban gyökerező tárgy – feldolgozásán pedig évtizedek óta dolgozok, mert nem értem, a szesz és a tudás miként párosítható.

A Szolnoki Galériában augusztus 29-ig még látogatható kiállításban számomra az a legszebb, hogy olyan korokat idéz, amikor még a használati tárgyak alapján meg lehetett mondani, ki, melyik vidéken lakik. (Miként így volt ez a ruhákkal és a házakkal is.) Azaz más mintájú tálakból ettek a tiszafürediek, a mezőtúriak és a jászságiak is, miközben ma szinte egész Európában ugyanazoknak a nagy bútorláncoknak az ázsiai beszállítói által készített edényeiből eszünk. (És ugyanazokat a ruhamárkákat hordjuk, és másoljuk egymás jellegtelen házait.) A régi minták alapján mai fazekasok által újragondolt és elkészített egyedi edények jól mutatják, hogy egykor a tárgyak többsége egy életre szólt, mintázatuk pedig a közösségről és a szokásaikról mesélt. És igen, emiatt kicsit mesebeli az összes kiállított tányér, fazék, kancsó, pohár és még ki tudja, mi minden. Rég elvesztett önmagunkról mesélnek.

Igazából nem is tudom eldönteni, hogy mi az, ami a Szolnoki Galériában látható. Önálló, tárgyalkotó képzőművészet? Talán, hiszen a legkisebb sótartó is remekmű mind formájában, mind színében, mind mintázatában. A múlt rekonstruálása kicsit úgy, mint amikor a középkori várakra mai falakat húznak? Lehet, mert „olyanok mintha” miközben „másolatok”. Iparművészet abban az értelemben, hogy használati tárgyakat állít elő? Persze, hiszen a legtöbb kiállított munkának lenne hétköznapi funkciója. Vásári portéka? Már bocsánat, de hasonló tárgyaktól „hangos” minden nyári fesztivál. Nyaralók díszei? A hatvanas-nyolcvanas évek közötti magyar víkendházakból nagyon hasonló kollekciót lehetne összerakni.

Persze tudom, hogy ez egy évtizedek óta létező pályázati rendszer nagyközönség számára is elérhető bemutatása. Értékmentés. Értékteremtés. Miközben vizuálisan is lebilincselő, ráadásul a rengeteg kérdés miatt szórakoztató és hosszú időre magunkban, magunkkal vihető.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A kocsmán túl

Horváth Gábornak alig van pár mondata a Portugálban, mozdulataival mégis monológokat mond. Nem a részegségről, hanem a reménytelenségről, ami nem sokat változott azóta, hogy Egressy Zoltán megírta ezt a klasszikust. Sebestyén Aba pedig újragondolta nekünk.

Kikérem magamnak

Makk Károly új filmjéért legalább kétszer fizettem. Egyszer, amikor a közös kasszából támogatták az elkészítését, másodszor pedig, amikor vettem rá két jegyet a Tisza Mozi pénztárában. Azon az estén ketten láttuk az Így, ahogy vagytok című új magyar filmet. Azok sem vesztettek semmit, akik nem csatlakoztak hozzánk.

Nagy fehér mi

Egykori iparváros Magyarországon. Sem a rendszerváltásnak, sem az elmúlt évtizednek nem a nyertese. A férfiak a maguk módján próbálnak túlélni: gyűlölködnek, isznak, szerencsejátékoznak, csalnak, hazudnak. Aztán közéjük csöppen egy férfiból lett nő, és kilépnek a komfortzónájukból.

Vizuális történetmesélés

Nem tudom, hogy a Kozma Károly képeiből összeállított kiállítás rendezői akartak-e összefüggést vagy párhuzamot találni a földszinti és az emeleti képek között, bennem mindenesetre megállt az ütő, amikor felfedeztem. Igaz, a fotók enélkül is szépek és mesélők.