2025.10.14. (kedd)

A rendszerváltás filmje

A rendszerváltás filmje

Dátum:

Az ügynökök a paradicsomba mennek című film tartalmát pontosan elárulja a film honlapjának a címe: Az ügynökök a parlamentbe mennek - természetesen végig egybe és a végén pont hu. Dézsy Zoltán filmje nemcsak az alkotó első filmje, hanem a rendszerváltást feldolgozó játékfilmek között is az első. Mellbevágó, kihagyhatatlan és a mozi után is mozgatja az agyunkat.

azgynk2_400Az elmúlt húsz évben nagyon sok filmre és könyvre mondták már, hogy a rendszerváltás filmje vagy könyve. Szerintem azonban ezt a jelzőt most először lehet filmnek odaítélni. Dézsy Zoltán elsőfilmes első filmje a csernobili katasztrófa pillanataitól az új parlament alakuló üléséig meséli el egy fiatalember és közvetlen környezetének történetét. Hogy ki ez a fiatalember?

Egy párttag szülők, Nyugat-Európát megjárt fiacskája, aki a nyolcvanas évek közepén szamizdatokat osztogat, tüntetni jár, néha bevarrják, azaz tipikus pesti ellenzéki figura. Aki aztán az első többpárti választásnak köszönhetően eljut a parlamenti patkóba. Igaz, közben a család barátjával, egy ezredessel, egy fő-fő ügynökkel szorosabb kapcsolatba kerül. Mert a történelem így kívánja.

A film története felkavaró. Tényleg át lettünk vágva, és a békés rendszerváltást az ügynökök szervezték? Vagy ez csak mese. És a békés átmenet közben néhányan jól hajóztak?

Ezzel még adós a történetírás. És lehet, hogy mi, akik megértük és emlékszünk azokra az évekre, már nem is fogjuk megtudni, hogy pontosan mi is történt velünk. Éppen ezért fontos, hogy legalább a kérdés feszegetéséig eljutott egy fikciós játékfilm. Legalább kezdjünk el beszélgetni azokról az évekről, és azokról az emberekről. Főleg most, amikor az ügynöklistákat őrző mágnesszalagok feldolgozása ismét kétségessé vált.

Az ügynökök a paradicsomba mennek című film tisztességesen ki van találva, és a forgatókönyve is becsületesen meg lett írva. Az alkotókat láthatóan nem a pénzszakítás lehetősége, hanem a történetmesélés vezényelte. A filmnek van egy remek kerete, egy jó története – amit remek színészek keltenek életre -, és amitől az elsőfilmes rendező nem kalandozik el. Nincsenek felesleges kanyarok, alig vannak elvesztett szálak. Komolyan mondom, néhány sok százmilliós állami támogatást rendszeresen eltapsoló, nagynevű rendezőnk is leülhetne az alkotókkal a témáról beszélgetni.

azgynk3_400Természetesen ez a történet és ez a film sem érne semmit a színészek nélkül. Nem tudom, láttam-e valaha Lukács Sándort moziban, pedig az ezredes szerepében bizonyítja, hogy többet kellene kamera elé állítani. Karalyos Gábor a Moszkva térben és A Miskolci Boni és Klájd főszerepében is bizonyította, hogy remek színész. Most is hiteles máskéntgondolkodó, és elégedett arcú képviselő. A Trokán lányok pedig a következő húsz éve legszebb színésznői, akik már most is megmutatják, hogy játszani is tudnak. Andorai Péter – micsoda Simon mágusa volt – és Kubik Anna pedig remekül alakítják az ellenzéki fiú párttag szüleit. Hátborzongató, amikor arról beszélnek a sittről kiengedett fiuknak, hogy ők mindent az elvtársaknak köszönhetnek, aztán meg 1989-ben a privatizáció nyerteseiként a tulajdonos szót ajánlják gyermekük figyelmébe.

Igazságtalan lennék, ha nem emlékeznék meg a film kellékeseiről. Az hagyján, hogy az ország talán egyetlen korhű Nysa mentője és Lada taxija tűnik fel a filmben. A bútorok, a ruhák, az enteriőrök és a mindenféle apróságok tökéletesen járulnak hozzá a nyolcvanas évek végének megidézéséhez. Ahogy a pontosan válogatott, a történet időbeli elhelyezését segítő Híradó részleteke is.

Annál a résznél, amikor Kubik Anna, mint anya, Kubik Annát nézi a televízióban, Sütő András darabjában, dobtam egy hátast. Ilyen poént csak azok a filmesek tudnak elkövetni, akik komolyan gondolják azt, amit csinálnak, akiknek a filmezés nem munka, hanem őszinte alkotás.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Nem vagyunk egyedül

"A bicikliket nekitámasztottuk a délutánnak..." Hát nem gyönyörű? Jenei Gyula Az időben rend van című, az Ünnepi Könyvhétre megjelent kötetében olvasható. Ami olyan, mint egy kapu, mögötte egy világgal, amit meg akarok ismerni. Mert kiderül, nem vagyunk egyedül.

Évadvégi hatos

Így kell egy évadot befejezni. A szolnoki Csoportterápia látszólag könnyed, vicces, zenés darab, a felszín alatt azonban megbirizgálja a nézők lelkét. A karaktereikben és az előadásban is lubickoló hat szereplő parádés alakítást nyújt. Indulhat a küzdelem a jegyekért!

Nézzenek Önök is Béres-filmet!

Féltem tőle. Elsősorban a rendező és a producer korábbi munkái miatt. Másodsorban meg azért, mert nálunk nem szoktak sikerülni a saját hősöket bemutató filmek. Ám a Béres Józsefről szóló A feltaláló esetében, mintha megtört volna az átok. Izgalmas, szórakoztató és szép mozi lett.

Anyám és… és?

Évente két olyan magyar filmnek kellene készülnie, mint a Tisza moziban is most futó Anyám és más futóbolondok a családból című alkotás. Nem azért, mert annyira jó, hanem mert a szépen fényképezett történetben rengeteg, nem feltétlenül ismert színész is feltűnhet, olykor fontos kérdéseket érintve.