2025.10.14. (kedd)

A szolnoki állomás paradoxonjai

A szolnoki állomás paradoxonjai

Dátum:

Az utóbbi évek hírei okán bennem úgy él Szolnok, mint a honi vonatgyártás és a magyar vasút fellegvára. És bár párszor már megfogadtam, hogy többé nem köszörülöm a nyelvemet a MÁV-on, az iménti mondatom okán nem tudom megállni. A szolnoki állomás olykor a vasút paródiája.

Kezdjük egy ócska viccel! Honnan lehet tudni száraz időjárási viszonyok esetén, hogy Szolnokon az elmúlt egy-két napban kisebb-nagyobb mennyiségű csapadék hullott?

Aki járt már a szolnoki vasútállomás valamelyik peronján, az pontosan tudja a választ. Onnan, hogy az aluljáró lépcsői fölé tervezett, negyvenéves tetőkről, mintha szita lenne, úgy csurog a víz. Ami mondjuk nem csoda, ha hozzátesszük, hogy ezek a talán eső ellen kitalált építmények egy dolog ellen biztosan nem védenek. Az eső ellen. Ugyanis szinte minden pontjukon eresztenek, így csapadékos időjárás esetén a négy évtizedes tető szemetén átmosott víz csurog az utasok nyakába.

Van olyan nézet, miszerint negyven felett tömegközlekedni az maga a sikertelenség. Ami szerintem hülyeség, de csak ezzel tudom magyarázni, hogy érdemi döntéshozóink miért nem utaznak soha vonattal.

Emlékeznek még azokra az időkre, amikor az ország első embere sokat utazott vonattal? (Mert állítólag félt a repüléstől.) No, abban az időben még akkor is rendbe rakták az állomásokat, ha csak átsuhant ott a fontos vezető. Szerintem sokat javítana a honi közösségi közlekedés állapotán, ha a vezetőink olykor igénybe vennék a MÁV szolgálatait. Mondjuk, így érkeznének Szolnokra gyárakat, vasúti kocsi összeszerelő üzemeket avatni, vagy így közelítenék meg a parlamenti patkó széksorait.

Ez utóbbi esetben ugyanis ők is bekapcsolódhatnának a „hol áll meg a vonat Szolnokon” című paradoxon megfejtési kísérleteibe. Mert ugye, aki járt már nálunk butább, kevésbé rátermett és ügyes népeknél, az tapasztalhatta, hogy arrafelé a vonatok általában ugyanott állnak meg a peron előtt. Sőt, ezen kevésbé géniusz országokban arra is mernek vállalkozni vasúti alkalmazottak, hogy a jegyre rányomtatják, az adott kocsi a peron melyik részénél fékez majd. És eltalálják!

Ehhez képest Szolnokon mindez kiszámíthatatlan. A naponta ugyanakkor közlekedő, ugyannyi kocsiból álló intercity esetében ugyanis nagy a valószínűsége, hogy kétszer nem áll meg ugyanott a szerelvény. Nem mondom, hogy a problémát már sikerült leírnom, de azt hiszem, egy fontos alapinformációnak már a birtokában vagyok. Tudniillik a vonat megállásának egyik fontos tényezője, hogy a szerelvényt majd eleresztő, zöld tárcsát lengető vasutas – akinek a pontos szakmai megnevezését sajnos nem tudom – hol méltóztatik megáll a peronon. Ő pedig általában a forgalmi épülettől induló, a síneken átvezető kis útnál szeret állni. És úgy tűnik, az ő kényelme sokkal fontosabb, mint azé a sok utasé, aki még fizet is ezért a kalandért.

Igaz, a zöldtárcsás emberke létének értelmére még nem sikerült rájönnöm, mert hol feltűnik a vonat elején, hol nem. Pontosan úgy, mint a kerekeket kalapáccsal csilingeltetők vagy a takarítók. Ebből pedig arra következtetek, hogy ők nem mindig elengedhetetlen fogaskerekei a vasút működésének.

Avagy a veszteségek maximalizálása okán elkövetett leépítések miatt nem tudják őket pótolni, amikor továbbképzésre mennek. Mert, aki utazott már első osztályon, az biztos megtapasztalta: a vagon fele vizsgákra utazós vasutasokkal van tele. Akik úgy beszélik ki a társaságot, mint falusi vénasszonyok a titkos utakon járó plébánost. Hangosan és szemérmetlenül.

De ez már egy másik történet.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Lépcsők alján

Aki látott már a szolnoki állomás aluljáróban, a lépcső alján kétségbeesett idős embert, vagy mozgásában korlátozottat, majd végignézte a felkapaszkodás küzdelmét, annak talán eszébe jut, mennyire más a világ gyalog vagy tömegközlekedve, mint Volgából, Octaviából vagy Passatból.

Kócosabb lesz Szolnok

Györgyike, nem ebben maradtunk! Augusztus végén még azt mondtad, hogy karácsony előtt vagy legkésőbb januárban újra beülhetek a székedbe. A városból, belőlem, meg azt hiszem, sok szolnoki férfiból vittél magaddal valamit. Nem vigasztal, hogy az égiek jól fésültebbek és jobban értesültek lesznek.

Jogomban áll vs. önterápia

Mit érdemel az a bűnös - ha egyáltalán nevezhető így -, aki vasárnap délután kettőkor érzi szükségét, hogy a belvárosban flexeljen? Hogyan nevezhetjük a bolttulajdonost, akinek a riasztója hajnaltól reggelig próbálja felhívni magára a figyelmet? Nehéz az együttélés. Fel- és megoldhatatlan.

Egy lyuk feljegyzései

Nehezen születtem, de egy csütörtök reggel végül sikerült világra jönnöm. Örülök, hogy szolnoki lettem, hiszen sok testvérem tátog a közelemben. Szépen növök, növekedek, egyre több ismerősre teszek szert. Egy lyuk vagyok a város egyik utcájában.