2025.08.27. (szerda)

A Tisza nélkül

A Tisza nélkül

Dátum:

A Tisza talán megvan Szolnok nélkül, de Szolnok a folyó nélkül... Negyvenévnyi emlékek közt nem találok ilyen alacsony vízállást. Alig másfél évszázados térképeken még holtágak nélkül kanyarog a folyó. Évente a katasztrófára emlékezünk. De mit gondolunk a Tiszáról és a közös jövőnkről

A Tisza Szolnoknál lényegében egy halott folyó. Bár vannak benne halak, élnek rajta madarak, rendszeresen virágzanak a kérészek, azonban urbanisztikai, turisztikai és közlekedésföldrajzi szempontból értelmezhetetlen. Ivó- és ipari vizet láthatatlanul nyerünk belőle, a szennyünket ugyanígy beleeresztjük, de amúgy szinte észrevétlenül folyik át rajtunk. Ha arra járunk, talán ránézünk, miként hömpölyög el mellettünk. Az a Tisza, ami bő ezer éve Szolnok helyét kijelölte, ami a város életét évszázadokon át meghatározta, és amivel negyedszázada nem tudunk mit kezdeni. Persze féltjük, szeretjük, kiborulunk, ha bántják, de a jövőjéről, a közös jövőnkről – ami nem években vagy ciklusokban mérhető – alig vagy egyáltalán nem beszélünk.

Nagyjából negyvenévnyi emlékem van a Tiszáról, de nem tudok felidézni ilyen hosszú és ennyire alacsony vízállást. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer szárazlábbal megközelíthetem a belvárosi híd pilléreit. Elképzelhetetlennek tűnt, hogy a folyó szintjétől a legnagyobb alföldi emelkedőt meghaladó rézsű vezessen fel az ártérre. Olyan kövek, partoldalak bukkantak elő, amit ma élő ember még nem látott. Mindez persze borzasztó, de sokkal inkább elkeserítő, mert így a Tisza Szolnoknál a horgászáson kívül minden másra alkalmatlan. Hajózhatatlan, a vízisportok zárójelbe tehetők, az élővíz maximum toronyugróknak elérhető.

A rendszerváltás óta Magyarországon eretnek gondolat vagy kommunista felvetés vízerőművekről és duzzasztókról beszélni. Pedig talán érdemes lenne leporolni azokat az ötvenes években született ötleteket, amelyek például Szolnok alá ilyesmit javasoltak. Mert, ha szabályozni tudnánk a vízszintet a városi szakaszon, akkor talán használnánk a Tiszát a Zagyvával együtt. Nemcsak áramot lehetne termelni, meg öntözővizet kinyerni, de az egyenletes vízállásnak köszönhetően az ártér városi része a kutyafuttatáson kívül másra is alkalmas lenne. Valóban le tudnánk menni a Tiszára fürdeni, sportolni. Ha meg netán az egész folyón szabályoznák a vízszintet, akár közlekedni is lehetne rajta, és nem ragadna Szolnoknál az évente egyszer felbukkanó turistahajó.

Persze, mindez sok pénzbe kerülne, meg sokáig tartana. De Vásárhelyi meg Széchenyi sem máról holnapra vágta le a kanyarulatokat, szabályozta a folyót. Ráadásul terveik, munkájuk hasznosulását már meg sem élték. Nem maguknak, hanem a következő nemzedékeknek ötleteltek, terveztek és dolgoztak.

Nemes dolog minden évben elsiratni a majdnem elpusztított folyót. Ám nem több a szokásos magyar búsulásnál, meg a sorscsapások emlegetésénél. Egyre többen jósolják, hogy ez az évszázad a vízről, a vízért zajló küzdelemről szól majd. Ám ahelyett, hogy tennénk valamit, csak a sebeinket nyalogatjuk. A víz, ami részben a határainkon belül „termelődik”, részben a határokon túlról érkezik, gondozatlanul, feltartóztathatatlanul átcsorog rajtunk. A víz mennyiségével szemben épp oly tehetetlenek vagyunk, mint a minőségével. Ha holnap ismét cián kerülne bele, más nem maradna ránk, mint az elpusztult halak kihalászása.

A Tisza fővárosában, az alföldi vízügyek néhai fellegvárában, egykor a vízügyi „minisztériumra” aspiráló településen talán mást is tehetnénk, minthogy évente egyszer a folyó megalázására emlékezünk. Mert a Tisza megvan Szolnok nélkül, de Szolnok a Tisza nélkül…

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Ismét szegényebbek lettünk

Volt hat kedves dombormű a Boldog Sándor István - korábban Ságvári - körút "Sztálin barokk" házainak a bejáratainál. A piaccal szemben, a 6-16. számú lépcsőházak ajtói fölött. Már csak egy van. A természet károsításán felháborodunk, az örökségünk pusztításán túllépünk?

2010: Gyűjtsd a vasat…

Szombat éjszaka ellopták a biztosító kábeleket a vasúti sínek mellől Abony közelében. A bátor akció következtében akadozott a vasúti közlekedés Szolnok és a főváros között. A színesfém-tolvajok működéséhez lenne néhány megjegyzésem.

Szubjektív visszapillantó – pozitív

Biztos, hogy 2016-ban is több volt a jó, mint a rossz. Legalábbis a korábbi évekből is szívesebben emlékszünk a jóra, az ilyesmi valahogy jobban megmarad. A lassan elmúló év 10 legjobb, szolnoki dolgát tényleg nagyon szubjektíven állítottam össze. Pozitívumok 2016-ból.

Szolnoki villamosról álmodom

Álmomban csönget egy picit. Mármint azon villamosok valamelyike, amelyek szerintem pár évtized múlva Szolnok közösségi közlekedését meghatározhatnák. Mert, ha egy picit is hiszünk a gazdaság fellendülésében, akkor az autókkal és buszokkal szembeni alternatívákban is gondolkodnunk kell.