2025.08.27. (szerda)

Delizsánsz a Kossuth téren

Delizsánsz a Kossuth téren

Dátum:

A szolnoki Kossuth teret ábrázoló felvétel az előző századfordulón készülhetett. Akkor, amikor a szolnoki vasútállomáson már legalább öt vonal találkozott. És mégis, egy delizsánsz, azaz egy, a XVIII. század közepétől használt, utasok szállítására is alkalmas postakocsi áll a tér közepén.

A szolnoki Kossuth teret ábrázoló felvétel az előző századfordulón készülhetett. Akkor, amikor a szolnoki vasútállomáson már legalább öt vonal találkozott. És mégis, egy delizsánsz, azaz egy, a XVIII. század közepétől használt, utasok szállítására is alkalmas postakocsi áll a tér közepén.

A budapesti Glass & Tuscher képeslapgyárában készült anzikszhoz használt fotó, első ránézésre, legkorábban 1891-ben készülhetett, hiszen már látható rajta a Pénzügyigazgatóság, azaz a mai könyvtár épülete. Azonban, ha jobban megnézzük a kép előterét, akkor a Hotel Magyarkirály Szálloda – azaz a mai múzeum – főbejáratába mosódva egy villanypóznát fedezhetünk fel, illetve a fotón keresztbefutó légkábelek is feltűnhetnek. Mindezekből pedig arra kell következtetnünk, hogy a nagy valószínűség szerint a tér déli végéből bő ötven éve elbontott Steiner-féle ház emeletéről dolgozó fotós, csak a századforduló után készíthette, a később színezett felvételt. Erre utal a kép jobb szélén látható 68-as obeliszk körüli vaskerítés is, illetve, hogy még a kiadó is „Piacz” térként aposztrofálta, az akkor már lassan egy évtizede Kossuth Lajosról elnevezett főteret.

Mindez tényleg csak azért érdekes, mert a szerintem a Magyarkirály reklámozására készült képeslap közepén, a hotel bejáratával szemben egy kétlovas delizsánsz várakozik. Egy olyan „tömegközlekedési” és postai jármű, ami a XVIII. század közepétől terjedt el az országban, hogy meghatározott útvonalakon ilyenek kössék össze a nagyobb településeket. Azaz egy legalább másfél évszázados eszköz látható a képen, miközben a fotózás pillanatában már legalább öt vasúti vonal találkozott a szolnoki állomásnál, vashídon futottak át a vonatok a Tiszán, és a várost körülölelő töltés is rég készen volt. Tehát feltehetnénk a kérdést, hogy mit keres a XX. század elején egy ilyen közlekedési eszköz ezen a képen.

Azt hiszem, a magyarázat roppant egyszerű. Bár Szolnok vasúti csomópont volt, a város környéki települések jelentős része ugyanúgy nem volt vonattal elérhető, mint ma. Ugyanakkor az autóbuszt talán még fel sem találták, viszont ezekről a vasút nélküli településekről is be kellett valahogy jutni a megyeszékhelyre. Semmiféle bizonyítékom nincs rá, de azt állítom, hogy az ezen a képeslapon megörökített delizsánsz ilyen célt szolgált, és a környékről hozhatott utasokat és leveleket Szolnokra. Sőt, biztosak lehetünk abban is, hogy hasonló eszközök még vagy fél évszázadig, azaz a buszok és a teherautók elterjedéséig szolgáltak. Milyen jó lenne tudni, mikor ment nyugdíjba az utolsó szolnoki delizsánsz!

Miként például azt is, hogy a felvétel bal alsó sarkában, a mai múzeum földszintjén működő festékbolt bejárata fölött lévő kutya milyen összefüggésben van a tér más pontjain feltűnő, hasonlóan ebet mintázó cégérekkel. És valóban fekete volt, amint ezen a képen látható, avagy csak a negatív festője feledkezett meg a valódi színéről? Egy vagy több ilyen kutya volt a téren, és/vagy esetleg csak „vándoroltak” az üzlethelyiségek között? Legalább három, a Kossuth tér különböző pontján, nagyjából egy időben megörökített cégér kutyát tudnék képeslapokon mutatni. Miért volt a szolnoki kereskedők körében ennyire népszerű a kutya, mint cégér? Ezek számomra legalább annyira érdekes kérdések, mint az utolsó delizsánsz története.

És még valamit nem értek ezen a csak 1914. október 24-én, minden bizonnyal egy frontra induló katona által Szolnokról Bécsbe küldött képeslapon. A mai könyvtár épületének sarkánál, szinte a 68-as obeliszk csúcsánál látható nyeregtetőt. Az ott mi? Milyen legalább kétemeletes ház állt a Jókai vagy az Arany János utcában az előző századfordulón, és hova lett? Arról próbálom magamat győzködni, hogy az ott a szintén 1891-ben átadott bíróság – Törvényszék – mögött lévő megyei börtön egy részének a teteje. De nem nagyon tudom elhinni, hogy a mai Dózsa György úti épület látszódott így a Kossuth tér déli végéről, miként azt sem, hogy a börtön ennyire benyúlik abba az utcába. Ám akkor mi ez a tető? Ami elvonja az ember figyelmét olyan részletektől, mint például a Magyarkirály főbejárata fölötti, gyönyörűen megtámasztott, díszes kovácsoltvassal körbevett erkélytől.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Kapott Pali levelet?

Ahogy elnézem ezt a képeslapot, úgy tűnik, hogy az elkészült gépiparira nagyon büszkék lehettek az egykori szolnokiak, hiszen még átadása előtt képeslapon jelent meg az épület. Az én példányomat két évvel később egy reményét vesztett fiatalember adta postára.

A szép híd kiskerttel

Szolnok első vasból és betonból épült közúti Tisza-hídja az első újjáépítését követően is kedvelt képeslap téma volt. A mellékelt anzikszhoz használt fotó érdekessége, hogy a híd mellett annak a torkolathoz közelebb eső tövét is megmutatja. Ott, ahol ma a Tisza Evező Egylet csónakháza áll, egykor kiskerteket műveltek.

Emlék az elsodort hídnak?

Ha e képeslap nyomdába adásakor rá merték írni, hogy "Régi tiszahíd", akkor talán joggal feltételezhetjük: e lap az első vasból és betonból emelt szolnoki Tisza-híd átadása után jelent meg. De miért tartották akkor fontosnak, hogy képeslapra kerüljön a régi, ráadásul megrongálódott híd? Nem hinném, hogy kortörténeti dokumentumot akartak hátrahagyni. Holott sikerült.

Bevásárolóutca reklámfotója

A kirakatok és a járókelők ruhái alapján, a második világháború előtt bármelyik magyar város bevásárlóutcáján járhatnánk. Azonban ezen a képeslapként fennmaradt fotón a szolnoki Gorove utca 14-22. számú házak üzletei láthatók, köszöngetően a jobb szélen lévő Faragó könyv- és papíráruháznak.