2025.08.27. (szerda)

Egy helyi hős emléke

Egy helyi hős emléke

Dátum:

Takács Vendel mindössze 55 éves volt, amikor egy januári, hétfő reggelen a Kőtelekről Szolnokra tartó busz kormánya mögött rosszul lett. Utolsó erejével megállította a járművet, megmentve ezzel hatvan ember életét. A szolnoki buszpályaudvar 7-es kocsiállásánál emléktábla őrzi nevét.

Takács Vendel mindössze 55 éves volt, amikor egy januári, hétfő reggelen a Kőtelekről Szolnokra tartó busz kormánya mögött rosszul lett. Utolsó erejével megállította a járművet, megmentve ezzel hatvan ember életét. A szolnoki buszpályaudvar 7-es kocsiállásánál emléktábla őrzi nevét.

A szolnoki és a megyei Volánosok meg családtagjaik körében jól ismert lehet Takács Vendel (1906-1961) neve, hiszen 52 éven keresztül így hívták a cég családi és sportnapját, emléktáblája előtt pedig – egy rövid szünettől eltekintve – 1988. augusztus 20-a óta hajthatnak fejet későbbi kollégái. Miután ritkán járok a buszpályaudvaron, csak nemrég fedeztem fel a 7-es kocsiállásnál, légyenében a főépület buszparkolók felőli, földszinti oldalán a Takács Vendelre, illetve a szolgálat teljesítése közben elhunyt volános munkatársakra emlékeztető egyszerű táblákat. De ki volt Takács Vendel?

Az elérhető cikkek alapján az 51-es számú Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) – a későbbi Volán elődje – gépkocsivezetője, aki legalább harminc évet töltött a vezetőülésben, tehát az 1920-as évek közepén kellett, hogy jogosítványt szerezzen. Utolsó munkanapján Kőtelek és Szolnok között teljesített szolgálatot, azaz a Tisza-parti községből a megyeszékhelyre igyekezett mintegy hatvan utassal a háta mögött. Szolnokra azonban ő már nem érkezett meg, ugyanis a besenyszögi kereszteződés közelében rosszul lett, és a kormányra borulva elhunyt. Utolsó erejével azonban még megállította a buszt, azaz megmentett hatvan utast egy ki tudja, mekkora katasztrófától. A járművet kollégája, egy bizonyos Kátai nevezetű ember hozta be Szolnokra. Takács Vendelt két nappal később, 1961. január 18-án helyezték örök nyugalomra a tiszasülyi temetőben.

Hőstettének híre azonnal szárnyra kelt, nemcsak a megyei napilapban emlékeztek meg róla, de a Népszabadságban, sőt a Magyar Rádió egyik műsorában is. Három hónappal később az 51-es AKÖV Pálinkás Lajos gépkocsivezető által vezetett brigádja, amely az év április 4-én nyerte el a szocialista címet, felvette Takács Vendel nevét (a mellékelt képen). Újabb egy hónappal később, 1961 májusában a Miskolci Közlekedési Vállalat egyik brigádja jutott hasonló elhatározásra. Két év múlva pedig az akkor már 7-es számú Autóközlekedési Vállalatnak nevezett szolnoki cég döntött úgy, hogy Takács Vendel emlékére ifjúsági és sportnapot rendez, amelynek a saját vízitelepük és a vidámkerti sportpályák – magyarul az akkor még hivatalosan nem létező Tiszaliget – adott otthont. Az erről szóló tudósításban az is szerepelt, hogy Takács Vendel vándorkupát alapítanak a legjobban szereplő csapat elismerésére.

Az elérhető információk alapján úgy tűnik, hogy a fokozatosan céges családi rendezvénnyé alakuló Takács Vendel nap 52 évet (1963-2015) élt meg, és a Volánok összevonásával létrejött, a 7-es és a Jászkun Volán utódjának tekinthető Középkelet-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. megalakulásával – ami ma már szintén nem létezik – halt el, 2016-ban már nem rendezték meg. Szerencsére a 25 éves évfordulót még megélte a Takács Vendel Emlékverseny, aminek tiszteletére a régi buszpályaudvaron elhelyezték az erről szóló emléktáblát. Ami túlélte a régi pályaudvar lebontását és a bevásárlóközponttal egybeépített buszállomás építését is, így 2009-ben a mai helyére került. És úgy tűnik, bár Takács Vendelre 62 évvel a halála után már kevesen emlékezhetnek, azért a neve – az égi volánosok közé szerződött kollégáival együtt – nem merült a feledés homályába, hiszen olykor koszorúk kerülnek a táblák alá.

Már csak az a kérdés, hogy meddig lesz ez így. A központosított és sokszorosan átszervezett cég vajon elengedi-e egy olyan volt kollégájának, hősének az emlékét, aki élete utolsó másodperceiben is a hivatására, a szolgálatára gondolt? Kár lenne. Mert kellenek a helyi hősök.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Tanulófiú a bokorban

Egyenes háttal ül, ölében hét vaskos kötettel. Meredten néz a Tiszaliget felé. Testtartásáról a derékszög ugrik be. Ma már bizonytalan a címe, a felállításának éve, csak az biztos, hogy ifj. Szabó István alkotása. Meg, hogy a mögé ültetett bukszus lassan elnyeli a mészkő szobrot.

Czibulás-kút

A Szolnokon élőknek ma még egyértelmű, hogy kiről kapta a nevét a színház hátsó falán lévő kút. Nem vagyok azonban biztos abban, hogy a városba tévedő turisták, vagy azok, akik már nem láthatták őt színpadon, tudják, ki volt Czibulás Péter.

Tisza Antal mellszobra

Minden bizonnyal kevesen tudnák megmondani elsőre, hogy hol is áll Tisza Antal mellszobra. Azt hiszem, a szobor nem a megmintázott személy miatt, hanem az alkotó révén érdemelne több figyelmet, hiszen Petri Lajos műveit a mai napig keresik a gyűjtők.

A hídépítés záróköve

A belvárosi Tisza-híd Verseghy park felőli oldalán, a rámpa alatti átjárótól balra egy gránitszínű emléktábla található, amit nyugodtan tekinthetünk az 1959-62-es beruházás zárókövének. Még akkor is, ha a "híd épült" kifejezés ez esetben kicsit megtévesztő, bár az évszám is lehet félrevezető.