2025.08.27. (szerda)

Egy világpolgár kiállítása

Egy világpolgár kiállítása

Dátum:

A Szolnoki Galériában október 13-ig látható Hamza-kiállítást nemcsak azért érdemes megnézni, mert egészen varázslatos szín- és absztrakt formavilág jelenik meg a képeken, hanem mert egyszerűen, ötletesen és mégis informatívan sikerült megrendezni a tárlatot. És hogy jön ide a Hotel Kikelet?

Ha 1987-ban elmentem volna megnézni Hamza Dezső Ákos festőművész és Borbereki Kovács Zoltán szobrászművész kiállítását a Szolnoki Galériába, biztosan emlékeznék rá, mert Hamza képei elképesztően impulzívak. Azt hiszem, erre mondják, hogy stílusa összetéveszthetetlen, és aki egyszer is látott már Hamza képet – vagy szobrot – az utána magyarázó szöveg nélkül is felismeri az alkotásait. Szégyenkezve vallom be, hogy most először találkoztam ennek a Szolnokon gyerekeskedő világpolgárnak és művészeti ágak között cikázó zseninek a munkáival. Legalábbis kiállításon.

Mert, mint utólag összeállt bennem a kép, ez a Hamza ugyanaz a Hamza, aki rendezőként jegyzi az eredeti Egy szoknya, egy nadrág című, Latabár Kálmánnal 1943-ban forgatott filmet. És ami már magában is elég indok lenne, hogy tisztelegjünk előtte. Viszont, ha még hozzátesszük, hogy rengeteg filmes produkció mellett a Tolnay Klárival forgatott A hölgy egy kissé bogaras című film producerével és a Kabos Gyulával készült Hotel Kikelet gyártásvezetőjével van dolgunk, akkor szerintem kötelességünk megnézni, hogy mi mindenhez értett még ez az ember. Arra pedig ígéretet kell tennünk – függetlenül attól, hogy láttuk-e a fent említett filmeket, vagy voltunk-e a kiállításán -, hogy a jászberényi Hamza gyűjteményt is felkeressük hamarosan.

Már csak azért is, mert gyanítható, hogy az ottaniak, a Szolnoki Galériában a város napja alkalmából nyílt kiállítás rendezéséből oroszlánrészt vállaltak. Ami nemcsak egyszerű, ötletes és informatív, de követendő is. A kinagyított kéziratok és a keresztbe álló ceruzák, a képek közé illesztett versek – merthogy Hamza D. Ákos ezen a területen is otthonosan mozgott -, a festmények születési helyét, idejét és körülményeit magyarázó kis kartonok mind-mind azt mutatják, hogy valakik szívvel-lélekkel dolgoztak ezen a tárlaton. És még ha esetleg máshol is lehetett már ezeket a képeket látni, nincs bennem az az érzés, hogy egy levetett produkciót kaptam felmelegítve. Említsük is meg mindezért Gurzó K. Enikő kurátor, Szebenyi Nándor kiállítás-szervező és Pap István dekoratőr nevét.

Akiknek az is köszönhető, hogy a Galéria két szintjén nagyon jól csoportosítva helyezkednek el Hamza képei. Élmény körbejárni, és mondjuk a Genezist így végigélni, vagy egy-egy pillanatra Latin-Amerikába repülni, netán ugyanazt a témát többször feldolgozva látni. Nem vagyok hozzáértő, csak azt érzem, hogy beszippantott a kiállítás, ugyanis az ötven-hatvan éve készült képek formavilága és színei nagyon frissek.

Ha a sok hétköznapi vizuális katasztrófa után egy picit szeretnék megajándékozni és pihentetni a szemüket, a látványt feldolgozó agyféltekéjüket, szánjanak Hamza D. Ákos munkáira egy fél órát. Nemcsak azért, mert lesz olyan maradandó élmény, mint legtöbb filmje a harmincas-negyvenes évek fordulójáról, hanem mert jól is fogják magukat érezni.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Többgenerációs életérzés tartalommal

Nem koncert- vagy imázsfilm, és a történet sem egy dramaturgiai szálon fut. Amolyan patchwork, amiben a szkeccsek résztvevői csak a legutóbbi VOLT fesztivál Wellhello koncertjén futnak össze. Köztük a Szigligeti Színház színésznője, Molnár Nikolett is, aki az egyik sztori fontos szereplője.

Hab torta nélkül

Kerekes Vica különleges szépségére egész estés mozit építeni nemcsak bátorság, de hatalmas tévedés is. És bár a kisgyerek általában sok mindent megment, Lakos Nóra első játékfilmjén az elmúlt harminc év legjobb gyerekszereplője sem segít. A Hab olyan, mint egy tortadísz torta nélkül.

Kibillentve a komfortzónából

Ez volt az első, ami eszembe jutott a Vízkereszt első jelenetét látva, amint tizennyolc szolnoki színész elmozogta a viharba került hajót, a hajótörést, a szigetre vetődő ikerpárt. Az állam leesett. A fösvény után ismét olyasmi született a Szigligetiben, amit máshol is mutatni lehet.

Történelmi gyomrosok

Ha nem azért nézik meg Tóth Barnabás új filmjét, mert Magyarország nevezte az Oscar-díjra, akkor válasszák amiatt, hogy a rendező jegyzi az utóbbi évek két legnagyobb sikerű kisfilmjét. Nem fognak csalódni sem a történetben, sem a színészekben, sem a látványban.