2025.10.13. (hétfő)

Értem is

Értem is

Dátum:

Ha valaki úgy gondolja, a mai pedagógussztrájk a politikai oldalak valamelyike mellett vagy ellen szól, akkor nagyon nem értünk egyet. Ez a sztrájk (ismét) arra figyelmeztet, hogy a magyar közoktatás rendbetételét a rendszerváltás óta mindenki elszalasztotta. Amihez asszisztáltunk.

Egy közösség – nemzet, ország, település – legfontosabb közös vállalkozása az oktatás, a következő generációk tanítása és nevelése. Mert vitathatatlanul fontos munkát végez az ápolónő, a rendőr, a kereskedő – és mindenki, aki hozzátesz a nagy egész működtetéséhez -, ám ezt senki sem tehetné meg, ha nem lettek volna pedagógusai, akik az óvodától a szakmájuk megszerzéséig fogták a kezüket. Szerintem a modern társadalmak alapja a jól szervezett, profin működő oktatási rendszer. A demokratikus társadalmaké pedig a képességet felfedező, azt kibontakoztató és az ahhoz legmagasabb szinten igazodó és elérhető iskolák. Hiszek abban, hogy a 21. század a tudásalapú társadalmakról szól. Minként abban is, hogy az a demokrácia, amiben én szeretnék élni, a kiművelt emberfőkön, a sem élőszóban, sem világhálón keresztül nem hülyíthető, megvezethető, tanult és művelt embereken alapszik.

Oly sok minden, ami nem működhet piaci alapon, azért nem omlott még össze ebben az országban, mert vannak elképesztően elhivatott, lelkiismeretes emberek. Idesorolom az egészségügyet, ahol évtizedek óta megalázó bérekért dolgozik a többség. A tűzoltókat, a kisrendőröket, akiket kormányokon átívelően csak hitegetnek az európai bérekkel, ám egyetlen bajba jutottat sem hagytak cserben. De mondhatom a múzeumainkban, művelődési intézményeinkben, színházainkban dolgozó, sokszor arctalan, ismeretlen alapembereket, akik megalázó pénzekért teszik a dolgukat. Ezt a hozzáállást pedig évtizedek óta tudatosan használja ki mindegyik kormány és politikai erő. Mert keresse egy vidéki gimnáziumi tanár évtizedes gyakorlattal a nyolcadát annak, mint a helyi országgyűlési képviselő, a hatalmon lévők biztosak lehetnek abban, hogy a tanár nem fogja magára hagyni a gyerekeket.

Nem tudom elfogadni, hogy a magyar oktatás világszínvonalra emelésére nincs, sosincs pénz. Vagy azért nem jut, mert ez nem termelő, a költségvetésbe befizető ágazat. Aki ilyeneket mond, azoknak szerintem nincs helye sem az ország, sem egy település irányításában. Nemcsak az elmúlt évek, de szinte a második világháború utáni újjáépítést követő évtizedeink is azt mutatják, arra van pénze az országnak, amire hatalmon lévők akarják. Presztízsberuházásokra, operetthadseregekre, felduzzasztott, önmagát igazoló apparátusokra, a hatalmon lévők luxusára és a korrupcióval megfejelt állami pénzek magánosítására. Minden kormány és párt uralkodásának valamennyi évében tudnánk olyan tételeket mondani, amelyeket, ha akkor az oktatásra fordítottak volna, ma éppúgy nem lenne pedagógus sztrájk, mint lepukkant oktatási épület, wcpapír nélküli iskolai mellékhelyiség, és írni-olvasni alig tudó nyolcadikos, világáról nem tudó érettségiző és a felsőoktatást gyermekmegőrzőnek használó hallgató. De évtizedek óta elszalasztjuk a magyar oktatási rendszer rendbetételét, ami nemcsak az aktuális hatalmon lévők megbocsájthatatlan bűne, hanem mindannyiunké. Mert a szavazatainkkal, a hallgatásunkkal asszisztáltunk, asszisztálunk hozzá.

Félreértés ne essék, nem azt szeretném, hogy holnaptól emeljük duplájára, triplájára a pedagógusaink fizetését! Azt viszont igen, hogy végre politikai oldaltól és pártoktól független prioritás legyen Magyarországon a közoktatás fejlesztése. Aminek a vége az, hogy egy két évtizede tanító gimnáziumi tanár többet keres, mint az országgyűlés oktatási bizottságának elnöke, miközben ehhez a pedagógusbérhez van igazítva a kezdők és a nyugdíj előtt állók, a kisegítők pénze. És többet keres az a tanár, aki leszakadó régiókban dolgozik, de egyetlen pedagógusnak sincs 18-nál több órája, miközben a papírmunkát pedagógiai asszisztensek végzik. És igen, a gyerekeinket sem kínozzák 35-40 tanítási órával, a pedagógusok egy része nem lilagőzös kamarához tartozik, a tanárképzésbe pedig nem az jut be, aki már sehová sem kellett. Mert a legjobban fizetett állami állast megszerezni kiváltság, komoly feladat, csak a legjobbaknak adatik meg. Akik attól se tartanak, ha a munkájuk eredményességét, minőségét folyamatosan mérik, ha legalább annyit kell tanulniuk minden évben, mint a rájuk bízottaknak, hiszen csak így fejlődhetnek. Persze jókedvűen, jólétben, egész életre szóló perspektívában.

Meghülyültem? Nem éri el a kezem a bilit, pedig ideje lenne? A világ pénze nem lenne erre elég? A fenét! Én a világ legjobb helyén élek. Ebből következőleg azt akarom, hogy ez a legjobban működő hely legyen. Aminek, mint fentebb írtam, az alapja a világ legjobb oktatási rendszere. Ezt kívánni pedig nem hülyeség és álom, hanem minimum. Ezért, amikor valahol, valaki ezért felszólal, akkor értem is teszi. Például 2022. január 31-én reggel.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Egyes a tortán

Pezsgőt nem bontunk, de a tortán ott lesz az egyes. Egy évvel ezelőtt választottuk meg a jelenleg hivatalban lévő önkormányzatunkat, akikről még mindig a város hivatalos honlapja árul el a legkevesebbet. Nem hogy munkájuk objektív mérőszámai, de egy képes életrajz sem érhető el róluk.

Bontsuk a jövőt!

Bezárni, megszüntetni, lebontani mindig kellemetlenebb, mint megnyitni, megalapítani, felépíteni. Már csak azért is, mert előbbi esetekben magyarázkodni kell, az utóbbiaknál viszont ünnepelni lehet. Jut eszembe a szolnoki oktatási intézmények átszervezéséről.

Nem megy ez János!

Nem gondolom, hogy egy kormányváltás után, hipp-hopp tökéletesen fog működni a Magyar Államvasutak. Azt azonban ideje elismerni, hogy ha ezeknek a fiúknak 15 év alatt nem sikerült a MÁV állapotán javítani, akkor már nem is fog. Aki nem hiszi, legyen "bátorak", és utazzon vasúttal.

Rendhagyó emlékezés

Lehetne sokadszorra is pátosszal emlékezni március 15-ére, amit lassan 175 éve próbál kisajátítani a mindenkori hatalom. Miközben nem beszélünk arról, hogy az 1848-as hatalom hívei mit gondolhattak azokról a napokról. A felfordulásról, a fiatalokról. Pátosz helyett durva kitalációk.