2025.10.14. (kedd)

Eszement: Parkolót a rakpartra

Eszement: Parkolót a rakpartra

Dátum:

Sorra újulnak meg Szolnok iskolái, ami elvitathatatlanul fontos. Ugyanakkor minden felújítás egyben elszalasztott alkalom is, hogy az intézmények környékének közlekedését átgondoljuk, rendezzük. Még akkor is, ha a problémák csak reggel és délután, a szülő taxik mozgásakor jelentkeznek.

A Templom utca eleje – egyébként nagyon helyesen – a szolnoki oktatási hálózat egyik nagyon fontos gócpontja lett az elmúlt években. Részben amiatt, hogy a Tiszaparti immár nemcsak gimnázium, az egykori városi kollégium a sétányon iskola funkciót kapott, felépült a Mustármag óvoda, és most megújult a Szegő Gábor Általános Iskola is. Mindennek azonban van egy városi, közlekedési aspektusa is. A korábbiakhoz képest ugyanis sokszorosára nőtt azoknak a gyerekeknek a száma a környéken, akiket reggel autóval hoznak iskolába, délután pedig ugyanígy visznek haza. Aki mindennek a következményeit szeretné érzékelni, az próbáljon meg autóval a Templom úton reggel fél nyolc és nyolc között közlekedni, netán a fent nevezett intézmények közelében leparkolni. És, ha némi kontroll vizsgálatot is szeretne végezni, akkor tegye meg ugyanezeket hétköznap délelőtt, netán hétvégén bármikor.

Mondhatnánk, hogy nem világ- vagy várost rengető problémáról van szó, hiszen az olykor kaotikus állapotok reggel és este, maximum egy-egy órában érintik a szülőket, tanárokat, na és mindazokat, akiknek egyébként nem lenne dolguk ezekkel az intézményekkel, csak éppen arra közlekednek. Meg hozzátehetnénk olyasmit is, hogy nem egyedi jelenségről van szó, hiszen például – személyes tapasztalataim szerint – a Fiumei iskola környékén sem könnyű ezekben az órákban autóval mozogni. Aminek alapvetően az az oka, hogy amikor ezeket az oktatási intézményeket a város szövetében elhelyezték – egyetlen olyan iskolánk sincs ma már, amelyik három évtizednél rövidebb ideje működne jelenlegi helyén – nem ilyenek voltak a gépkocsi használati és közlekedési szokások. Fejlődött a város, változtak az emberek.

Lehetne persze azzal jönni, hogy nem kell autóval iskolába hordani a gyerekeket, meg bezzeg a mi időnkben… Szerintem mindkét megközelítés hülyeség. Egyrészt mindenki maga dönti el, hogy az autóját mire használja. Másrészt, akinek van gyereke, az tudja, hogy bizonyos életkorig – vagy amíg a csemete engedi – megnyugtatóbb, ha a szülő taxizik. Bevallom, van olyan időjárási körülmény, amikor nekem még a középiskolásokon is megesik a szívem. Harmadrészt nem szabad elfelejteni, hogy egyre több gyerek lakik olyan távolságban az iskolájától, ahonnan autóval egyszerűbb és gyorsabb is eljutni az intézményekig, mint gyalog, busszal vagy bringával. Ahogy a mi időnkben leginkább suliba jártunk. Szóval el kell fogadni, hogy megváltoztak a körülmények és az igények. A lakóit kiszolgáló várostól pedig akár az is elvárható, hogy minderre reagáljon.

A Templom utcai intézmények esetében például azzal, hogy megpróbálja megoldani a normális érkezést, parkolást, ki- és beszállást a környéken. Például azért, mert néha tényleg kaotikus és balesetveszélyes, ami reggelente itt megy. Szerintem sokak napja indul rosszul emiatt.

Én csak segíteni szeretnék egy újabb – elsőre talán – eszement ötlettel.

Mi lenne, ha megtiltanánk mindenféle megállást és parkolást a Szegő iskola mindkét oldalán, illetve a vízirendőrség és a főiskolai kollégium között? Ne öljenek meg azonnal! Nálam ugyanis létezik a valamit, valamiért elv. Én bizony a tízemeletes előtt lévő utcát egyirányúvá tenném, és a gyerekekkel érkező autókat a rakpartra terelném. Persze csak azt követően, hogy nagyjából a vízirendőrség és a gyaloghíd közé eső részt leaszfaltozták. Még mindig ne ítélkezzenek elhamarkodottan a szellemi képességeimről! Részben azért, mert az így létrejövő parkoló kijárata a református templom melletti, ugyancsak egyirányúvá tett utcán keresztül zajlana.

És mert az ellenérvekkel is tudok vitatkozni.

A rakpart jelenleg egy zöld terület, így környezetvédelemre hivatkozva nem szabadna leaszfaltozni. Nem hinném, hogy annak a kitaposott kutyafuttató fűnek különösebb természetvédelmi értéke lenne. Nem érne bennünket kár, ha ott egy nagy aszfaltplacc – vagy díszkő esetleg napenergia termelő burkolat, stb. (lehet választani) – jönne létre. Árvíz idején sem. Ugyanis, ha rendesen építik meg a rakpartot, jön-megy a víz – mint Szegeden vagy Pesten – és félnap takarítás után használható a terület.

Ki lenne az a hülye, aki olyan messze tenné le az autóját, és onnan gyalogolna a gyerekkel? Hát az, aki jelenleg a Madách utca közepéről rohan a Tiszapartiig vagy a Mustármagig. Vagy, akit egy héten háromszor megütött a guta, mert nem tudott rendesen megállni vagy elindulni a szűk Szigony vagy Ellmann Elvira utcán, netán még meg is húzták a kocsiját. Nem hinném, hogy a srácokkal kézen fogva megtett öt nyugodt perc a rakparttól bármelyik intézményig – némelyiknek szinte a kapujában lehetne megállni – nem tenne jót a szülők-gyerek kapcsolatoknak. Főleg, hogy sok szülő nyugodtabb lenne parkolás dili nélkül.

És mi lenne azzal a placcal reggel nyolc után, meg hétvégén? Kész pénzkidobás csak a szülő taxik miatt egy ekkora területet leburkolni, a vízelvezetést megoldani, világítani, táblákkal felszerelni. Már, ha nem váltanánk ki vele a drágán megszépült Tiszai hajósok terén lévő kocsihelyeket, vagy kiszolgálná azokat is, akik ennél beljebb nem akarnak menni a városba. Netán a nagyrendezvényeink idején lenne elég kulturált parkolóhely a városban, és augusztus 20-án nem lógnának autók még a Szomorú Krisztus baldachinján is. De segítene a május elsejéken, a Tiszavirág Fesztiválokon, a Gulyásfesztiválon és hosszan sorolhatnám. Arról nem is beszélve, hogy olcsóbb, mint egy mélygarázs.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Nem történt semmi

Mármint azt követően, hogy Szolnok belvárosában, a Madách utca 21-23. szám előtt egy téglával megrakott kamion alatt beszakadt az úttest. A város olyan pontján, ahová elvileg 3,5 tonnánál nehezebb autóval nem lehetne behajtani. Nincs felelős, nincs ügy, a kár elhárítása meg a közösből megy.

TVSZ (3.): Napi 20 órában kiszolgálnak

Nagyot változott a világ azóta, hogy Víg Kálmán 1921-ben elindította az első autóbuszjáratot Szolnokon. Meg tudják tippelni, hogy ma hány vonalon, mennyi járművel szolgálják ki a közel hetvenötezres város közösségi közlekedési igényeit? Tanultam Valamit Szolnokról.

Lebontják a Nemzeti mozit?

Több helyről is azt hallottam, hogy a Szapáry utcai Nemzeti Nagyszálló tulajdonosa le kívánja bontani a Sütő utcára átnyúló egykori bál- majd mozitermet, hogy társasházat építsen a helyére. A pillanatnyi, személyes előny nemcsak Szolnoknak, de a környéknek is rosszat tenne. Újabb Dami?

Miért hagyjuk?

Elkeserítő, ahogy a Tisza mederpartjából napról napra többet lehet látni, miközben néhány hete még a füves területig ért a víz. A Zagyváról nem is beszélve, ami lassan állóvízzé vagy pocsolyává változik. Ha így haladunk, a "vizek városából" a kiszáradt medrek városa leszünk. De miért?