2025.10.14. (kedd)

Ez a hajó (9.): Bringaváros

Ez a hajó (9.): Bringaváros

Dátum:

Elvitathatatlan, hogy az elmúlt négy és fél évben épültek új kerékpárutak Szolnokon, ugyanakkor néhány szakasz hiánya továbbra is fájó, és nem sikerült megoldani az egyirányú utcákban a szembe bringázás legalizálását sem. A kerékpártárolók terén sem nagyon zárkózunk fel Európához.

Ismerjük el, hogy 2019 óta fejlődött Szolnok kerékpárút-hálózata. Ennek leglátványosabb eleme a Dr. Sebestény Gyula körút folytatásaként, a Millér irányába elkészült szakasz. Itt egy 3 kilométeres részt 2020 nyarán adtak át, ami mintegy 740 millió forintba került, és lényegében a Városmajor úti körforgalomtól bővíti tovább városi hálózatot. Ezt a fejlesztést akkor tudjuk igazán értékelni, ha hozzátesszük, hogy 2023-ban elkészült a Millér és az M4-es között, a gát tetején futó, nagyjából 1-1,5 kilométeres kerékpárút is, aminek köszönhetően Nagykörű felé már vesekő-eltávolítás nélkül lehet tekerni.

Ugyancsak fontos lépés volt a Szolnok déli vége illetve a Tószeg közötti kerékpárút kiépítése, még ha ez nem is teljesen városi projekt volt, de legalább a Tisza jobb partján lévő szomszédunk is normálisan megközelíthető bringával. Sajnos ugyanez nem mondható el Abony és Zagyvarékas esetében, sőt talán nem túlzás azt sem állítani, hogy a vasútállomáson túli területek kifejezetten elhanyagoltak ebből a szempontból. A legjobban talán a Széchenyi városrész illetve a Thököly út és a Nagysándor József út közötti, ma már külterületi, pár éve még városi szakasz hiányzik, ahol ráadásul komoly beruházások zajlanak, és alig lehet arra úgy közlekedni, hogy ne tekerne valaki a romos 32-es út mentén. Ha van szakasz, aminek prioritást kellene élveznie, akkor ez az.

A leghosszabb, e ciklusban épített, tisztán városi kerékpárút a Temető utcában készült el 2023 elején, és a vasúti átjárótól a megyei kórházig vezet. Korábban elemeztem már ennek a szakasznak a hibáit, de el kell ismerni: a bajok ellenére is fontos a léte. Az viszont nagy kár, hogy tulajdonképpen csak a József Attila útnál – illetve a MÁV strand felé, szintén ebben a ciklusban épült rövid szakaszon – kapcsolódik a városi hálózathoz. A Tisza-gáton futó bringaúthoz egyáltalán nem kapcsolódik, holott a kis túlzással párhuzamos utak közötti átkötők viszonylag egyszerűen kiépíthetők lennének az egykori papírgyár két végénél, illetve a RepTár utcájában. Ennél kicsit drágább, de sokáig nem halogatható beruházás lesz a kórház és a néhai Mezőgép közötti szakasz megépítése, aminek a vége majd rácsatlakozhat a gáton lévő útra, így a Tisza másik oldalára és Tószeg felé is tovább lehet haladni.

Szandaszőlősön ebben a ciklusban kevés fejlesztés történt, bár tény, hogy kerékpárút tekintetében az egyik legjobban lefedett városrész. Sokan nevettek a Vörösmező-Karinthy-Kocsoros-Gátőr utcák találkozásánál történt fejlesztésen, holott az egy alapvetően balesetmegelőzési és az autós forgalmat gyorsító beruházás. Azon lehet vitatkozni, hogy a Kocsorosról érkezőknek mennyire praktikus használni a Gátőr utca torkolatával szembeni kurflit, miként biztosan sokakat bosszanthat a Karinthy elejének elkerítése is. Ezzel a néhány milliós fejlesztéssel azonban az igazi probléma, hogy az egész kereszteződést jó lenne mielőbb teljesen átépíteni, mert a szandai dugók egyik okozója. Persze, ha abból indulunk ki, hogy mikorra lesz szandai elkerülő, így mikor kerülhet napirendre ez a kereszteződés, akkor az apró lépéseknek is érdemes örülni.

Mielőtt a négy és fél évvel ezelőtt, az akkori új közgyűlésnek megfogalmazott kívánságomat újra elővenném, érdemes még megjegyezni, hogy kerékpárutakat sokkal jobban tudunk építeni, mint azokat karbantartani, rendeltetésszerűen használni, és hozzájuk kapcsolódó infrastruktúrát létrehozni. Ez utóbbi tekintetében a legnagyobb fejlesztést a MÁV hajtotta végre 2022-ben, amikor 80 férőhelyes, fedett, kivilágított kerékpártárolót hozott létre az állomás Liget utcai végénél. Azzal az apró szépséghibával, hogy szabályosan bringával nem lehet megközelíteni a tárolót. Talán ugyancsak eredményként könyvelhetjük el, hogy kerékgyilkos bringatárolók már nem épülnek Szolnokon, de sajnos olyan modern, zárható, fedett tárolók sem, amelyek már nemcsak Nyugat-Európában, de Debrecenben is megjelentek. Az útfenntartás pedig az elmúlt négy és fél évben is olykor siralmas volt, elég csak a Nagysándor József utcai szakaszra gondolni.

Négy és fél évvel ezelőtt a következő felvetésem volt:

„Ugyancsak sokszor írtam már a városi kerékpározásról, amiben meglehetősen érintett vagyok. Így itt és most csak azt szeretném kérdezni: Szolnokon mikor lehet végre szabályosan kerékpározni az egyirányú utcákban? Már most is bringázunk, de néhány kiegészítő tábla és felfestés – tehát nem nagy összeg – legálissá és biztonságosabbá tenné, amikor szemben megyünk a forgalommal.”

http://www.blogszolnok.hu/naplom_a_kozmeghallgatas_ele

Naiv módon azt gondoltam, hogy ez biztosan megvalósul majd. Mert meddig tartana néhány belvárosi utcában a szükséges táblákat kihelyezni, esetleg sárga csíkokat felfesteni, ezáltal pedig a meglévő gyakorlatot legalizálni, biztonságossá tenni, sőt a városi kerékpárút-hálózatot statisztikailag látványosan bővíteni. Tudom én, hogy ehhez tervek, engedélyek, meg leginkább akarat kell, és nincs akkora üzlet, mint betonozni, térkövezni, dömperezni, de tényleg azt hittem, ezen nem múlhat egy kis siker. Ám ez a hajó is elment, és maradt a feladat.

Sőt, kiegészült. Merthogy az elmúlt négy és fél év egyik legnagyobb változása az elektromos rollerek megjelenése és városi elterjedése. Helyzetük pedig országosan és helyben is rendezetlen, vagyis csak addig jutottunk el, hogy a bérbeadó cégnek jó (hogy esetleg másoknak is, azt ne feszegessük). Szóval a következő ciklusban nemcsak az egyirányú utcákban szemből bringázás kérdését kellene rendezni, hanem a rollerek kerékpárúton történő használatát, kulturált tárolását és parkolását. És az sem ártana, ha a város valahogy rá tudná venni a közterületeseit vagy az itt működő rendőrséget, hogy a segédmotorosokkal is próbálják megértetni, mire is jó és nem jó egy bringaút. Nyeregbe!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Sétányoló

A Szolnoki Művésztelep és a Zagyva közé épített sétány akkor is a város része lesz, amikor többségünkre már emlékezni sem fognak. Éppen ezért erről az építményről a vártoronytól, a benne lévő kiállítástól és kávézótól valamint a Damjanich-szobor előtti tértől függetlenül is érdemes beszélni.

Szemben a forgalommal

Amióta a kerékpárosok a forgalommal szemben is hajthatnak az egyirányú utcákban, az ilyen helyeken is óvatosan lépek le a járdáról. És mindig meglep, ha autó jön a nem várt irányból. Mint például az Aradi vagy a Károly Róbert utcák elején. Aztán egy perc bosszankodás után megértő vagyok.

Megosztó tér

Van némi hasonlóság az egykori Damjanich uszoda és a mai Kossuth tér között. Egyikről se lehet úgy beszélni - és írni -, hogy ne derüljön ki: múltjuk és jelenük megosztja a szolnokiakat. A Kossuth tér esetében sokszor nem értem az elutasítást. Vegyük sorra az érveket!

Zárványlakótelepeink

Szolnok négy mini lakótelepéről lesz szó. A Nagyvárosnak nevezett városrészünkben a Bányai Kornél, a Balog Ádám, a Mindszenty József - korábban Kulich Gyula - és a Tanács utcákban található összesen 17 tömbről. Bő fél évszázada születtek, amikor egy régi életmód is eltűnőben volt.