2025.08.27. (szerda)

Főiskolai pillangó

Főiskolai pillangó

Dátum:

A következő tanévre mindössze negyven államilag finanszírozott helyet kap a Szolnoki Főiskola, ezzel az intézményi keretszámok legnagyobb vesztesének számít az itteni felsőoktatási intézmény. A főiskola vegetálása vagy halála az egész városra negatív hatással lesz.

A Tiszavirág-híd tavaly januári megnyitását követően érezhetően csökkent a Jászkun Volán által értékesített szolnoki diákbérletek a száma. Minden bizonnyal azért, mert a Tiszaliget végébe felépített campus gyalogszerrel is megközelíthetővé vált, így a főiskolások megspórolhatták a bérletek árát. Mivel azonban kevesebb bérletet vesznek, a helyi Volán is kevesebb állami támogatást hívhat le a kedvezményes havi jegyek után, így lényegében a városi tömegközlekedésre jut kevesebb pénz.

Ezzel csak annyit akarok érzékeltetni, hogy a szolnoki főiskolások viselkedésében beálló bármilyen apró változás olyan, mint a híres pillangó effektus lepkéjének szárnycsapása valahol az óceán közepén. Egyetlen mozdulatból is hatalmas vihar kerekedhet.

Az államilag finanszírozott felsőoktatási helyek számának drasztikus csökkentése Szolnok esetében komoly következményekkel fog járni.

Nem ringatnám ugyanis magunkat abban a tévhitben, hogy az egyesek által már így is túlméretezettnek mondott új campus épületét majd fizetős hallgatókkal sikerül megtölteni. Ehhez ugyanis olyan különleges, mára már bevezetett szakokra lenne szükség, amelyekre máshol nehéz bekerülni, illetve az elmúlt évtizedekben olyan értékű diplomáknak kellett volna Szolnokon születniük, amelyekbe megéri befektetni. Netán, olyan híres diákéletnek, avagy a hallgatókat a tenyerükön hordozó szolgáltató hálózatnak kellene működnie a városban, amelyek önmagukban is vonzzák az oktatásukért fizetni hajlandókat.

Tehát az államilag finanszírozott helyek csökkenésével párhuzamosan zsugorodni fog a hallgatói létszám, amivel nemcsak az a probléma, hogy ezáltal Szolnok veszít kulturális és oktatási szerepköréből. Sokkal inkább az, hogy az egyik legjelentősebb munkáltatója alól kihúzzák a szőnyeget. Ráadásul egy olyan munkáltató alól, akinek nemcsak rengeteg beszállítója van – kisebb, nagyobb vállalkozások révén -, de akiből áttételesen nagyon sokan élnek. A szolnoki szórakozóhelyek, éttermek, élelmiszer- és más boltok, vagy éppen a lakásukat kiadók. Azok, akik komoly piacvesztéssel és forgalomcsökkenéssel számolhatnak, így majd kevesebb adót fognak befizetni a város kasszájába. Abba a kasszába, amin már így is lassan több a lyuk, mint a folt.

Azon nincs mit vitatkozni, hogy az állam a jelenlegi számban képtelen finanszírozni a diplomások képzését. Abban is egyetérthetünk, hogy bizonyos szakmákban indokolatlan túlképzés van. Viszont hiba lenne, ha annyival intéznénk el a várható szolnoki problémákat, hogy Pesten, az oktatási tárcánál és a parlamentben toltak ki velünk.

Ha esernyő van nálunk, de nem nyitjuk ki esőben, akkor ne csodálkozzunk, hogy bőrig ázunk!

A Szolnoki Főiskola kezdődő kivéreztetése a szolnoki lobbierő nullára íródásával egyenlő. Akkor, amikor az országgyűlési képviselők közel 10%-a valamilyen módon kötődik Szolnokhoz. Akkor, amikor azzal indokolták a polgármesteri és az országgyűlési képviselőség összeegyeztethetőségét, hogy így könnyebben lehet a döntéshozók közelében lobbizni a városért. Akkor, amikor az ország legbefolyásosabb háttéremberei szolnoki illetékességűek. Akkor, amikor minden munkahely és adóbevétel sokszorosan számítana.

Ilyen komoly csatát régen veszítettünk.

Következményei pedig ma még beláthatatlanok. És sajnos nem azért, mert a pillangó szárnyának rezdüléséből nem mindig lesz vihar.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Villogni jó?

A világ első közlekedési jelzőlámpáját 1868-ban helyezték üzembe. Magyarországon 1926-ban kezdett működni az első. Hogy Szolnokra mikor telepítettek először ilyet, nem tudom, szerintem legalább negyven éve. De hogy a működtetésük a mai napig gondot okoz, az biztos.

Öt évünk elszelelt

Attól nem fog megnyílni, hogy beszélünk róla. Ám ha nem beszélünk, akkor meg azt üzenjük, már nem is érdekel a sorsa, vagy velünk mindent meg lehet csinálni. Szavakat már nehéz találni, de kihagyhatatlan, hogy megemlékezzünk a Tiszaligeti strand öt évvel ezelőtti bezárásáról.

Bevezetés az útépítés világába

Tényleg örülök, hogy Szolnokról Besenyszögre végre városi autóval is el lehet jutni. Azt is támogatom, hogy a város fel fog lépni a trehány útfelújítások ellen. Közben azért szeretném egyszer megérteni, hogy a magyar utak miért mennek tönkre ennyire gyorsan. Valakik az iskola mellé jártak?

A beszakadt úttest margójára

Szolnok belvárosában, a Madách utca közepén, szeptember 14-én délután egy soktonnás, építőanyagot szállító kamion alatt beszakadt az úttest. Az inkább felelőtlen károkozásnak nevezhető baleset ismét kérdéseket vet fel. Ki a felelős azért, hogy ez megtörténhetett? És ki fizeti a károkat?