2025.10.14. (kedd)

Gondold át! Kínos Kern

Gondold át! Kínos Kern

Dátum:

A Tisza mozi B termébe pótszékeket is tenni kellett szombaton, sőt, voltak, akik nem is fértek be, mert annyian akarták megnézni Kern András Gondolj rám - szerintem kellene egy felkiáltójel a cím végére - című filmjét. Nem vagyunk egyformák. Nem bántam meg, hogy megnéztem, de csalódtam.

Kern András az ország egyik legfontosabb színésze. Ezt a múlt héten onnan lehetett tudni, hogy szinte valamennyi országos hetilapot és nagy online hírportált sikerült rávenni egy-egy vele készült interjúra, természetesen megfelelő fotókkal. Ennek következtében nem akadhatott olyan olvasó magyar – avagy a célcsoport -, akik ne botlottak volna bele abba a fontos információba, hogy Kern András új filmje éppen csütörtöktől látható a mozikban. A szerkesztőket az sem zavarta, hogy a művész szinte mindenhol ugyanazt mondta el, ugyanazokat a poénokat sütötte el, azaz a keresztolvasóknak nevezett betűfalók igencsak elmélyíthették a tudásukat.

Így tehát már előre lehetett tudni, hogy Kern új filmje – 18 évvel a Sztracsatella után – Vámos Miklós novellája alapján készült, zenéjét Presser Gábor szerezte, a kamera mögött pedig Ragályi Elemér ült. Világos volt, hogy a történet középpontjában egy remek orvos áll, akiről kiderül, rákos. Mivel nem szeretné, hogy a hamarosan bekövetkező halála fájjon a szeretteinek, úgy dönt, mindenkivel megutáltatja magát. Aztán persze a végére csoda történik, de nem minden úgy sül el, ahogy a főszereplő tervezte.

Az sztori és Kern miatt akár egy jó film is születhetett volna. Persze már a remek sajtókampány alapján észre kellett volna vennem, hogy nem véletlenül esik kevés szó a többi színészről. A Gondolj rám ugyanis Kern András one man show-ja. De nem a színész Kern Andrásé, hanem a civil Kern Andrásé, aki hétköznapi énjét vitte vászonra. Ami nem a színészi nagyságát, szakmai brillírozását mutatja, hanem a közönség szánalmas becsapását. Az álszent, hazug, önimádó, megkeseredett, megújulni képtelen Kern András bolyong a filmvásznon, és mivel nincs vizuális történetmesélés, hangalámondással próbálja elmondani mindazt, amit játékkal és képpel kellene egy tisztességes filmben. Szánalmas!

Egy pillanatra se tudja elhitetni, hogy az általa megformált – orvosnak titulált Miklós – egy szeretetreméltó ember. Nem, a betegsége kiderülése előtt is egy félredugó, saját anyját leszaró, a feleségével és a gyerekével férfi sovinisztán viselkedő, beképzelt paraszt. Aki attól élvez el, hogy milyen nagyszerűen tud a kórház folyosóján parádézni és a medikát szívatni. Amit pedig a betegsége kiderülése után, önmaga megutáltatása címén művel, bicskanyitogató. Filmen, mesében és a valóságban is. Az addig absztinens figura hirtelen mérhetetlenül tud vedelni, és persze magyar virtusként részegen vezetni. A megkérdőjelezhetetlen szakmai jellem felnyitva hagy egy beteget a műtőben. Igen, egy embert, akit rábíztak.

Nem ragozom, úgy kínos az egész, ahogy van. Egy kidolgozott jelenet, egy felépített karakter nincs benne. Csak Kern András, aki Kern Andrást játssza, azt a Kern Andrást, akire Kern Andráson kívül senki nem kíváncsi. Főleg nem az általa is szívesen cseszegetett kormánytól kapott közpénzen. Mert ugye csalogassanak is be bármennyi nézőt a mozikba – ez a film egyetlen érdeme – azért párszáz millió állami forint elfüstölt színész-rendező. Ami akár arra is elegendő lett volna, hogy az egyébként remek történetből, a kiváló mellékszálakból – a medika, a beteg édesanya, az apa-lány kapcsolat, a bankos vonal – egy keserédes, melankolikus, Lövölde tér hangulatú film szülessen. Amiben a színészek nem fényvisszaverő kellékek, sőt, amiben a zenének azon kívül is van értelme, hogy egy öntelt pasas megpróbálja bebizonyítani, milyen menő fószer.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Ismerősök négy tükörben

A legnagyobb magyar prózaíró is csak emberből volt, ahogy az első felesége és a később másodikká lett "szeretője" is. A Szín-Mű-Hely Tercettje nem is a nagy íróról, hanem a 46 évesen elcsábult férjről és a két nőről szól. Négy tükörrel, amelyekben talán nem véletlenül látja a néző is önmagát.

Egy anya vagy egy család

Kifejezőbb vagy egyedibb címet is választhattak volna az elsőfilmes Szilágyi Zsófia mozijának. Amit vágni is lehetett volna kicsit bátrabban. Az Egy nap jól indult a nemzetközi fesztiválokon és a hazai mozikban is. Ezért érthetetlen, hogy lényegében lekerült a filmszínházak műsoráról.

Kikérem magamnak

Makk Károly új filmjéért legalább kétszer fizettem. Egyszer, amikor a közös kasszából támogatták az elkészítését, másodszor pedig, amikor vettem rá két jegyet a Tisza Mozi pénztárában. Azon az estén ketten láttuk az Így, ahogy vagytok című új magyar filmet. Azok sem vesztettek semmit, akik nem csatlakoztak hozzánk.

Develed

Nincs karácsony romantikus mozi nélkül. Az utóbbi években pedig már nemcsak amerikai, de hazai "évzáró" filmeket is nézhetünk. És még az is előfordul, hogy nemcsak szirupot, hanem értelmes gondolatokat, üzeneteket is kaphatunk egy közönségfilmtől. Orosz Dénes Seveled-je például ilyen.