2025.08.27. (szerda)

Három évtizede ötven éve

Három évtizede ötven éve

Dátum:

A szolnoki repülés története mellett a város múltjáról is sok érdekességet elmesél a három évtizeddel ezelőtt megjelent Ötven év a Tisza fölött című kiadvány. Az antikváriumban talált könyvnek köszönhetően például megtudtam, hány nézője volt az 1974-es szolnoki Ejtőernyős világbajnokságnak.

A Király Sándor által írt, 1986-ban megjelent könyv annak apropóján született, hogy 1935. július 20-án emelkedett a levegőbe, és mintegy 100-150 métert meg is tett a Szandai rét fölött Szolnok első vitorlázórepülője. A visszaemlékezéseket, forrásértékű dokumentumokat, rengeteg adatot és meglepően sok fényképet felvonultató kiadvány a fél évszázados esemény okán tekint vissza a szolnoki sportrepülés ötven évére. Ami nemcsak a vitorlázás, az ejtőernyőzés, netán a hőlégballonos- vagy a sárkányrepülés szerelmeseinek tartogatott és tartogat ma is kuriózumokat, de természetesen helytörténeti szempontból is kincsesbányának tekinthető. Például nem véletlenül ajánlja Lovas István emlékének a dolgozatát a szerző. A ma már utcanévvé szelídült fiatalember volt ugyanis a szolnoki repülés egyik igazi úttörője, aki az első levegőbe emelkedés után nem sokkal, ugyanott, ugyanazzal a géppel csapódott földbe és hunyt el.

Mindezek mellett kiderül a könyvből például az is, hogy miközben a harmincas években néhány lelkes megszállott az első szolnoki repülők megépítésén fáradozott, a helyi tűzoltóság a városháza udvarán székelt. Vagy, hogy a második világháborúban a várost védő légvédelmi ágyúk egy része a Rabkertben, azaz a mai Kertvárosban volt elhelyezve. Miként az is, hogy a világháború végére lényegében megsemmisült mindaz, amit a lelkes amatőrök egy évtized alatt saját pénzből és rengeteg társadalmi munkával összeraktak, hogy Szolnokon is repülni lehessen. A repülőtérként szolgáló Szandai rétet bombatölcsérek és lövészárkok szabdalták, a megmaradt eszközöket pedig a Holt-Tiszába lökték.

Számomra legalább annyira érdekes, hogy az első szolnoki ejtőernyős ugrást 1952-ben hajtották végre, minthogy a háború utáni első hangárt a Hármashatárhegyről kaptuk, és még közel két évtizedig szolgált nálunk. Miként az is, hogy talán a világháborús károkból tanulva, az 1956-os felkelés hírére, a helyi repülőklub tagjai azonnal őrséget szerveztek a szandai hangárnál, így a forradalmat és az újbóli szovjet bevonulást lényegében sértetlenül úszták meg a gépek és az eszközök. Ám ennél is érdekesebb, sőt igazi kuriózum, hogy a nehéz anyagi helyzetben lévő egyesületet 1957-ben lényegében vállalkozói tevékenységre kényszerítették, aminek köszönhetően nemcsak javító műhelyt működtettek, de például a város modellboltja is az övék volt. És nyereségesen működött.

Ami, ha jól értem, alapvetően összefüggött azzal, hogy az ártéren lévő, ezért rendszeresen elöntött facsarnok kiváltására megkezdődhetett a lábakon álló, modern hangár építése. Sosem tudtam, hogy a hároméves előkészítő munka után, részben saját tőkéből, részben az országos szövetség kölcsönéből felépített 1400 négyzetméteres hangárt 1968-ban adták át. A kilenc méteres lábakon álló épület negyedszázadon át – a Szent István híd és az új gát megépítéséig – óvta az eszközöket a szinte évente érkező árvíztől, és szolgálja még ma is – immár 47 esztendeje – a helyi sportrepülést.

A helyi emlékezetben élénken él az 1974-es szolnoki Ejtőernyős világbajnokság, amit segíthet, hogy talán ez volt az első olyan helyi esemény, amelyet komoly marketing tevékenység kísért. Gondoljunk csak a ma is felbukkanó emléktárgyakra, jelvényekre, képeslapokra! Persze az élénk emlékezetnek a hatalmas nézőszám is az oka lehetett. Király Sándor könyvéből ugyanis kiderül, hogy az 1974. július 28-ai eseményen 110 ezer néző vett részt. Ez a korabeli Szolnok lakosságának másfélszerese, de egy mai, jobb Sziget napot is meghaladó szám.

Az Ötven év a Tisza fölött című könyvnek van még egy helytörténetileg fontos érdekessége. A Szolnok Megyei Lapkiadó Vállalat által megjelentetett könyvet Tiszai Lajos szerkesztette, a Szolnoki Nyomda Vállalat nyomta – a Városmajor úti üzemben -, a szükséges papírt pedig a Szolnoki Papírgyár biztosította. Ma már nemcsak Tiszai Lajos nincs közöttünk, de egyik cég sem létezik. Lehet, hogy ezért nem születnek hasonló, helytörténetileg is fontos kiadványok az utóbbi évtizedekben?

(A fotók a könyvből származnak)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Képcsarnok: Esernyők a Maláta tér fölött

A Tiszai hajósok tere, a Sóház utca és a Tisza park környékén is alaposan megváltozott a forgalmi rend. Fesztiválozók, rég nem látott ismerősök, összeszokott baráti társaságok, kisebb-nagyobb családok vették birtokba a XI. Tiszavirág Fesztivál helyszíneit. Aminek a díszleteit is érdemes szemügyre venni.

Szellemi csoki szökőkút

Nem kedvelem azt a netes fogást, amikor azzal akarnak kattintásra bírni, hogy ha valamiből csak egyet akarok vagy tudok elolvasni, megnézni, akkor pont az legyen, ami elém tolakszik. Az Eső csokoládé tematikájú őszi száma kapcsán azonban többször is élnem kell ezzel a fordulattal.

Fényes beszéd

A király háborús beszéde alatt vágni lehetett a csendet a Szigligeti Színház nézőterén, mert hiába bő tíz éves David Seidler drámája, ami lassan kilencven éve játszódik, a történelem tudja ismételni önmagát. Szerencsére nem a szolnoki rendezésben, a színpadképben és a színészi játékban.

Engedjenek a mozdonyfüstnek

Amennyiben szórakoztató és tartalmas hétvégi családi programra vágynak, olyanra, ahol korosztálytól függetlenül, mindenki jól érezheti magát, akkor ne hagyják ki az Aba-Novák Kulturális Központ vasúti kiállítását. A házban és a téren, a hosszú hétvégén, mindenkit megcsaphat a mozdony füstje.