2025.10.14. (kedd)

Hétből öt eltűnt szolnoki részlet

Hétből öt eltűnt szolnoki részlet

Dátum:

Weinstock Ernő - szerintem - nagyjából nyolcvan évvel ezelőtt készítette Szolnokon ezt a hét fotót, amikből aztán önálló és mozaikképeslapok is lettek. A második világháború harmadik-negyedik évében. A nyolc képből kettőt tudott volna pár évvel később újra elkészíteni az akkor már Nagyváradi Ernő.

Weinstock Ernő – szerintem – nagyjából nyolcvan évvel ezelőtt készítette Szolnokon ezt a hét fotót, amikből aztán önálló és mozaikképeslapok is lettek. A második világháború harmadik-negyedik évében. A nyolc képből kettőt tudott volna pár évvel később újra elkészíteni az akkor már Nagyváradi Ernő.

A magam részéről azt feltételezem, hogy Weinstock Ernő (1893-1985) igényes iparos volt, és nem kínált partnereinek olyan képeslapokat, amelyeken nemhogy régi, de akár egy-két éves felvételei lettek volna. Ezért gondolom, hogy ez a hét fotóból összeállított mozaikképeslap 1942-ben készülhetett, hiszen akkor már biztosan állt a lap bal felső sarkába helyezett Gróf Szapáry Gyula szobor. A Weinstock-féle képeslapon ránk maradt szolnoki köztéri alkotások közül volt a legfiatalabb, és idején a megyeháza hátsó bejáratának középvonalában, talán az evangélikus templomunk tornyával is egyvonalban állt. Tehát nem ott, ahol az elpusztulása után 71 évvel az utódját – nem pontos másolatát – felállították. A második világháború után vezetéknevét Nagyváradira magyarosító fotós ezt a képét már két évvel később sem tudta volna megismételni.

Hasonlóan a jobb felső sarokba került szolnoki ereklyés országzászlóhoz, amit 1934. július 1-jén állítottak fel az Eötvös téri víztorony tövében – az országban százegyedikként -, és a szovjet csapatok 1944 őszi érkezésével együtt rombolták le. Helyén ma a 68-as gyalogezred Kossuth térről kizsuppolt obeliszkje áll. És, ha már 1944 végi, 1945 elejei szolnoki szobor „áthelyezések”, akkor e képeslap jobb alsó felvételével is itt foglalkozzunk. Merthogy az eredetileg a mai Hősök terén, nagyjából a jelenlegi SZTK főbejáratával szemben álló, 1926. október 10-én felavatott első világháborús emlékművet is a vörös hadsereg nyomában érkező új rend helyeztette át a Tiszai-hajósok terére. Igaz, Szentgyörgyi István alkotását legalább megtalálta volna a második világháború után is aktív Nagyváradi Ernő, ha esetleg újra szerette volna megörökíteni.

Bevallom, hogy ezt a képeslapot a felső sor középső fotója miatt vettem meg, ami remélem, egyszer még önálló képeslapként is felbukkan. Ez ugyanis – ismereteim szerint – az egyetlen ennyire közeli felvétel a Kossuth téri artézi kút puttóiról, amelyek 1926-ban kerültek a térre. A kút a második világháborúig fontos szerepet játszott Szolnok és főleg a piacra érkezők vízellátásában, ám egyes források szerint a negyvenes évek közepére tulajdonképpen elapadt a hozama. Hogy maga a kifolyót övező kőkerítés, illetve a kút tetején lévő puttók pontosan mikor tűntek el, nem tudom. Vagy már a háború végét sem érték meg, vagy az Első Hároméves Tervnek estek áldozatául, amely a Szolnok főterén lévő piac felszámolását is feladatul jelölte ki.

A hét képből az alsó sorban lévő bal oldalit és középsőt készíthette volna el változatlan formában Nagyváradi Ernő akár öt- vagy tízévvel a képeslappá lett felvételei születése után.

Sőt, kis túlzással a Vártemplomról illetve a Verseghy-szoborról és a mögötte álló Tisza szállóról ma is lehetne hasonló képet készíteni – leginkább télen, amikor a növényzet nem zavarna. A Vártemplom esetében annyi megkötéssel, hogy Weinstock Ernő 1942 körül készült fotóján még a templom előtt látható Nepomuki Szent János szobra, ami a Zagyva-híd város felőli oldaláról érkezett ide a 19. században. Ma pedig már a Vártemplom mögött bújik meg. Mivel nem tudom, hogy a folyók, a hidak és a hajók védelmezőjének mása mikor került a templom mögé, nem merném azt állítani, hogy immár Nagyváradi Ernőként ne készíthetett volna ugyanilyen képet a fotós még életében.

A középre helyezett, a fotózáskor még önálló társulat nélküli, tehát amolyan befogadó épületként vagy inkább alkalmi játszóhelyként funkcionáló szolnoki teátrumot se tudta volna már a negyvenes évek végén ugyanígy megörökíteni a települési képeslapok királya. Elsősorban azért, mert a háború után nagyon gyorsan eltűnt az épület homlokzatáról nemcsak a Városi színház felirat, de a pelikános szolnoki címer is, amit ráadásul három görög színházi maszk díszített alulról. És ezekkel együtt eltűntek – valószínűleg a háborús sérülések renoválásakor nem állítottál helyre őket – az 1926-27-ben felújított homlokzat kisebb díszítései is. Szóval hét-öt a pusztítás javára.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A szolnoki Nagyváros híres kocsmája

E képeslappá lett fotón látható épület ma is áll a Hunyadi és a Dobó utcák sarkán, csak éppen egy nem túl szép emeletet húztak rá. A "Nallábú" Víg József üzleteiről minden bizonnyal reklámcélból készült e képeslap, aminek a birtokomban lévő példányát egy baka küldhette feleségének.

Nagykanyar a másik irányból

Szigeti Henrik udvari fényképész a XX. század első éveiben nem volt rest kicipelni hatalmas masináját az Újvárosba, hogy azt a Tisza-parton felállítva készítsen panorámaképet Szolnokról. Így születhetett ez a ritka perspektíva a három templomról.

105 éves délután a Kossuth téren

Úgy sejtem, hogy Szolnok főteréről készült a legtöbb képeslap a második világháború előtt. Nem véletlen, hogy évente legalább egy a blogSzolnok Album rovatában is feltűnik. Most például ez az 1911-ben postázott, valószínűleg egy hétköznap délután készített fotót használó lap.

Zsuzsika és Panni Szolnokon

Tiszakécskéről érkezhetett Szolnokra Zsuzsika és Panni, akik a Szapáry utca akkori elejét mutató képeslapon tudatták az otthoniakkal, hogy mindketten jól vannak. Ennek köszönhető, hogy ez az 1932 és 1942 között készült fotó "nagyobb" méretben, és nemcsak mozaikon maradt fenn.