2025.10.14. (kedd)

Hol a Szigony és az Őr?

Hol a Szigony és az Őr?

Dátum:

(NYÁR) Melyik volt az Őr utca és honnan hová tartott a Szigony utca? A kívülállók számára érthetetlen és felesleges felvetések. Mint az, hogy a háború előtt hol és milyen benzinkutak voltak a városban. Vagy vezetett-e sín a Tisza Szállóig, és a hatvanas években, hol igazoltattak koncert után a zsaruk.

Még mindig nem dolgoztam fel teljesen azt a számomra teljesen új információt, miszerint az egykori szolnoki zsinagóga Galériává alakítása előtt cukorraktár volt. Ennél kevésbé ütött szíven, hogy az épületet körbevevő vaskerítés egyes darabjai az elbontás után – valamikor a hetvenes években – valamelyik pártfunkci udvarára kerültek. Épp úgy nem lepődnék meg azon, ha ez igaz lenne, amint azon sem, ha kiderülne: csak a gazdag szolnoki legendárium epizódjáról van szó. Az viszont bosszant, hogy évek alatt se vettem észre ennek a kerítésnek a megmentett elemeit a művésztelep kertjében.

De hát az ilyen sztorikért érdemes Szolnok múltjáról olyanokkal beszélgetni, akiket tényleg érdekel a város története. Ráadásul nyitott szemmel járnak, és amit látnak, azt meg is osztják másokkal.

Életemben nem hallottam az Őr utcáról, holott bogarásztam már néhány régi térképet. Pedig a Tisza mozi környékének múltját nem lehet anélkül felidézni, hogy ne tisztázzuk az Őr és a Szigony utcák elhelyezkedését. Pontosabban azt, hogy a Belvárosi Iskola és a mozi között a kettő közül melyiknek a csonkja maradt meg. Már csak azért sem mindegy, mert az egyik ilyen utca a valamikori szolnoki tűzoltósághoz is elvezetett. Sőt, az egyik nevezett utcából nyílt a város egykori szabadtéri színpada is.

Igen, az a színpad, amin a hatvanas években például egy neves angol zenekar is fellépett. És akiknek a koncertje után a zsaruk itt-ott igazoltatták a kulturáltan szórakozó fiatalokat. De persze ezekre nem én emlékszem. Meg arra sem, hogy a valamikori Árkád presszóban milyen színvonalas irodalmi estek voltak, a Múzeum étteremben meg a kor legnépszerűbb hazai zenekarai játszottak. Nem. Ezeket azoktól tudom, akik vasárnap este eljöttek a Tisza moziba, hogy meghallgassák, mit tudok a környék történetéről, és akikkel utána hosszan beszélgettünk. Mindenről. Témát, témába öltve.

Mehettek-e vonattal a Tisza szállóba az egykori vendégek? A Tallinn városrész melyik lépcsőházában laktak orosz katonák? Hol volt a szolnoki kertmozi? Van-e kép az első szolnoki benzinkutakról? Kell ezekről beszélgetni. Miért ne?

Persze tudom, a kívülálló számára agyamentek, akik ezzel töltik az idejüket. Ha meg még azt is hozzáteszem, hogy a beszélgetés után, szakadó hóesésben és sötétben néhányan képesek voltunk a Szigony és Őr utca vita eldöntésére bizonyítékokat keresni! Hát igen. Ezt csak az értheti meg, aki hozzám hasonlóan tud örülni a Belvárosi Iskola nagytemplom felőli sarkán, embermagasság fölött található, láthatóan többször lefestett, pléh utcatáblának. Ami egyértelműen bizonyítja, melyik utca hol van.

(Ez az írás február 7-én jelent meg először.)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Nem történt semmi

Mármint azt követően, hogy Szolnok belvárosában, a Madách utca 21-23. szám előtt egy téglával megrakott kamion alatt beszakadt az úttest. A város olyan pontján, ahová elvileg 3,5 tonnánál nehezebb autóval nem lehetne behajtani. Nincs felelős, nincs ügy, a kár elhárítása meg a közösből megy.

Minden rosszban lehetne

Szolnokon is lelassult társasházépítések, pár éven belül nagy lendülettel kipucolt és máig üresen álló belvárosi telkek, illetve eltűnő projekthirdetések jelzik, hogy véget ért a hazai építőipar legutóbbi aranykora. Most lehetne a napi érdekek nyomása nélkül rendezni Szolnok építészeti stratégiáját.

Nem lenne üröm, ha szólnának

Bolond, aki nem örül a városban zajló út- és járdaépítéseknek. De azért kerül némi üröm az örömbe. Például, amikor az ember nem tud kiállni a garázsából vagy bemenni az utcájába. És kideríthetetlen, hogy mikor, mit csinálnak, és meddig tart még a felfordulás. Nem rossz dolog a kommunikáció.

Álomcsatorna

Szolnok parancsnoka 1715-ben vetette fel a bécsi udvarnál a Duna-Tisza csatorna építésének ötletét. A Duna-Majna csatorna terve száz évvel későbbi, de azt 1992-ben megnyitották, és ma ott egy hajó 100 kamiont vált ki. Milyen lenne Szolnok alatt Amszterdamból indult hajókkal találkozni?