2025.08.27. (szerda)

Hozzáadott szeretet

Hozzáadott szeretet

Dátum:

(NYÁR) A kerítések funkciója, hogy területeket válasszanak el. Ezt megtehetik rondán, durván, egyszerűen, észrevétlenül. És emlékezetes módon is. Persze csak, ha akadnak ügyes lakatosok, akik nemcsak a munkájukat, de kicsit a szeretetüket is adják. Egy-két ilyen kerítés még Szolnokon is fellelhető.

(Ez az írás 2013. május 29-én jelent meg először.)

Az egykori papírgyár mögött található a vízügyi igazgatóság telephelye, ahol mindenféle csöveket, szivattyúkat és számomra beazonosíthatatlan eszközöket tárolnak. A Tisza-parti sétányon, a városból kifelé bringázva, többször mentem már el a telep mellett, de csak most vettem észre annak kapuját. Talán mert zárva volt, vagy, mert hátrafordultam, esetleg nem a többi üresen álló telephelyen méláztam. Ez a kapu is lehetne egy szimpla, kékre festett, kétszárnyas vaskapu, hiszen akkor is ugyanúgy betöltené a funkcióját, mint így, díszesen.

A két szárny közepébe ugyanis ügyes kezű lakatosok képeket hegesztettek. Az egyik szárnyba egy lánctalpas markolót – a márkáját meg nem tudnám mondani -, a másikba pedig egy platós ZIL teherautó kontúrját. Gondolom, mindkét jármű olyan, amit a kapu készítése idején az itt dolgozók használhattak is.

Azt hiszem, biztosak lehetünk abban, hogy ez a kapu még jóval a rendszerváltás előtt készült, amikor még ilyesmivel ráértek bíbelődni a dolgozók. Feltételezésem szerint ezt a kaput „házon belül” gyártották, talán a lakatosműhely szocialistabrigádjának felajánlásában, társadalmi munkában. Akkoriban, amikor egy másik brigád meg a telephely parkjainak gondozását vállalta, egy harmadik pedig valamelyik városi óvodát patronálta.

Esetleg éppen a Tallinn – leánykori nevén Vosztok – lakótelepi óvodát, amely ma már nem működik, viszont a kerítése azt a kort idézi. Itt is lehetett volna egyszerű függőleges szelvényeket egy keretbe, egymás mellé hegeszteni, aztán felrakni. De valamikor, valakinek eszébe juthatott, hogy ha már óvodához kerül ez a kerítés, legyen már benne valami, amitől a gyerekek szerethetik. És az egyszerű kerítéselemekbe fémből kivágott állatokat illesztettek. Amit aztán a brigádok rendszeresen le is festhettek, hiszen szinte minden figura még majdnem ép és a helyén van.

Be kell vallanom, a mai napig nem bocsájtottam meg magamnak, hogy a Madách utcai, egykori kőolajos óvoda kerítését nem örökítettem meg. Aki esetleg oda járt oviba, vagy rendszeresen elment előtte, az emlékszik a kerítéselemekbe applikált kőolajos jelenetekre. Volt abban két féle kőolajfúró kút és olajbányász portré is, mindaddig, míg a helyére társasház nem épült. Szerény vigasz, hogy a Google Street View szolgáltatása 2012 februárja előtt örökítette meg az utcát, így ennek a kerítésnek az emlékét is.

És ha már kőolajosok, akkor itt kell megemlítenem egy „emlékművet” is, ami hasonló technikával és hasonló okból született. A Gutenberg tér 1. és 2. számú házak között áll ugyanis egy fémdarabokból összehegesztett, miniatűr – jó, legalább 3 méteres így is – kőolajfúró torony. Ami a helyiek szerint a kőolajos lakások közötti térre ugyancsak egy brigád felajánlás révén került vagy negyven éve. Mondom, akkor, amikor a cégek és a dolgozóik között még nagyon más volt a viszony.

Amire talán egy másik példa lehet – visszatérve a kerítésekhez – a Víz és Csatornamű Vállalat Verseghy úti telephelyének nagykapuja. Amibe nem gépeket, hanem a vállalat monogramját illesztették be kivágott lemezbetűkből. (Ha tudnak még hasonlóról a városban, kérem, osszák meg velem!)

Tudom, hogy a mából nézve ezek feleslegesnek tűnő dolgok. Ugyanakkor biztos vagyok abban, hogy amikor egy óvoda vagy munkahely egyedi kerítését készítették némi plusz hozzáadásával, akkor nemcsak dolgoztak azok a munkások, hanem egy kicsit a szeretetüket is hozzáadták az alkotásaikhoz. Talán, mert olyankor egy picit hinni tudtak abban, hogy részben a sajátjukat készítik, részben maguknak dolgoznak, másrészt van értelme valamit hozzátenni a városhoz, az országhoz. Tudom, ezer sebből vérzett az a rendszer, de kár volt minden elemét kihajítani.

Ahogy kár lenne, ezeket a különleges kerítéseket is veszni hagyni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Ez a hajó elment (4.): Közünk a beruházásokhoz

"Mi épül Szolnokon?" Jó lenne erről tudomást szerezni a dózerolás előtt, de legalább az évekig tartó építkezés közben, mert ma, ha egy beruházásnál baj van, senki nem tudja, kinek kellene szólni. Néhányan már tesznek ki táblát, de Szolnokon még mindig nem kötelező a lakosság tájékoztatása.

Régi híd, régebbi név

A kollektív emlékezet szerint a Tallinn városrészt és a Várkonyi teret összekötő hidat 55 éve adták át. Azonban nemcsak emiatt érdemes most szót ejtenünk róla, hanem mert július elseje óta annak a Nyáry Lőrincnek a nevét viseli, aki 461 éve, szeptember első napjaiban, Szolnokot védte a töröktől.

TVSZ (4.): Utak és számok

Jártak már a 3225-ös számú úton? Ha nem tudják, hogy Szolnokot milyen számjelű országos közutak érintik, akkor könnyen letagadhatják. Holott a Tiszaligetbe csak ezt az utat használva juthatnak el autóval. Hat országos közút, 20 kilométer. Tanultam Valamit Szolnokról.

Álomcsatorna

Szolnok parancsnoka 1715-ben vetette fel a bécsi udvarnál a Duna-Tisza csatorna építésének ötletét. A Duna-Majna csatorna terve száz évvel későbbi, de azt 1992-ben megnyitották, és ma ott egy hajó 100 kamiont vált ki. Milyen lenne Szolnok alatt Amszterdamból indult hajókkal találkozni?