2025.08.27. (szerda)

Itt én vagyok a bolond!

Itt én vagyok a bolond!

Dátum:

A bolond csak én vagyok! Mert úgy ültem be a Szigligeti Színház idei utolsó bemutatójára, hogy elhittem, amit a plakátra írtak. Carlo Goldoni színművére számítottam. Így utólag belátom, harminc percre való vásári komédiából nem is lehetett volna két felvonásos zenés vígjátékot csinálni.

Mindig tudtam, hogy a színházi műsorfüzetek az előadások szerves részei. És főleg akkor adják hozzá a maguk pluszát a darabokhoz, ha az ember nem az utolsó pillanatban esik be a nézőtérre, és van ideje a függöny felgördülése előtte kicsit elmerülni a leírtakban. Ez kicsit olyan, mint az éttermi étlap. Hiszen húsleves és húsleves között hatalmas lehet a különbség, és egyáltalán nem baj, ha a gyomrunkat felkészítjük, mi vár rá.

A függöny felgördült. A gyönyörű díszletek, Mészáros István és Karczag Ferenc eltúlzott jelmezei, jellemei és parókái még arra engedtek következtetni, hogy a középkori Itáliába csöppentünk, és indul az egyszerű, furmányos, de tanulságos komédia. Aztán jött az első dal. Amiről még azt gondoltam, csak valami ki díszítés. Ám jött a második. A harmadik. És néha már az volt az érzésem, hogy amikor játszani kellene, akkor is énekelnek, meg amikor semmi értelme, akkor is dalra fakadnak. Ettől pedig a történet szétfolyt, a jelenetek darabosak lettek, és megállapítható volt, hogy nem mindenkinek kellene énekes szerepet kapnia, vagy vállalnia.

A nézőtéren sötét volt, de csak fellapoztam a műsorfüzetet, és ekkor valamiért felcsendült bennem egy dallam: „Itt én vagyok a bolond…”. Merthogy nem Goldoni darabját nézem, hanem Goldoni A fogadósné című műve alapján Ferkai Tamás által írt zenés vígjátékot. A középkori komédiát dalokkal, amelyek olyanok, mintha az 1971-es Sanremoi dalfesztivál selejtezőjéből estek volna ki újrafelhasználás előtt.

És újra fülembe csengett a dal: „Itt én vagyok a bolond, a bolond itt én vagyok”. Hiszen a közönség jelentős része felhőtlenül kacagott és szórakozott. Amihez én is tudtam csatlakozni azokban a pillanataimban, amikor elfeledkeztem arról, hogy mire jöttem, és hol vagyok. Mert Kertész Marcella mindent képes maximalistán játszani, és ha énekelni lehet, akkor bármelyik sanremói döntőst kenterbe veri. Jankovics Anna és Molnár Nikolett színésznő párosa kimunkált és szórakoztató, bár az alternatív színjátszás ekézését kár volt a szájukba adni. Ónodi Gábor ismét egy mellékszerepben bizonyítja, hogy sokkal többre érdemes. Sőt, egyet kellett értenem párom megjegyzésével is, miszerint ezen az estén a legjobb Barabás Botond volt. Szóval, a színészekkel és a gyönyörű jelmezekkel semmi gond nem volt.

Csak hát a mind sűrűbben felcsendülő dalok.

És újra kinyitottam a műsorfüzetet. Zenéjét szerezte: Mikó István. Kész. Ezért csengett minden dallamnál a fülembe az „Itt én vagyok a bolond” kezdetű nóta, ami a Papucs és a sárkány című, egyik utolsó, egészestés, magyar rajzfilmklasszikus főcímdala. És ami ott teljesen rendjén is van. Mert ott nem az a funkciója a dalnak, hogy az egyébként állva végignézhető, maximum félórás vásári komédiából két felvonásos színművet erőszakoljon anélkül, hogy bármit is hozzátenne érdemben a darabhoz.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Egyben várostörténet is

Annak ellenére, hogy a Reptár könyvek sorozat első darabjának címe nagyon pontosan adja vissza a kötet tartalmát, kissé megtévesztő: a Szolnok repüléstörténete 1945-ig ugyanis legalább annyira szól erről a városról, mint a levegő meghódítóiról és Magyarország múltszázadáról.

Egyszeri, de megismétlendő

Szolnokra beszökött Párizs. Egy nyári vasárnapon ott bóklászott kicsit a Tisza-partján, a gesztenyefák alatt. Friss fuvallatot hozott, festményeket, rajzokat, művészi installációkat, hogy aztán elvigye a förgeteg. Fiatalok hozták, de nem hagyhatjuk, hogy csak egyszeri legyen, ami megismételhető.

Az Agóra falai

Ahogy már nem emlékszünk a vízügyi székház építésének bonyodalmaira, néhány év múlva ugyanígy senki nem fogja felhánytorgatni az Agóra létrejöttének körülményeit. Gárdonyi Az egri csillagokban viszont írt egy gondolatot, amit sokszor fogunk használni az Agóra miatt is.

Anti musicalből jó film

A Szolnokon is eddig csak egyszer játszott Csoportterápia film forgalmazói logikája érthetetlen. Elkészült egy minden porcikájában vállalható, mai, zenés, magyar film, erre azt várják, hogy majd valamelyik tévé bemutatja. Miközben kiváló nyári mozi lehetne. Régen hallottam nézőket így nevetni.