2025.10.14. (kedd)

Játék a múltunkkal

Játék a múltunkkal

Dátum:

Az 1989-es határnyitásnak is több olvasata van. Az emlékezők elfogultsága, szándékos vagy megszépítő ferdítése miatt pedig a valóságot talán soha sem tudjuk meg. Ennek ellenére készülhet a sztoriból olyan remek dokumentarista játékfilm, amilyen most fut a Tisza moziban.

 

Magyarázhatjuk magunknak tetsző módon az 1989-es eseményeket, sok kétségünk azonban ne legyen afelől, hogy a nagyvilág nem a mi interpretációnkban ismeri és raktározza a történéseket. Tudomásul kell vennünk, hogy persze a rövid XX. század három legfontosabb eseményének egyikénél indikátorok voltunk, távolabbról nézve azonban csak mellékszereplők lehettünk. Érdekes, hogy mi történt 1989-ben Magyarországon, de körülbelül abból a nézőpontból, ahogy az „1989 – Határon” című, tavaly készült dán-német-magyar-norvég film bemutatja. A világtörténelem részeként, személyes történetekben elmesélve.

Az egyik ilyen személyes történet Németh Miklós, akkori magyar miniszterelnöké. Aki rettentő rossz angol kiejtéssel meséli a saját szemszögéből az időszakot, amikor alig 40 évesen kormányfő lett, egészen addig, amíg az NDK-sok előtt megnyílt a nyugati határt. Azt hiszem, külföldi látásmód kellett ahhoz, hogy Németh Miklósból pillanatok alatt ne a volt miniszterelnök, hanem egy idősödő szemtanú legyen. Aki persze a film gerincét jelentő, de nem az egyetlen szálát adja. Mert ott van mellette az egykori NDK-s baráti társaság története, Nagy Imréék kihantolása és persze a világtörténelem, ami nem úgy került a filmbe, hogy igazolja a magyar szereplőt. Hanem objektivitásra törekedve.

Az „1989 – Határon” című film persze nem elsősorban a párhuzamosan futó szálak miatt lett elképesztően jó és izgalmas. Hanem a filmes és dramaturgiai megoldások miatt. Ilyenek például azon korabeli felvételek, amelyek többségét még soha sem láttam. Valószínűleg azért, mert nem elsősorban magyar archívumokból dolgoztak az alkotók. Vagy, amikor a dramatizált dialógusokat valós szereplők, korabeli képei alá vágták. Így sorsdöntő beszélgetéseket folytat a szemünk láttára Gorbacsov és Németh Miklós, Gorbacsov és Kohl kancellár vagy éppen Grósz Károly, akkori pártfőtitkár és a fiatal miniszterelnök. Zseniális. Ám hátborzongatóbb az egykori NDK-s szál eljátszatása, azaz, amikor a korabeli dialógusokat negyedszázaddal később mondják el ugyanazok az emberek. Hibátlan.

Ráadásul, mint egy jó játékfilmben, a cselekmények egy ponton összeérnek. Ez a pont pedig az 1989. szeptember 10-ei határnyitás, ami után szűk két hónappal leomlott a Berlini Fal. Bár pontosan tudjuk, hogy mi lesz a film vége, de közben nem unatkozunk, ugyanis benne izgalmas és megdöbbentő pillanatok. Az NDK-s baráti társaság sztorija kifejezetten ilyen. És vannak a filmben olyan felemelő pillanatok is, amikor csak azt érezni, hogy jó magyarnak lenni.

Ám nem ettől lett igazán hátborzongató és szerintem kötelező filmélmény az „1989 – Határon”. Inkább azért, mert rávilágít: iszonyatos tévedés azt gondolni, hogy mindez csak így történhetett. Ne legyenek kétségeink afelől, hogy mindaz, ami akkor zajlott, hozhatott volna olyan fordulatot a Kremlben vagy a vaskalapos szomszédoknál, hogy azon a nyáron véresre rugdossák a hátsónkat. De simán beijedhettek volna a nyugat-németek is, és egy harmadik világháborúval fenyegető fegyveres konfliktustól tartva nem kérnek a mi nagyvonalúságunkból. Avagy az álig felfegyverzett Munkásőrség felett elvesztik a kontrollt, és Németh Miklóst félreállítva jön a visszarendeződés. Szóval a Tisza moziban most látható „1989 – Határon” című film nézése közben szembesülhetünk azzal is, hogy szerethettek bennünket a csillagok, hogy voltak kedvesek kedvezően együttállni.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Két szolnoki könyvbe mondta

A Hatvanas előtt találkoztak először. Több mint három évtizede a Kadi büfé vendégei voltak, és Kukujára is emlékeznek. Bérczes László Mucsi Zoltán című beszélgetőkönyvében annyi a szolnoki utalás, hogy nem szolnokiaknak szóló lábjegyzetekkel kellene ellátni.

Dupla időutazás

A rendszerváltás körüli Lengyelország elevenedik meg a Kincs a múltból című német-francia filmben, amit sok mindennek lehet nevezni, kivéve a filmismertetőkben olvasható "vígjátéknak". Az apa-lánya road movie egy magyar szemmel is érdekes és kérdéseket felvető történet.

Kiállítás a ládafiából

A Damjanich János Múzeumban vendégeskedő "Kocsira ládám, hegyibe párnám" című időszaki kiállítás kapcsán három dolgot előre kell bocsájtanom. Így kell nyolc tárgyból kiállítást rendezni. Más múzeumok anyagát nem szentségtörés bemutatni. Egy óra éppen csak elég a tárlatra.

Női sorsok

Kapkodtam a fejem a Bűntény a Kecskeszigeten bemutatóján, mert a Színműhely első sorából csak így láthattam az egymásra reagáló, de leginkább magukkal küzdő szereplők rezdüléseit. Az idei szolnoki évad legmélyebb drámája, ami az elején megszólaló, élő cimbalommuzsikával erősen indít.