2025.10.14. (kedd)

Kamionok előtt nyitva

Kamionok előtt nyitva

Dátum:

Miért közlekedhetnek nyergesvontatók és több tonnás pótkocsis szerelvények a Szapáry és Templom úton? Mi lehet az oka, hogy a belváros útjait kamionok szánthatják fel büntetlenül? Néhány táblával milliárdokat spórolhatnánk.

Nagyon remélem, hogy tévedek – ebben az esetben már most megkövetek minden érintettet -, de nekem úgy tűnik, a belváros szinte bármelyik pontjára be tudnék hajtani a legnagyobb kamionnal. Úgy, hogy közben egyetlen szabályt sem sértenék meg, azaz tiltó vagy korlátozó közlekedési táblákat nem hagynék figyelmen kívül. Amennyiben igazam van, jelenleg csak és kizárólag a szállítmányozók és a kamionsofőrök emberségén múlik, hogy csak a Szapáry-Templom-Mártírok útja viszonylatban döngetnek a hatalmas teherautók.

 

A folyók és a vasút felől védve

Az teljesen világos, hogy a régi Tisza-hídon 3,5 tonnásnál – ez a klasszikus kisteherautók vagy furgonok mérete – nagyobb járművel csak akkor tudnak áthajtani Szanda irányából, ha igazolható a célforgalom. Ha netán mégis áttéved egy kamion a százlábú hídon, akkor az újabb táblák miatt a Tiszaliget bejáratánál, majd a Szabadság téren rá kell döbbennie, hogy tilosban jár. Azaz, ebből az irányból védett a belváros.

Ugyancsak nem jöhet 3,5 tonnánál nagyobb jármű a Kaposváry-hídon – a torkolathoz közelebb eső Zagyva-hídon – keresztül, hiszen a Verseghy és Városmajor utak kereszteződésnél is kint van a tiltó tábla. Azaz a folyók felől nemcsak a belváros, de a Tabán is védett. Ahogy elvileg a Baross utca is teherautó-mentes övezet, hiszen a régi mentőállomásnál 3,5 tonnás kiegészítő táblával, a Szapáry felől pedig korlátozás nélkül van kint a teherautóval behajtani tilos.

Aki érkezett már Szolnokra a 4-es út elkerülő szakasza, vagyis a Szent István-híd felől, az talán észrevette, hogy az egykori Mezőgéptől kezdődően ugyancsak védett a város. Az ott lévő, 12 tonnás korlátozó tábla miatt arról már csak kisteherautóval vagy maximum olyan nem pótkocsis, platós teherautóval lehet továbbjönni, amilyenekkel a boltokat látják el. Így ennél nagyobb járművel nem lehet végighajtani a József Attila és a Mátyás király úton sem. Tehát azt mondhatjuk, hogy Tószeg és Abony felől, a vasút belváros felőli oldala védett a nagy teherautóktól.

 

Lyuk a „védelmi rendszeren”

Ez igaz is lenne, ha Zagyvarékas irányából, a 32-es főút bevezető szakaszán nem tátongana óriási lyuk a „védelmi rendszeren”. Az még teljesen érthető, hogy a Besenyszög felé tartó kamionoknak a Rékasi úti felüljáró, Szántó körút, Várkonyi tér, Városmajor úton lehet közlekedniük. Remélhető, hogy ez lesz az a tranzitforgalom, amit az új, északi elkerülő majd elvezet. Az viszont nehezen tolerálható, hogy egy Zagyvarékas felől érkező kamion áthajthat a Széchenyi-lakótelepen.

Az pedig kifejezetten vérforraló, hogy a táblák hiánya miatt a Thököly út és a Szántó körút kereszteződésén is átjuthatnak a teherautók. Sőt, az ott kihelyezett tábla kifejezetten serkenti is ezt. Hiszen miközben a Szántó körút irányába jelöli a Besenyszög felé vezető terelő utat, a Mátyás király út elején pedig kint van a 12 tonnás korlátozó tábla, a Centrum felé vezető irányát semmi sem védi.

Ám, hiába is lenne ott korlátozó tábla, az sem segítene a Boldog Sándor István – egykori Ságvári – körúton, a Szapáryn és a Tiszával párhuzamos utakon. Hiszen a Várkonyi téren akadálytalanul kanyarodhat a piac felé bármilyen teherautó. Ahogy az Ady és a Baross kereszteződésén is vígan áthajthat. Elvileg szemből maximum 12 tonnás autóval lehet jönni, a piac felől azonban bármekkora kamion roboghat. És mivel a Templom utcából nyíló mellékutcák – például a Madách – végén sincs súlykorlátozott behajtani tilos tábla, a Barossra is szabályosan kikeveredhet egy kamion.

Még egyszer mondom. Mindez az én tapasztalatom. Amire úgy tettem szert, hogy a fent leírt útvonalakon fényképezővel végigmentem. Ha figyelmetlen voltam, és nem vettem volna észre valahol tiltó vagy korlátozó táblákat, megkövetek bárkit. Kivéve a rendőröket, akik szemet hunynak a szabálysértések felett. Viszont, ha nem voltam figyelmetlen, akkor szeretném tudni, ki vagy kik a felelősek a belvárosban közlekedő, légszennyező, balesetveszélyes, utakat romboló, Szolnok két templomát és megannyi öreg épületét aprólékosan pusztító kamionokért. Most és évekre visszamenően. Mert javasolnám a Városromboló-érem átadását, hogy híre menjen a trehány tevékenységüknek.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Elfelejtett asztalok

Remélem, egyszer valaki feldolgozza az asztalitenisz, mint tömegsport és a szocialista városépítészet kapcsolatát. Merthogy emlékeim szerint iskola és lakótelep sem épülhetett a rendszerváltás előtt pingpongasztal nélkül. Néhány pusztuló példányt még ma is felfedezhetünk Szolnokon.

Búcsú az altiszti házaktól

Néhány hónapja már üresen állnak a Mártírok útja 39. számú telken a néhai MÁV altiszti kolónia társasházai. Hogy milyen állapotok maradtak az egykori lakók után, azt személyesen kell megnézni. Legalább annyira szörnyű, mint szegény épített örökségünk újabb darabjait elveszíteni.

Szolnok első említésének 940. évében

Kétség sem férhet ahhoz, hogy a Zagyva és a Tisza torkolatánál már a XI. század közepén is volt település, hiszen enélkül a garamszentbenedeki alapítólevelében nem tennének említést Zounukról, 1075-ben. Miként az is biztos, hogy más kerek évfordulóra is emlékezhetünk idén.

Grecsó, Malek, Poór

Második évfolyamába lépett a SzolnokIFIrkász című városi diáklap. Idei első számában a középiskolai felvételik és a diákok számítógépezési szokásai mellett Grecsó Krisztián íróval, Malek Andrea színésznővel és Poór Péter vezetőedzővel készült interjúkat is olvashatnak. A beszélgetésekből közlünk részleteket.